|
|
| Endre |
ibland känner jag mig ensam med alla tranceare runt om kring mig som säger sig lyssna på trance. Jag förstår inte vad det är det här med ungdomar och Hard-Trance/Psytrance, har dem ingen "sense of touch" eller? Det är ingen skönhet i dem stilarna, ingen djupare mening eller budskap, bara bang bang bang, simpelt, trist. samma med psy trance, allt handlar inte bara om att det ska vara drag och sköna beats, trance är en saga, en saga som ska berättas varsamt och harmoniskt i en stämma man får den här känslan som vi kallar just trance. Folk säger också att det är trist med det "gammla", men om man tröttnar så är man väl ingen "äkta" trancare, vad det nu än är. men förstå min mening, visst har många olika stilar, och det finns inte mycket att välja på i ett land som sverige där det är antingen eller som går att välja på. t.ex, Jag har massor idér som bubblar inne i mig om djupa stilar av trance blandat med atmosfärisk ambient, vad man tänker då är att det inte går att dansa till, helt fel, klart att det går att pumpa upp det, samma med vanlig trance, varför tror ni mästarna i världen kör det? men nej, inte sverige för vi är så keffa i huvet som bara runkar med vår progressive och psy trance. usch usch usch. Vad jag vet så har väl vi svennar aldrig försökt ens.
vart lite upprörd för line-upen till den där voyage så jag var tvungen att skriva detta. yupp.
om jag så måste göra det själv, så ska jag ta mig fan vända upp och ner på sthlm, tro mig! :whip:
|
|
|
| mindshooter |
Håller med till viss del, men mest inte...det där om voyage har jag redan förklarat...jag vet vad dessa DJs spelar för jag har snackat med arrangören och så har jag hört 2 av dom för bara några dar sen....Vizay och Dioxys kan intyga att dom spelade riktigt sjyst trance som du oxå skulle gillat.
"Det är ingen skönhet i dem stilarna, ingen djupare mening eller budskap, bara bang bang bang, simpelt, trist"
Precis så säger majoriteten av sveriges befolkning om trance, och hur pålästa brukar dom vara? Tycker att du drar lite förhastade slutsatser. Psy är en stil för sig, och det kan oftast vara rätt tråkig (tycker jag) när den bara består lite bas och några knorr ljud. Men det är inte förrän man har gått på en fest och hört DJn mixa in en riiiiiktigt fet psy låt på ett sjysst sätt och byggt upp energin på hela golvet som man verkligen har upplevt en bra psylåt. Fresa som lirar på Voyage är en av dom jag sett som klarar detta... Psy är inget jag lysstnar på när jag sitter och kopplar av framfördatorn dock....den är inte gjord för det.
Trance ÄR inte en saga....Trance är en saga för_dig_...det är din syn på det...det kanske inte är det för alla.....för mig är det oxå det... Men för mig är Progressive trance mer saga än något annat....tar mig på långa resor där jag kan drömma mig iväg. Samtidigt har jag oerhörd respekt för folk som kanske gillar lite hårdare, eller lite lättare, eller psy t.ex.....för dom älskar musiken och lever för den....varför ska jag komma där och säga:
"Fan va din stil suger, är juh bara knirr knorr, usch, du är ingen äkta trancare om du tröttnade på min melodic trance"
Tycker detta låter oerhört trångsynt...?
Lets all unite :) |
|
|
| SteveTranz4ever |
Jag håller med till stor del.... ofta är dom som lyssnar på psytrance/psytechno inte särskilt öppna för andra "mjukare" stilar... Jag e öppen för allt men kan tröttna rätt fort på psy eftersom jag tycker variationen är ofta liten... sen kanske det har att göra med att jag har lyssnat på ungefär samma stil (goa/BörjanAv 90talsTrance) för länge sen och vädligt mycke så det har jag liksom kommit förbi även om jag inte lämnat det...
Ibland är jag säker på att en del väljer sin musik för dom inte vet bättre eller för att deras polare typ lyssnar på den musiken... E man en äkta tranceaddict tycker jag man har ett öppet sinne och kan ge allt en god chans och hitta skönheten i allt...
Jag gillar allt med kvallitet oavsett det är Limp Bizkit eller en film tex LOTR.... men trance ÄLSKAR jag...
SÅ var det med det / Steve :gsmile: |
|
|
| ShyTrance |
det är en fråga om smak...
jag själv gillar alla typer av trance nästan.. jag älskar hardtrance o psytrance... för mig är det inte bara bang bang musik, utan något djupare.. precis som för dig me ambient lr vad d e du lyssnar på... |
|
|
| dj_hysterix |
| ehm..jag själv gillar inte när psymusiken BARA består av småljud med en bas som håller på i sammma stil under hela låten. Jag gillar psy med melodi :D |
|
|
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
tranceaddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion > Europe > Europe - Sweden
|