| mindshooter |
Detta är som sagt lite off-topic. Men jag kände att detta borde alla läsa, för sånt här händer. Och det är helt sjukt!
Två av mina kompisar (Daniel, Nicklas) var i hökarängen, varför vet jag inte men dom var iaf där. Mitt på ljusa dan dyker det upp en Turkisk snubbe i 19:års åldern. Exakt vad han sa vet jag inte men det var i stil med:
- Jag har en kniv i fickan, springer nån av er så ska jag med glädje hugga den i ryggen, ge mig allt ni har på er av värde.
Ingen av dom vågar springa (speciellt med tanke på att man sätter sin kompis i fara) och dom ger bort allt från pengar till mobiler och Mp3-spelare. Detta i sig är lagom jobbigt för vem som hellst. Men det slutar inte här, killen vill ha deras hemmanycklar, efter att han tagit dom tvingar han dom att visa honom vart dom bor. Dom bor på andra sidan stan så dom sitter alltså med denna killen hela vägen på tunnelbanan dit. Först hem till Daniel som får skicka ut sin syster och hennes kompisar ifrån lägenheten med förklaringen "Vi ska kolla lite grejer, ni måste dra" typ. Därefter får danne under hot ge allt av värde (som går att stoppa i fickan) hemma till killen. Vi snackar saker för ungefär 10.000:- Efter detta tar han daniels bankomakort, ner till centrum och hämta ut 2000:- på bankomaten. Sedan går dom t.o.m in på konsum och köper cigaretter! Efter detta tvingar han Nicklas (Med kniv mot hals) Att ringa sin farsa och fråga ifall han kan överföra pengar till sitt konto men det funkade som tur va inte. Nu går dom hem till Nicklas och han tvingar nu Nicklas att själv söka igenom lägenheten efter värdesaker för att inte lämna fingeravtryck. En freestyle får han tag på och hotar Nicklas en gång till med kniv.
"Jag räknar till 5 sen ska du ha gett mig allt av värde här"
Efter 5 sekunder utan resultat typ så ger han sig och dom beger sig mot tunnelbanan. Förstå att killen inte hittar själv utan att Daniel och Nicklas får vägleda honom dit. På vägen berättar han att dom kan polisanmäla om dom vill "När jag kommer ut om 3 månader så dödar jag er" efter detta försöker han övertala dom att möta honom på fredag på plattan i sthlm "Ta med er pengar".
Först när tunnelbanedörrarna stängts fick dom gå.
Nu har dom polisanmält osv. Man hittade en cigarettfimp som killen glömt så dom har fingeravtryck och så. Själv är jag ganska chockad över att sådant händer...det är fan helt sjukt....Detta klassas som kidnappning och denna kille åker rätt hårt snart kan jag säga....
Polisen har sagt att man alltid ska ha ett "kodsystem" med sina kompisar för att klara dessa situationer när man inte kan prata utan måste använda t.ex händerna för att kommunicera. Kanske är värt att tänka på. |
|
|