|
|
| raoel |
Ik heb al langer zin om te gaan producen, maar omdat ik weinig tijd heb komt het er niet van. Toch wil ik over een maandje eens beginnen met het proberen te producen.
Naar aanleiding van de thread 'dana is hot' en de producing taferelen daarin dacht ik eraan om alvast wat info te vergaren d.m.v. deze thread.
Ik weet dat hiervoor de 'Production Studio' op dit forum is, maar misschien dat de producers onder jullie wat info kunnen geven. Ook een topic in eigen taal hierover is misschien wel makkelijk.
Mijn vraag is dus, welke programma's zijn ervoor, waar hebben jullie ervaring mee en vooral wat zijn de voor- en nadelen van de verschillende programma's.
Maken jullie jullie de samples zelf of halen jullie ze van sites en welke sites dan. |
|
|
| [SigneT] |
ik weet niet echt super veel van produceren (eigenlijk niks)
ik ben zelf van t weekend ook een btje aan de slag gegaan alleen snap er geen hol van :D
ik weet wel dat je reason kan gebruik en fruityloops.
fruityloops ziet r wel cool uit en om t best samples tevinden kan je misschien t beste iets gebruiken zoals cooledit of soundforge kan je ze mooi bewerken , maar als ik t fout heb niet boos zijn :D:D:D |
|
|
| Access |
Ik ben ooit begonne met Fruityloops ... leuk programmaatje dat nie al te moeilijk in elkaar steekt.
Bovendien ken je er veel leuke geluidjes uithale ...
Maar tegewoordig ben ik veel bezig met Reason, nog steeds deel 1 ... maar ik hep deel 2 ook al klaar legge ... gewoon ff te lui om 't te installeren :D
Reason vinnik ik wat meer op 't echte meuk lijke, samplers synth en dat soort dinge ...
Ook dat je alles op je eige manier ken 'aansluite' is wel leuk gevonde
M'n tip is om 't gewoon beide te probere ... of al 't andere wat je ken vinde
Je moet er vooral in 't begin gewoon ff mee spele ... kijke wat alle knopjes doen enzo
Wil zelf welles Cubase of ProTools gaan probere, maar nog geen suc6 gehad met het vinde ervan ... |
|
|
| raoel |
| quote: | Originally posted by Access
Wil zelf welles Cubase of ProTools gaan probere, maar nog geen suc6 gehad met het vinde ervan ... |
Ruilen tegen reason
Steinberg Cubase VST32 v5.0 R4.exe
:D
raoel8@hotmail.com |
|
|
| Pjotr G |
Fruityloops is n leuk programma waarmee je gelijk aan de slag kan, maar die toch veel mogelijkheden heeft zodat je lang ermee vooruit kunt. Ondersteunt ook VST's (Virtual Studio Technology, dacht ik?), waarvan er veel (ook legale gratis) op het internet te vinden zijn. VST's zijn effecten die je "insteekt", VSTi's zijn VST instrumenten, dus digitale representaties van synthesizers vaak zwaar gebaseerd op oudere hardware synthesizers (Pro 52 --> Prophet VS, FM7 --> DX7 en nog van al).
Fruityloops werkt erg snel intuitief, zeker qua ritmes inrammen, door de fijne x0x style sequencer (Roland TR-x0x style, dus bijv TR-909, TR-808, TR-606 u snapt wel wat voor sequencer ;) )
Gebruik t zelf af en toe om sampletjes te testen of snel ff ideetjes uit te werken.
Reason is een ander leuk programma dat meer bedoelt is als alles in een software pakket, en dit ondersteunt dan ook geen VST's. Dus helaas, geen onbeperkte zooi aan synthesizers, maar Reason geeft je wel alles wat je nodig hebt. Dit wordt weergegeven op een manier die hardware imiteert, je kunt zelfs de apparatuur omdraaien en kabeltjes om gaan steken.....Oeh....heren....als u bekend wordt met de term "modulatie" dan wordt kabeltjes steken oh zo geil....om over de freaky dingen die je dan dus met routing kunt doen nog maar te zwijgen....feedback lussen? geen probleem, je krijgt je speakers wel kapot hoor (en in het echte leven kom je op de een of andere manier altijd kabels te kort!). Dit programma heeft wel een wat steilere leercurve, je kunt niet gelijk op knopjes beginnen te rossen. Het kost dus wat tijd om hiermee overweg te kunnen, het is ook gericht op de wat gevorderde electronische muzikant.
Dit zijn in mijn humbele opinie qua software de interessantste kandidaten voor mensen die willen beginnen met het bouwen van elec muziek d.m.v. alleen een PC.
Wil je gratis aan de slag en heb je een moreel probleem met illegale software, kun je altijd nog aan de gang met Skale Tracker (www.skale.org) een op Fasttracker II gebaseerd programma dat VST's ondersteunt. Een natte droom voor de trackende muzikant van 5-10jaar geleden....nu is deze interface misschien wat achterhaald.....Een andere gratis mededinger is buzz tracker...
PS Ik sample al mijn samples zelf (voor zover ik samples gebruik)....als je wilt dat iets goed gebeurt zul je het toch echt zelf moeten doen....
Nog vragen? :D |
|
|
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
tranceaddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion > Europe > Europe - Holland
|