return to tranceaddict
Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 [12] 13 14 15 16 
Röker du?

Smekbar
quote:
Originally posted by St_Andrew
Social grej = i stort sätt samma orsak som att försöka vara cool, grupptryck. FÖr övrigt har jag ALDRIG hört nån som sagt att det är gott att röka i början.

hur får du det till det? Kanske om man börjar röka när man är 13-14 eller så men det gjorde inte jag.
Och nej, jag tyckte inte att det var så gott första gången, det tyckte jag iofs inte heller att kaffe var. Numera dricker jag 4-10 koppar kaffe om dagen. Var allting du äter/dricker gott första gången du smakade det?

quote:
icke rökare har ingen lust att betala dom där 30 miljarderna per år för sjukvård till folk som tycker dom kan ta ansvar för sig själva. Förutom det har jag inget problem alls med folk som röker, deras dumma problem.

jag anser iofs att sjukvården ska vara privat och tycker att det är fel att andra ska betala för mina åkommor, vad det än är för några.

quote:
dock smekis.. du röker förvisso inte nu för att vara cool, men det gjorde du nog första gången kan jag gissa.. de var häfigt, spännande och du var nyfiken? Då var det knappast: (?) "jag provar för att det e gott" !

nä jag provade inte för att det skulle vara gott. Tror inte jag hade nån direkt tanke på smaken då utan såg det snarere som en socialt plus. Jag rökte ett par gånger utan någon större tanke bakom det och kom fram till att jag gillade det. Sen dess har jag rökt till och från och sen ca 4 månader tillbaka så röker jag lite mer regelbundet.
Jag tycker att det är en rätt sjysst grej om man håller det på en viss nivå. Jag har oerhört svårt att se mig själv som en som skulle röka ett paket om dagen, men det kanske kommer. Det vet man inte. Jag vet dock att när det gäller sånna här saker har jag oerhört stark självkontroll och känner jag att det blir för mycket drar jag ner på det. Har jag redan gjort ett par gånger.
För att förklara ännu lite mer vad jag ser som fördel med rökandet är t.ex. den här lilla 5minuters-pausen man tar från vad man nu än satt och sysslade med. Har man suttit still och jobbat med nånting (plugga, jobba med musik, whatever) i ett par timmar så tycker jag det är väldigt skönt att gå ut en stund, röka, och få lite perspektiv. Det eviga svaret på det argumentet är då "Jamen det kan man göra ändå". JA, det kan man, men gör man det? Nä.
Glorie
quote:
Originally posted by Smekbar
För att förklara ännu lite mer vad jag ser som fördel med rökandet är t.ex. den här lilla 5minuters-pausenman tar från vad man nu än satt och sysslade med. Har man suttit still och jobbat med nånting (plugga, jobba med musik, whatever) i ett par timmar så tycker jag det är väldigt skönt att gå ut en stund, röka, och få lite perspektiv. Det eviga svaret på det argumentet är då "Jamen det kan man göra ändå". JA, det kan man, men gör man det? Nä.

flåt, men det där var det absolut lamaste argument jag sett på länge.

ang sjukvården, tycker ja inte den ska va privat. vi måste ta hand om varandra, va än man har för "sjukdom" eller problem. kosta vad det kosta vill. (Det är som att hitta fyra barn i en skog. två har blivit skjutna i benet och två har fastnat i rävsaxar och rivit upp stora köttsår och så tar man bara hand om de som blivit skjutna i benet och lämnar de andra). pengar har vi allt, vi bara placerar dem på fel håll. det absolut viktigaste i ett samhälle är att ta hand om människan, vilket stadium hon än befinner sig i..nyfödd som gammal. Det är därför det är så otroligt viktigt med yrken där man tar hand om människor.. allt från dagsisfröknar och lärare till doktorer, sjuksköterskor och hemvårdsbiträden. nu segla ja lite OT här :p sorry
Smekbar
quote:
Originally posted by Glorie
flåt, men det där var det absolut lamaste argument jag sett på länge.

där ser man.
ScuL
quote:
så när man gör saker som inte är nödvändiga (vilket att köra bil iofs inte heller är) och som dessutom kan va farliga så ska man ständigt bli påmind om det?

du tittar för trångsynt på ämnet för att det påverkar ditt egen beroende. som undersökare har sagt tidigare, det går inte att snacka med nån som är beroende. de kommer alltid att försvara deras egen övertygelse. en bil är inte nödvändig men det är nödvändig att gå omkring i dagliga livet, hur som helst har man altid chans på en olycka. om det är i en bil, kommunaltraffiken eller bara när man går gör ingen skillnad. faktum är att allvarliga skador pga rökning är större

quote:

Stora feta bilder på cancer-svulster som varningsskyltar på tuggummipaketen också kanske, de innehåller ju cancerframkallande ämnen. Väldigt konstigt resonerat tycker jag. Varningslapparna är väl okej kanske, det är dock ingen som bryr sig om dem, men jag vill fan inte att staten ska ha rätt att göra mig äcklad varje gång jag köper något som potentiellt kan vara skadligt för mig i framtiden (vilket faktiskt inkluderar i princip ALLTING du hittar i en matvarubutik).

det är som att jämföra bajs med sjoklad.
chansen att man får cancer från något som tuggummi är orealistiskt.. den är ungefär lika stor som chansen att man INTE får nån hälsoproblem pga rökning.

quote:
Och nej, jag tyckte inte att det var så gott första gången, det tyckte jag iofs inte heller att kaffe var. Numera dricker jag 4-10 koppar kaffe om dagen. Var allting du äter/dricker gott första gången du smakade det?

om jag inte gillar nånting vid första smakprövet kommer jag aldrig att gilla det. därför dricker jag aldrig kaffe eller alkohol till. ex.
kan inte förstå att folk VILL forcera sig att godkänna något som naturligtvis inte känns gott.
Smekbar
quote:
Originally posted by ScuL
du tittar för trångsynt på ämnet för att det påverkar ditt egen beroende. som undersökare har sagt tidigare, det går inte att snacka med nån som är beroende. de kommer alltid att försvara deras egen övertygelse. en bil är inte nödvändig men det är nödvändig att gå omkring i dagliga livet, hur som helst har man altid chans på en olycka. om det är i en bil, kommunaltraffiken eller bara när man går gör ingen skillnad. faktum är att allvarliga skador pga rökning är större

Jag tycker iofs att jag är den som tittar minst trångsynt av oss alla. För att den här tanken med äckliga bilder på produkter på något skumt nånsin skulle kunna bli acceptabel vore det om den gick att tillämpa på alla produkter som kan vara skadliga. Och det det går inte. Och ingen skulle dessutom vilja ha det så. Dessutom tycker jag som sagt inte att staten har något som helst med det att göra.

quote:
om jag inte gillar nånting vid första smakprövet kommer jag aldrig att gilla det. därför dricker jag aldrig kaffe eller alkohol till. ex. kan inte förstå att folk VILL forcera sig att godkänna något som naturligtvis inte känns gott.

Sidospår om nått men...

Det är väl trångsynt om nått? Många av mina favoriträtter/drycker nu uppskattade jag inte alls specillt mycket första gången jag åt/drack dem och vise versa. Smak förändras med tiden men den utvecklas också hela tiden man provar något nytt eller väljer något som man inte brukar välja.

CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
tranceaddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion > Europe > Europe - Sweden