return to tranceaddict
Pages: 1 [2] 3 
Kunnen jullie mij helpen ?!?!

Flipper01
quote:
Originally posted by kolkiewolkie
dus als ik het goed begrijp kun je tegenwoordig studiepunten (zo noemen studenten dat iig) krijgen voor het bezoeken van feesten such as trance energy, thunderdome enzo... KEWL :D :p :cool:

Tja, waar gaat het heen met die middelbare scholen van tegenwoordig... :rolleyes:
Chicane
Progressive is een te brede stroming binnen 'house' (house is het verzamelwoord voor alle stromingen van electronische muziek). Naar mijn mening is progressive iets wat je oppakt en pas loslaat als de muziek stopt, als je er echt serieus naar luisterd doet het wat met je emotie (jaja, flame me maar). Progressive is een logisch verhaal waarbij elke plaat een hoofdstuk uit dat verhaal is, de taak aan de DJ is om die hoofdstukken logisch na elkaar op te laten volgen. Het is dus totaal geen blije takke herrie als hardstyle, waarbij de DJ er willekeurig een plaat op flept zonder dat die plaat ook maar enig logisch verband houdt met de vorige plaat. (I love it om hardstyle af te zeiken, ghehe). Je zal de ware progressive bijna nooit in clubs tegenkomen omdat veel mensen toch iets hebben van, jezus.. wat is dit voor donkere kelder en begrafenismuziek. Voorheen had ID&T altijd de meest uberrelakste shows als Heaven's Gate en Solid Grooves waarbij de uren gewoon als minuten wegstreken zo heerlijk was de muziek. Maar ID&T had weer eens poen tekort ofzo en schrapte die meuk uit de programmering, de teringleijers... op dit moment is er dus geen programma voor de progressive liefhebbers op ID&T. Geef me een jaartje en ik ben goed genoeg om zelf te draaien voor ID&T ;)

Je hebt de echte diepe progressive sound, waarbij de BPM zelden boven de 135 zit, voorbeelden zijn bv Lemon8 - Lose Control, DJ Nukem vs Chab - Forward, Hamel - Close, Noel Sanger - Breathe Here & Now, Sanproject - Xel-Ha etc.
Daarnaast is er ook de progressive house, bekend van het spul wat DJ's als Lucien Foort en Steven Caicedo draaien. BPM van deze stroming ligt al wat hoger, maar zal ook zelden boven de 140 uitkomen
En om het nog helemaal moeilijker te maken is er ook nog progressive trance, dat zijn naar mijn mening platen als Barakka - Song To The Siren, James Holden - One For You, Sapphirecut - Free Your Mind, Breeder - Tyrantanic, etc. BPM hierbij ligt al op het zelfde niveau van trance ongeveer.

Nederlandse progressive helden zijn:
- Johan Cyber (Cyber Records label, het label voor mijn platencollectie)
- Sander Kleinenberg (platen als Sacred & Slipper Sleaze en al zijn remixen zijn gewoon kippevel stimulerend)
- Fred Numf (samen met partner in crime, Etienne '5.0' Overdijk, goed voor de meest bruutste groovy progressive met een heerlijke drive)
- Eric Cross (toch al wat meer de groovy kant van progressive, beter gezegt progressive met een clubdreun eronder)
- Harry Lemon (MAASTERLIJK, MAASTERLIJK, MAAAAAASTERLIJK GOED!!)
- San (weet even zijn echte naam niet, maar die jongen timmert zo goed aan zijn weg, echt 1 van mijn helden)
- Emjay (helaas overgestapt op de SOAP sound, maar tijdens zijn Kremlin residency was het een van de betere DJ's)
- Robin 'Jaydee' Albers (For Those Who Like To Groove, niet zon bekende naam, maar hij draait al heel lang mee)
- Martijn 'Dazzle' Weetnietwatzijnachternaamis (Blackhole grootheid)
- Stef & Leontien (wie de donkie zijn dat zal je vast denken, maar deze heer en dame hebben de laatste nieuwe forbidden paradise aan elkaar gebreidt en draaien vaak waar Harry Lemon ook draait)

Buitenlandse helden:
- John Digweed (nog uitleg nodig?)
- James Holden (Silver Planet)
- Jamie Anderson (Gruwelijk goed ook)
- Nick Warren (de helft van Way Out West)
- Dave Seaman (soms beetje saai in zijn draaistijl)
- Rui Da Silva (GRUWELIJK goeie Essential Mix gemaakt)
en ga zo nog maar uren door.... ghehe :D

Het is gewoon je eigen believing van de muziek, iedereen heeft weer andere visies en voorkeuren. Dit is dan toevallig de mijne, en ik draai zelf ook alleen progressive en soms beetje trance erdoorheen. Er is een mooie thread op Global Music Database (voormalig RareMusicFinder), hier is de link, bekijk het eens: http://www.gmdb.com/forums/showthre...nce+progressive

Succes!
Chicane
Ben trouwens benieuwd naar jouw mening Magrec, dus kom maar op! :D
magrec
Hmm nou vooruit dan maar, ik had er in 1ste instantie geen zin in maar volgens mij heb ik nou nooit echt duidelijk gemaakt wat progressive voor mij betekend dus hou je vast :p.

Progressive is niet zozeer een bepaalde style in mijn ogen, het is meer een houding (progressive is an attitude)

(Progressive is an attitude, a movement. Its music that moves forward. It one big scene which can be anything from a Roger Sanchez Dub to BT and anything inbetween. Its, wide and varied, and constantly evolving with lots of different escape routes in which to explore even further.

Dat bedoel ik dus, het heeft niks meer te maken met muziek in hokjes stoppen of jezelf muzikaal te beperken tot 1 stijl. Waar ik een beetje ziek van wordt is dat mensen roepen dat progressive muziek is voor intelligente mensen,en dat mensen die naar progressive luisteren zich beter voelen dan mensen die naar een andere muziek stijl luisteren. Je moet de muziek voelen meer niet. Als je eenmaal die diepe grooves, die denderende trein van beats snapt dan kun je er helemaal in opgaan. Een verhaal vertellen is dus heel belangrijk.

Dat is ook wat mij trekt in de houding van dj's die ook zo denken. Dj's die ervoor kiezen om niet de makkelijkste weg te kiezen en niet zoals een aantal dj's die ervoor kiezen om alleen maar grote hits draaien.

(ik praat nu maar weer over prog als een muziekstijl zeg maar)
Maar goed je hebt dus binnen de "term" progressive veel verschillende stijlen zeg maar. Wat chicane al aangaf.
Wat je wel merkt is dat 2/3 jaar geleden de meeste prog dj's behoorlijk dark en tribal draaiden en dat de lijn nu weer meer trancy wordt. Diepe melodielijnen en wat meer vrolijke vocals.

Daarnaast is Progressive wereldwijd heel erg groot,
maar wil het in Nederland niet echt van de grond komen.

FF aanvulling op nederlandse progressive dj's

Stef
Per
Lucien Foort
Mike van den berg

En ontelbaar veel buitenlandse prog dj's

Zoiets bruikbaar? (dat van chicane kan ik alleen maar ondersteunen :D)
[SigneT]
Bedankt Chicane en Magrec voor de uit gebreide toelichting....

ik zal er voor de docent ook wel een cd bij doen van dat ie kan luisteren naar de verschillen enzo :)

en de rest van jullie ook bedankt , nou maar hopen op de goed cijfer :D:D:D

CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
tranceaddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion > Europe > Europe - Holland