return to tranceaddict
Pages: 1 2 3 [4] 5 6 
Moet Nederland meedoen met de VS aan een oorlog met Irak?

Switch
quote:
Originally posted by New Wave
Ik vind dat Nederland zich buiten de oorlog moet houden.
Ik zie dit als een ruzie tussen VS en Irak zelf.
De VS heeft helemaal geen baat bij om aan te vallen.
Het enige wat ze willen is olie en $$$$$
Daarnaast hebben ze mooi de gelegenheid om hun nieuwe gevechtshelicopters te testen en andere nieuwe snufjes.

Waarom pompen ze er honderden miljoenen in?
Om de wereld te redden?
Dat zoveel cash een 'nerd' naar 'hero' kan veranderen.
Zit wel wat anders achter denk ik.
Is namelijk een hele investering in zo'n oorlog.

Daarnaast zijn de gevolgen bij zo'n oorlog niet te overzien.
Als saddam hoessein echt contacten heeft met Bin Laden of aanhangers dan zullen er hoogstwaarschijnlijk aanslagen volgen.
Als amerika nu wat zinloos doet dan wordt de haat naar hun extra groot.

Amerika en engeland zeggen dat ze bewijs hebben dat Irak chemische wapens en dat soort dingen kunnen maken/hebben.
Nu krabbeld de engelse president Blair al terug...hoezo??, ze hebben toch bewijs....dan geef je de VN onderzoekers toch geen extra, hoeveel was het?, half jaar?

Nu nog eens het feit dat Amerika bang is dat Irak wellicht massa vernietegingswapens gaat gebruiken.
Nu vind ik het een beetje lomp van Amerika dat zij wel massavernitegingswapens gebruiken bij bombardementen op Al Keiijjda strijders in de woestijn en er tegen zijn als Saddam het doet.
Ook vaag.

En wat switch al zei, Nederland moet niet zo meelopen, we hebben nu wel wat anders aan ons hoofd.

ik denk dat Bush gewoon zoiets heeft van dat zijn pa er niet voor heeft gezorgd dat Sadam Hussein dood is gegaan, of gevlucht, en dat hij het als een plicht ziet om dat nog te bewerkstelligen, om zodoende gezichtsverlies tegen te gaan. zo dom is hij nou wel :)
total woot
eerlijk gezegd vind ik die Bush maar n eng mannetje (zie vele argumenten hierboven).

Ik ben tegen een oorlog, wat wie ook heeft uitgevroten, het is nooit, maar dan ook nooit een rechtvaardiging voor het gooien van bommen op onschuldige mensen.

Als Saddam Hussein echt massavernietigingswapens heeft, dan had hij ze toch al lang gebruikt? (wat is het nut van die wapens als je ze niet gebruikt?).

En om Jappio nog maar ff te citeren: als het criterium voor n bombardement, het bezit van massavernietigingswapens is, dan wordt het hoog tijd dat Amerika gebombardeerd word, voor zover bekend is er namelijk geen land op deze planeet dat meer van die klotedingen heeft dan Amerika.

Grtz
WooT
Chicane
Kweenie, vind Amerika wel gelijk hebben opzich. Ik heb een aantal boeken gelezen die de eerste golfoorlog beschreven van beide kanten en daarin werd ook leuk omschreven hoe Hoessein leuk effe zn nieuwe mosterdgas raketten op een aantal Irakese dorpen uittest. Complete steden uitgestorven omdat het niet alleen mosterdgas bestrof maar ook andere zwaar dodelijke chemicalien. Die raketten hadden zowel Israel als Egypte als de Arbische Emiraten binnen hun bereik. Dat is toch wel effe schrikken.
Ook las ik ergens ooit dat Amerika (of de hele wereld, weet niet zeker) 20 miljoen vaten olie per dag verbruikt. Nederland bezit precies dat deel aan olie in de botlek als voorraad. Amerika bezit iets van 400 miljoen vaten voorraad. Dus mocht het ooit tot een oliecrisis komen dan staan we best wel snel droog.
Eigenlijk zijn we gewoon vet afhankelijk van die kebab vreters en daar maken landen als Irak maar al te graag misbruik van.

Aan de andere kant is het zo dat zowel Bush sr/ Clinton / Bush jr de embargo's flink handhaven en zo de hele bevolking in een toestand heeft gebrak van honger en sterfte door ziekte. En dat food for oil programma vinnik ook niet echt bijdragen omdat dat niet bijdraagt aan de opbouw van de economie. Om te zeggen dat Saddam daar een potje maakt van zn eigen land, dat weet ik niet. Misschien heeft hij een goed economisch inzicht enzo, maar is zijn ideaal gewoon verkeerd.

Ik ben voor een oorlog tegen Irak. Nederland zal daarbij dan alleen deelnemen als de NAVO dat verlangt. Uiteindelijk maken we deel uit van de NAVO en we hebben onze plicht er voor onze NAVO broeders te zijn wanneer ze dat verlangen. Zolang de NAVO niet van ons verlangt daar aanwezig te zijn hebben we er geen ruk te zoeken en blijven we lekker thuis.

Mocht het ooit uitbreken tot een tweede golf oorlog ben ik echt benieuwd hoe dat gaat aflopen. Irak heeft geleerd van de eerste oorlog en voor de gene die eens willen lezen hoe eenvoudig het was om s'werelds meest gevreesde oorlogsapparaat te verslaan (het Irakese leger stond zeer hoog in aanzien) in nog geen maand tijd moet je voor de gein eens lezen Tom Clancy: Every Man A Tiger & Tom Clancy: Desert Storm. Wordt niet het Amerikaanse leger de hemel ingeprezen en ook de verliezen en domme zetten van de Amerikanen beschreven. Maar als je leest hoe wanhopig sommige Irakeze soldaten waren (voorbeeld: Ze verlieten hun tanks toen ze een enorme en uitgestrekte divisie M1A1's op hun afzagen komen. Daarbij klommen ze boven op de Amerikaanse tanks in de hoop dat ze niet beschoten zouden worden. De boordschutters hadden het er maar moeilijk mee, ook geinig is dat wanneer een colonne irakese tanks werd bestookt door Apache's en zelfs door gevechtsvliegtuigen dat ze met de handen in de lucht gingen en zo had 1 Apache een divisie van over de 100 man krijgsgevangen gemaakt zonder te landen :D). Irak heeft geleerd en weet de tactieken van Amerika. Het toppunt van belastinggeld verspilling was de B2 bommenwerper (vliegende boemerang) die zijn radarafwerende verflaag verloor bij regen en door zandstraling. Maar Amerika heeft ook niet stil gestaan en de Paveway-serie LGB bommen (laser gestuurde bommen die na het afwerpen exact hun doel raken met een afwijking van maximaal 5 meter) van de 1ste golfoorlog zijn vervangen door nog geavanceerdere geleide bommen/raketten. Niet voor te stellen gewoon dat in de aankomende golfoorlog contact met de vijand erg zeldzaam gaat worden omdat ze van kilometers ver al neergemaait worden met een precisie van een afwijking van luttele cm's. Ook heeft Rusland trouwens aan Irak modernere afweergeschut geleverd in ruil voor olie enzo geloof ik. Dat afweergeschut is niet voor de poes.

Genoeg technisch en idealistisch gelul... Boes gaat daar effe lekker keet trappen en ik kan me best wel in zn standpunten vinden
Switch
heb je ook dat stuk gezien met die apache die dacht dattie Iraqi's zag, maar dat bleken Amerikanen? schoot jeep voor Jeep plat :)
en zo zijn er nog wel genoeg dingen die Amerika fout deden daar
Flipper01
JA
Irak vormt een bedreigin voor de westerse wereld indien ze in het bezit zijn van gevaarlijke wapens. Natuurlijk moet dit wel in overeenstemming met de VN zijn. Nederland zit niet voor niets in de VN.

CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
tranceaddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion > Europe > Europe - Holland