|
|
| RebeL9 |
tror att de fletsa (åtminstone de som är runt 20) lyssnade ganska mycket på eurodancen i början av 90-talet.
Själv kom jag först i kontakt med trancemusiken på allvar nån gång 1994 då jag fick tag på en skiva med många klassiker som Jones & Stephenson - The First Rebirth, Jens - Loops N Tings, Sunbeam - Outside World, Age of Love - Age of Love etc.
Sen dess är man fast :)
I stort sett all annan musik har tappat i värde hos mig. Kan bara lyssna på trance idag (och en del afghansk folkmusik).
Fast jag har även varit insnöad på olika sorters trance.
För 5-6 år sedan lyssnade jag nästan uteslutet på goa och psytrance. Sen blev det mer melodiskt och runt 98-01 var det bara melodiskt och sånt som gällde. De senaste 2 åren har jag intresserat mig mycket mer för progressive trance. Har helt enkelt tröttnat ganska mycket på att dagens melodiska trance saknar den själ och känsla som den hade för några år sedan. Speciellt tysk hardtrance tycker jag är värdelös.
Och många verkar dömma en låt efter hur hård bas den har och inte hur välgjord den är.
Finns inget värre än skrik som "BRING THE BASS!" eller "TURN UP THE BASS!" eller liknade (ta Max B Grant - Hey DJ som ett bra skitexempel).
Den sortens trance saknar helt känsla enligt mig.
De melodiska producenter som finns kvar idag som fortfarande gör utmärkt trance är tex The Thrillseekers, Armin, Signum, John 00 Fleming, Airwave, The Space Brothers, Solar Stone etc.
Fler och fler upptäcker trancemusiken idag och då är det nästan uteslutande de mest komersiella låtarna och skivorna de faller för. Om några år tror jag att många kommer att intressera sig för mer djupare trance. Starka riff, djub bas och inte nödvändigtvis massa sång i låtarna.
bra låt: Lamya - Empires (Sander Kleinenberg audioparanormal mix) |
|
|
| mindshooter |
Jag har själv (som många andra), utvecklats en hel del
man får väl säga från E-type till Dave Seaman kanske :)
Just nu har jag väl mer eller mindre landat på progressive med en touch av uplifting kanske.
Känner att det finns helt nya världar här, bara det där att man får tag på ett namn och sätter igång och tankar utan att veta vad det är för artist. Funkar inte med uplifting längre, jag vet vilka som gör bra grejer, och allt deras får man juh liksom. På progressive sidan är jag nybörjare och har jättemycket att utforska :) Skitbra! |
|
|
| OracaZ |
det jag säger har ni alla redan sagt en liten del av men som sagt alla som lyssnat "intresserat" sig för trance har nog lyssnat på eurodance innan...och man behöver inte gå så lång tebax som 4-5 år bara för se skillnader i trance...98/99 tycker jag är bästa tranceåren...2000 hade oxo vissa bra saker...2001 tycker jag va hitils det sämsta typ....2002 blev mycket bra :D ....men man behöver bara sätta på ett set från 99 och ett av dagens så hör man klara skillnader...själv försöker jag lyssna på den "gamla" trancen..men måste ju ge den "nya" en chans oxo...visst finns det mycket bra nytt..men endå det gamla som är passionen...
Bästa låt genom tiderna age of love ....tror inte nån kommer lyckas göra nått som är bättre än den... |
|
|
| fruktsoppa |
| quote: | Originally posted by SteveTranz4ever
Och jag är ju kvar inom samma changer än
[/COLOR] |
Genre
och nej, det tror jag inte.. man(ni) kommer förmodligen byta till lugnare musik iaf.. lägre bpm och softare toner.. |
|
|
| Aendy |
| quote: | Originally posted by fruktsoppa
Genre
och nej, det tror jag inte.. man(ni) kommer förmodligen byta till lugnare musik iaf.. lägre bpm och softare toner.. |
Ey, Fruktsoppa... saknad!!! |
|
|
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
tranceaddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion > Europe > Europe - Sweden
|