return to tranceaddict
Pages: [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 
DE draad voor de beginnende DJ's onder ons

Chicane
Ik ben nu al 4 weken de trotse eigenaar van 2 SL1210 MK2's met een Dateq XTC 3-kanaals mixer ertussen met daarbij op dit moment 137 platen, een hoofdtelefoon waar me vader vroeger naar Radio Oranje zat te luisteren (nieuwe moet ik nog even voor sparen: TIPS?), 2 hele leuke 300watt boxen (geen monitor), en in bestelling staat een Pioneer EFX-500 effecten editor.

Dit alles levert als resultaat op, 75% hele mooie traincrashes en 20% overgangen die niet helemaal horen zoals het moet en 5% overgangen waarbij de handen toch wel even in de lucht moeten :D

Nu is mijn vraag (en van vele met mij denk ik)... HOE DE DONKEY ga je te werk? Ik heb op een aantal DJ BoozyWoozy sites gekeken dat je je plaat op de eerste beat moet zetten, 8 maten (zijn dat tellen of beats of appels of peren?) moet wachten, volgende plaat erin mikke en hoppa een traincrash c.q. overgang is gemaakt...

Kan iemand even in normale lekentaal uitleggen hoe je te werk gaat? Weet niet of er al eerder zo'n draad als deze is gemaakt, zal best wel.. Opti, ga eens na? :D Maar dit wordt dan DE draad met al uw problemen en oplossingen... leuk idee voor een plakkertje.

PS: Ik heb nu al 3 afleveringen ID&T magazine erop na geplozen en met tips als:
- Ga er 100% voor
- Koop platen waar je je lekker bij voelt
- Koop goeie hardware
Heb ik dus geen ruk aan tijdens het mixen :D

Mijn dank is bij deze alvast van enormie proporties,

Met vriendelijke groet!
!_PeTrUs_!
Lache :D

http://www.tranceaddict.com/forums/...&threadid=53148

:tongue2
magrec
met 8 maten wordt bedoelt:

8x4 = 32 tellen....

Tenminste als je een 4 kwartsmaat hebt.

Voor de rest kan ik je niet helpen.....

Maarre had je geld teveel damn ik ga ook ooit draaitafels kopen maar pas als ik een beetje klaar ben met school en een baan heb :p
-=Re-GrOoVeD=-
Ik draai nu al bijna 2 jaar, 1,5 jaar met CDs en nu bijna een half jaartje met Vinyl, ik zal het "proberen" (:D) uit te leggen..

Een nummer is opgebouwd uit delen (jaja). Namelijk:
| Intro | Body | Break : Build up : Climax | Exit |

Natuurlijk wijken hier een hoop nummers vanaf, maar dit is de meest logische volgorde. Tijdens het opbouwen van het nummer zal je steeds meer instrumenten erbij horen komen, aan het begin meestal percussion etc.. Als je dan aan het mixen bent, en plaat 1 is bijna afgelopen, moet je goed opletten op het verloop van het nummer. Je zal horen dat er steeds een instrument (of meer tegelijk) weg zal vallen. Dat gebeurt meestal na 8 beats.
Dus je hebt plaat 2 gecue'd, en gebeatmatched, en je wilt em inmixen. Ik denk dat je de werking van de EQ wel snapt. Ik draai meestal de lage tonen van plaat 2 helemaal weg, mid op 1/3 en high op 1/4.
Je gaat dan tellen en je haalt de plaat over de 1e beat heen en weer op de maat. Je laat em los zodra je verwacht/weet dat een instrument weg zal vallen, want dan zal hij goed in de maat lopen.
Je moet hier natuurlijk je platen wel goed voor kennen, maar dat is gewoon een kwestie van tijd..
Als de plaat dan gelijk loopt kan je beginnen met mixen. Je schuift de fader langzaam omhoog, op de maat klinkt natuurlijk het mooist. Dan kan je met de EQ's gaan spelen. Ik zorg eerst dat de mid's en high's van plaat 2 duidelijker worden, en dan aan het begin van een nieuw gedeelte (8 beats) draai ik de bass van plaat 1 weg en tegelijkertijd die van plaat 2 erin..
Dan alleen nog de fader van plaat 1 langzaam naar benenden...

Ik hoop dat je er wat aan zult hebben..
Meer vragen altijd welkom :)

[Ik zal zo wel ff een overgang van mij uppen, kan je horen wat ik bedoel]

-ReGrOoVeD
hamburgerboefje
oefenen oefenen oefenen oefenen slechte tip he...

CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
tranceaddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion > Europe > Europe - Holland