return to tranceaddict
Pages: 1 2 3 4 5 [6] 
Nieuwe computer, wat is het beste om te nemen?

Optimus
quote:
Originally posted by Blik
ik heb nogal vaak vrije dagen en dan zit ik dus lekker thuis

en ik word zoiezo gek van van dat kreng wat ik nu heb (pentium 2 450, 6 GB HD, 64 MB intern, 2-speedbrander etc.) dus een nieuwe is zeker nodig.

maar die staat toch op je kamer? Kom je van je ouders terug moet je weer achter die je nu hebt:D
New Wave
quote:
Originally posted by raoel
So opti, erg lekker ding :P hoor

Kzou er alleen voor de AMD Athlon XP 2100+ gaan.
Dit vanwege de prijsverhoudingen tussen de AMD CPU's onderling.
een 2100 is niet veel duurder dan de 2000, terwijl de 2200 een stuk duurder is dan de 2100.
Vandaar.

En hoe sneller is die 2100 vergeleken met die 2000?
1 microseconde? :)

Voor je gevoel niets want dat scheelt echt bar weinig (leuk al die verkoop praatjes van al die gasten in die shops)
Pak gewoon de 2000, anders kan je over 2 maanden beter de 2200 pakken dan de 2100. enzovoort enzovoort.
Kost alleen maar geld maar het stelt allemaal geen flikker voor.
Koop dan inplaats van die 2100 inderdaad een snellere brander.
De tijd is daarentegen wel een goede verbetering.
Kamaya
Hey,

Mijn ouders zijn ook van plan een nieuwe pc te kopen en ik heb al aardig wat onderzoek verricht op dit gebied de laatste weken.

eerst even een update op RAID (raouls post):

RAID laat 2 of meer harde schijven samenwerken. Om het kort te houden, er zijn verschillende soorten Raid (5), je kunt 2 hd's hebben en die als 1 gebruiken (de info wordt gesplitst en op beide hd's gezet), hiermee win je snelheid. Je hebt raid voor 3 hd's, hiermee kun je voorkomen dat je info verliest mocht er 1 crashen, ik zal niet uitleggen hoe het werkt.

kortom raid laat hd's samenwerken (op verschillende manieren) met als voordelen snelheidswinst en backup voorzieningen.

Het is bijna essentieel dat als je raid gebruikt je 2 dezelfde hds pakt met dezelfde snelheid, anders vertraagt de een de ander. lees het na op tweakers.net.

Over het RAM geheugen bij AMD cpu:
je hebt de volgende snelheden:
266 mhz (naam 2100)
333 mhz (naam 2700)
400 mhz (naam 3200)

Nu is hoe sneller hoe duurder, maar het uit tests blijkt dat 333 in de meeste gevallen sneller is dan 400 (www.tomshardware.com)

dus ga altijd voor 333 (2700) ram (bij amd cpu)

CPU:Intel loopt idd voor op amd, maar dat is tijdelijk, amd komt zeer binnenkort met een nieuwe processor op de markt.

Ik zou voor AMD gaan, goedkoper en relatief beter. Neem je een 2.4 ghz pentium processor, dan is de kwaliteit hiervan gelijk aan een amd 2400 XP die op 2 ghz draait.

Over de moederborden:

ik zou voor een mb gaan met dual nforce. Dit heeft met je ram te maken, deze ondersteuning laat ram tegelijk werken, waarmee je dus met evenveel geheugen een 2x zo grote snelheid behaalt. Zorg wel dat je als je 512 md neemt dit doet in de vorm van 2x 256, anders heb je geen voordeel.

wat betreft de vieokaarten:

de radeon 9700 pro is de snelste op het moment en zit rond de 470 oiro. Hij is sneller (veel sneller) dan de gf4 ti 4600. de 9700 (zonder pro) is ook nog sneller, maar dan kom je bij de 9000 serie uit en die is weer langzamer dan de gf4 ti serie.

wat betreft de hd:

Hierover kan ik kort zijn, neem geen scsci (skoesjie), te duur en klein. Neem een 7200 rpm hd, merken Seagate, Western Digital en Maxtor zijn goed, let op de liquid bearing, 8 mb cache ed, dat zijn mooie dingen. min. 80 gig, liever 120, maar je kunt er altijd later nog eentje bij zetten....

Als ik vandaag een pc ging kopen (en m'n ouders betaalden, wat het geval is) dan wordt dit het ongeveer:

moederbord:
Asus A7N8X , NFORCE2, LAN + Audio >> 148,00

CPU:
AMD XP 2400 >> 225,00

videokaart:
Hercules ATI Radeon 9700 Pro 128 Mb. TV-DVI Retail >> 469,00

harddisk:
Western Digital 80.0 GB WD800JB UDMA 100 7200 RPM , 8 MB CACHE >> 152,00

geheugen:
2x Kingston 256 MB PC 2700 DDR >>> 198,00 (99 p/stk)

brander:
Plextor INT. 40X/12x/40x RE-WRITER IDE Burnproof, Retail >> 119,00

geluidskaart:
SoundBlaster AUDIGY 2 PLAYER Retail >> 139,00

kast:
A-Open ATX BIG Tower Type H700A , 350 Watt (P4 + AMD) >> 124,00

muis:
Logitech Mouseman Dual Optical mouse >> 55,00

t-bord:
Logitech Internet Navigator PS2/USB >> 45,00

cooler:
ZALMAN 5100-CU XP copper cooler, AMD XP, noiseless >> 69,00

================================================================
totaal: EUR 1.743,00

erg snelle pc, beste videokaart redelijke cpu, ruimvoldoende geheugen, erg goede hd (misschien wat klein), moederbord met dual nforce. die kan weer 2,5 jr mee!

(ik zit nu achter een 2 jr oude; amd 1ghz, 30 + 80 gig 7200 rpm hd's (maxtor + seagate), 768 mb sdram, plextor 12x brander, hercules geforce 2 gts ultra 64 mb)

succes,

Kamaya.
Stivvekk
Dat Intel voorloopt op AMD is gewoon gelul, bekijk deze site is (geen vage site, DE site als het over hardware gaat):

http://www6.tomshardware.com/graphi...acharts-04.html

De AMD 2700+ verslaat de Intel 3,06 GHz vrijwel altijd bij deze spellen (ook niet de minste spellen zou je zeggen)

De prestaties van een CPU worden bepaald door het aantal instructies per klokcyclus (IPC) * aantal klokslagen per seconde (uitgedrukt in Hz, kHz, MHz, GHz of in de toekomst nog meer waarschijnlijk). AMD Athlon XP CPU's doen gewoon meer per kloktik dus hebben ze minder klokslagen per seconde nodig voor dezelfde hoeveelheid werk. Omdat veel consumenten alleen kijken naar aantal GigaHertz en zich helemaal niet verdiepen in IPC's (Instructions Per Clockcycle, erg ingewikkeld, hier moet je vergaande elektrotechniek voor hebben gestudeerd of gewoon autodidactisch je er helemaal op hebben gestort om het 100% te kunnen voorspellen, vandaar dat je beter gewoon de benchmarks kunt bekijken). Vandaar dat AMD ook een peformancerating-aanduiding gebruikt, aangegeven voor de plus achter de naam, maar de

Bovendien hebben AMD Athlon XP's een betere prijs/prestatieverhouding dan Intel P4 CPU's.

Alleen als je een notebook gaat kopen kun je beter een P4 nemen aangezien het bij die CPU's mogelijk is om er een goedkopere desktopvariant in te doen, omdat P4's mider hitte afgeven waardoor ze ook weer beter te overklokken zijn en waardoor ze in een kleine notebook/laptopbehuizing passen.

CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
tranceaddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion > Europe > Europe - Holland