|
|
| ScuL |
zolang 't maar niet wordt zoals in 1984.
:eek: |
|
|
| raoel |
Jammer dat ik dit heb moeten missen omdat ik gister niet thuis bent geweest, maar nu mijn reply.
(Ik heb alles doorgelezen)
Ik geloof in 'de natuur', vergelijkbaar met de mening van donna, maar dan toch weer anders.
Maar absoluut niet in hetgeen wat men ooit in een ver geleden heeft verzonnen en wat ze sindsdien mensen voorschotelen.
Ik vind het geloof zelf het meest kwade wat de mens ooit heeft verzonnen, maar niet alles is slecht.
Ik geloof dus wel dat er 'iets meer' is tussen hemel en aarde.
Want hoe is de aarde dan ontstaan. Dat is gewoon niet te verklaren en dat zal men ook nooit kunnen.
Dat is de natuur.
Maar die natuur brengt veel met zich mee.
Veel daarvan kunnen wij mensen niet begrijpen of verklaren.
en om dat onverklaarbare te verklaren heeft men 'het geloof' verzonnen. Het geloof schreef daarna ook in de bijbel voor hoe je jezelf hoorde te gedragen. Mede daardoor zijn normen en waarden ontstaan, dit is het positieve van godsdienst.
Inmiddels zijn een hoop regels uit de bijbel achterhaald en kunnen wij dat onverklaarbare wel verklaren.
Nu blijkt dat dat destijds pure zever was, maar we weten nog steeds niet alles. Van de andere kant hield (en houdt?) het de mens rustig omdat men zich niet druk maakt om die onverklarbare dingen.
Toch denk ik, ondanks dat we niet meer alles weten, dat Godsdienst in zijn geheel achterhaald is.
Ik vind godsdienst slecht omdat het veel kwaad veroorzaakt.
Er ontstaan oorlogen door omdat er verschillende soorten bevolkingsgroepen door verschillende soorten godsdiensten ontstaan.
Hierdoor leven zij in onmin met elkaar omdat ze niet dezelfde normen en waarden kennen.
Donna heeft het over het lot en destiny.
maar spreekt zichzelf daar in tegen.
Ze zegt: Destiny laat zich niet bepalen, maar bepaald
en
"Het noodlot tarten" is waar ik me aan houd
Dit is tegenstrijdig, want door het noodlot te tarten bepal jij zelf gedeeltelijk hoe jou leven eruit ziet.
door het noodlot te tarten door gevaarlijke stunts uit te halen is de kans groter dat je overlijd.
Terwijl dat als je netjes op je stoel zat jem inde kans hebt dat je dood gaat.
Ik geloof dus niet determinisme, omdat je zelf weldegelijk gedeeltelijk kan bepalen hoe je leven verloopt. |
|
|
| Teknikol |
| quote: | Originally posted by kolkiewolkie
nouuuuuuuu, d'r zijn dus van die mensen die zgn. bijna-dood-ervaringen hebben, en die zullen daar nog wel es een pittige discussie met je over aan willen gaan :)
|
jaja, dat hoor je vaker. Sterker nog, (met alle respect) het lijkt tegenwoordig wel een sport om te zeggen dat je het "licht" hebt gezien oid. Khoor het steeds vaker namelijk. Maja kan aan mij liggen:)
Kep liever een wat tastbaarder bewijs, want het is nou eenmaal zo dat je zoiets kan verzinnen. |
|
|
| ScuL |
| quote: | Originally posted by Teknikol
jaja, dat hoor je vaker. Sterker nog, (met alle respect) het lijkt tegenwoordig wel een sport om te zeggen dat je het "licht" hebt gezien oid. Khoor het steeds vaker namelijk. Maja kan aan mij liggen:)
Kep liever een wat tastbaarder bewijs, want het is nou eenmaal zo dat je zoiets kan verzinnen. |
wat ik daar van denk is dat het net lijkt alsof je die ervaring hebt door een bepaalde stof die je hersenen aan maken op het moment van overlijden. dat veroorzaakt het witte tunnel effect, er stond laatst op fok! ook een artikel over het buiten je lichaam treden tijdens BDE daar was ook een wetenschappelijke verklaring voor. anyway weer ontopic :) |
|
|
| eieregooie |
Ok, ik ga niemand proberen te overtuigen van het een of ander, want ik vind dat iedereen vooral moet doen en laten waar hij/zij zin in heeft, zolang het anderen maar niet schaadt.
Ik zie het geloof (welke dan ook) als een collectief verzinsel dat voor een groot deel van de wereldbevolking hun voornaamste steun en toeverlaat is. Ik ben gedoopt en ben vroeger naar de kerk en catechesatie ensow geweest geweest, en wat ik daarvan opgestoken heb is dat het niks voor mij is. Ik denk dat ik er te nuchter voor ben ofsow. Wanneer ik steun nodig heb zoek ik bij de mensen om me heen (lees vrienden, want met me familie heb ik niks, maar dat is een ander onderwerp :) ), en grijp ik niet naar een boek of een fictief persoon. Ok, fictief persoon zou kunnen maar dan zou het m'n onzichtbare vriendje zijn en niet god ofsow :toothless
Wat betreft de bijbel en de bedoeling daarvan vind ik het allemaal nogal ver gezocht. Ik ben het er echter wel mee eens dat godsdienst voor een groot deel heeft bepaald hoe de samenleving er vandaag de dag uitziet. Om te zeggen dat het beter zou zijn wanneer er nooit godsdienst zou zijn geweest vind ik te ver gaan. Het is totaal niet voor te stellen hoe de samenleving eruit zou hebben gezien wanneer er geen godsdienst zou zijn geweest (vanwege de grote invloed van godsdienst op de samenleving dus), dus daar kan je ook geen uitspraken over doen vind ik.
En wat betreft het leven van een individu. Alles wat er in je leven gebeurt is imo puur toeval. Er is geen god die het bepaalt, er is geen destiny dat dat bepaalt. Alles berust op puur toeval en de keuzes die je zelf maakt, maar ook de keuzes die alle andere individuen maken. Echter ben ik van mening dat ook keuzes puur toeval zijn. Je had immers ook een andere, of geen keuze kunnen maken. En onze denkprocessen worden nu eenmaal bestuurd door chemische reacties (toeval dus).
Het is echter zeer prettig om te geloven dat het niet allemaal toeval is, en dat verklaart ook het ontstaan van religies. De mens kon blijkbaar niet leven met de gedachte dat alles puur toeval is. En in die tijd waren er ook nog geen weteschappelijke verklaringen voor hoor het komt dat mensen kunnen denken en hoe "leven" onstaan is, dus men had een verklaring nodig. Om diezelfde reden zijn er ook mensen die in het lot geloven of andere theorien.
Ikzelf geloof (als je het zo mag noemen) in mezelf en vriendschap. Ik ben van mening dat je zelf in control bent over je leven (wetende dat het puur toeval is, maar ook ik moet wat). En wanneer je het niet meer weet, of niet meer ziet zitten, dan kan je terecht bij andere mensen/vrienden.
En zeg nou zelf... wie zijn er over het algemeen ongelukkiger? Mensen zonder geloof, of mensen zonder vrienden? Ik denk dat ik het antwoord wel weet. (hiermee wil ik niet zeggen dat gelovige mensen geen vrienden hebben :p je kan het natuurlijk ook allebij hebben :) )
[EDIT]Trouwens best moeilijk uit te leggen nog dit...[/EDIT] |
|
|
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
tranceaddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion > Europe > Europe - Holland
|