return to tranceaddict
Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 [11] 12 13 14 15 16 
Röker du?

ScuL
Du tar fel där.

Att köra (lr hellre sagt, att transportera sig) är en nödvändighet.
Att röka är ingen nödvändighet; bara något som man gillar eller nån är beroende av.

När man kör bil vet man att det kan hända en olycka. Man tar risken för det men det går alltid i tanken.
Dock när man röker vet man att det är inte hälsosamt. Trots tar rökaren risken och försöker att förtrycka det för att han vill inte bli påminnat. Det är precis det som är bra med uppmaningarna, det påminner en person som röker att det är dåligt.
Smekbar
quote:
Originally posted by ScuL
Dock när man röker vet man att det är inte hälsosamt. Trots tar rökaren risken och försöker att förtrycka det för att han vill inte bli påminnat. Det är precis det som är bra med uppmaningarna, det påminner en person som röker att det är dåligt.

så när man gör saker som inte är nödvändiga (vilket att köra bil iofs inte heller är) och som dessutom kan va farliga så ska man ständigt bli påmind om det? Stora feta bilder på cancer-svulster som varningsskyltar på tuggummipaketen också kanske, de innehåller ju cancerframkallande ämnen. Väldigt konstigt resonerat tycker jag. Varningslapparna är väl okej kanske, det är dock ingen som bryr sig om dem, men jag vill fan inte att staten ska ha rätt att göra mig äcklad varje gång jag köper något som potentiellt kan vara skadligt för mig i framtiden (vilket faktiskt inkluderar i princip ALLTING du hittar i en matvarubutik).
St_Andrew
quote:
Originally posted by Smekbar
så när man gör saker som inte är nödvändiga (vilket att köra bil iofs inte heller är) och som dessutom kan va farliga så ska man ständigt bli påmind om det? Stora feta bilder på cancer-svulster som varningsskyltar på tuggummipaketen också kanske, de innehåller ju cancerframkallande ämnen. Väldigt konstigt resonerat tycker jag. Varningslapparna är väl okej kanske, det är dock ingen som bryr sig om dem, men jag vill fan inte att staten ska ha rätt att göra mig äcklad varje gång jag köper något som potentiellt kan vara skadligt för mig i framtiden (vilket faktiskt inkluderar i princip ALLTING du hittar i en matvarubutik).

skillnaden är hur farligt det är. Dom flesta som röker dör en tidig död om dom inte slutar röka, dock är det ytterst få som dör utav tuggummi.
St_Andrew
quote:
Originally posted by Smekbar
det där är ungefär som att säga att den enda anledningen till att folk dricker är för att vara coola... vilket inte stämmer... Jag röker, men knappast av anledningarna att jag vill verka häftig eller cool.. Mina anledningar till rökandet är väl att det är en väldigt social grej samt att det är gott.. Jag röker iofs inte speciellt mycket, 2-5 cigg per dag...

Social grej = i stort sätt samma orsak som att försöka vara cool, grupptryck. FÖr övrigt har jag ALDRIG hört nån som sagt att det är gott att röka i början.

quote:
angående bilder på cigg-paketen.. Fy fan om det hade gått igenom. Förstår inte varför ni icke-rökare vill det så himla gärna..? Vill ni t.ex. att det ska finnas bilder av förstörda levrar och hjärnor på alla förpackningar alkohol som serveras/säljs? Hade det varit mysigt? Låt folk sköta sig själva ffs!

icke rökare har ingen lust att betala dom där 30 miljarderna per år för sjukvård till folk som tycker dom kan ta ansvar för sig själva. Förutom det har jag inget problem alls med folk som röker, deras dumma problem.
Glorie
jag är en person som är väldigt väldigt emot rökning i alla former. (behöver inte gå in på alla anledningar till varför, det är en halv vetenskap). jag förespråkar rökfria klubbar och restauranger och allt sånt. etc etc etc

MEN, för första gången tror jag ;)(fanfar) håller jag med Smekbar ang. det med varningsskyltar och bilder på allehanda varor liksom cigarettpaket. Folk som röker vet förmodligen mer än dom som inte röker, hur farligt det är o.s.v. Folk som äter helt fel mat (kostriktigt sett), vet mycket väl att det är farligt för dem ur hälsosynpunkt. Det finns ingen vits att fläka upp varningstexter och bilder på svarta lungor etc.

Finns väl ett undantag och det är väl såna som är alkoholister antar jag? De lär inte veta hur skadlig alkoholen är. Annan diskussion.

dock smekis.. du röker förvisso inte nu för att vara cool, men det gjorde du nog första gången kan jag gissa.. de var häfigt, spännande och du var nyfiken? Då var det knappast: (?) "jag provar för att det e gott" !

Det jag aldrig förstått och aldrig kommer förstå är varför man fortsätter? för det är inte gott första gången för någon. Rätta mig om jag har fel, har aldrig provat :p men ingen av de rökare jag pratat med har påstått det.

för övrigt kan jag bara tillägga att jag e rätt förvånad över staplarna här ovan. 53 personer som aldrig provat. Jag som trodde jag var rätt ensam om att inte ha provat.. menar såklart inte överlag, (det finns ju hundratusentals som inte provat) men att det skulle finnas 53 till på SWETA!?! det skulle jag aldrig ha gissat på. :) kul och se bara

Å andra sidan hade jag ju fatalt fel när jag skapade min "var har ni varit" (där man skulle säga vilka länder man varit i) då jag trodde!!! att fem länder var relativt vanligt, men det visade sig att de flesta här, hade varit i fler än 9-10 länder (som f.ö. var max-svarsalternativet i frågeställningen). :toothless Tji fick jag.

Herrå!

CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
tranceaddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion > Europe > Europe - Sweden