return to tranceaddict TranceAddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion / EDM Event Listings > Europe > Europe - Holland

Pages: [1] 2 3 
Het afstellen van een draaitafel
View this Thread in Original format
MennoB
Ik heb een vraagje, ik heb namelijk pas 2 nieuwe Gemini 2100 draaitafels gekocht. Maar als ik dan een paar keer de zelfde platen draai kraakt hij ineens heel erg, wat hij eerst niet deed. Komt dit doordat het zwaartepunt van de naald te laag ligt zodat de naald te had op de plaat drukt, of komt het door de naald zelf, dat die zo snel beschadigd raakt??? Maar als ik draai en ik naar de naald kijk, zit er wel een sliertje vinyl aan en ook nog een stofrandje om de naald, maar als ik die weer schoon blaas kraakt hij nog :(
eieregooie
quote:
Originally posted by MennoB
Maar als ik draai en ik naar de naald kijk, zit er wel een sliertje vinyl

DAT is niet goed! Stof is niet erg... Wat er gebeurd is is dat je naald in de plaat krast en nu je platen beschadigd zijn waardoor ze dus gaan kraken ja...

Zet als de sodemieter je naald lichter voordat het erger wordt! 4 gram is een goed gewicht meestal... Of koop andere naalden... wat voor heb je nu?

Grtz!
AFTERNATIVE
quote:
Originally posted by eieregooie

4 gram is een goed gewicht meestal...

Grtz!

Ik kreeg mn Technics vandaag, maar die staan zelfs maar op 1.8 ??

en dat afstellen met die onderste zwarte schijf snap ik niet helemaal, blokje van naald moet parralel lopen aan plaat, maar dat zie ik niet erg precies???
Darkzwever
Voor die persoon met die kraken erin, LICHTER zetten die naald.
Naalden bekrassen je plaat altijd, maar je maakt dit heel erg door ze zwaar te belasten.
Voor Afternative : ik heb mijn reloops thuis op 2,5 gram afgesteld, ik ben er niet zo precies op, ik kijk meestal naar een paar dingen:

- als je een plaat hebt die met een lomp geluid begint, moet je naald niet eraf knallen als je het beginpunt aan het opzoeken bent.
- ik wil een beetje kunnen scratchen dwz de naald moet gewoon in de groef blijven als ik dat doe.

De naald knalt er bij mij thuis echt zelden af, en geluid is prima, dus blijven zoeken naar een fijne instelling!

Darkzwever
New Wave
Daar gaan we dan.

Voor optimale aftasting van de groef is het volgende belangrijk:
1. Vertikale druk op de naald.
2. horizontale druk op de naald

Om met het eerste te beginnen:
1. VERTIKALE DRUK
Minder dan 1,5 gram druk geeft beschadigingen aan je plaat, omdat je naald gaat zitten "rammelen" in de groef. Geeft ook vervormingen in harde stukken. Rond de twee gram is normaal. Meer dan dat moet je alleen geven als de meute staat te hopsen en de naald niet in de groef wil blijven. Meer dan 3 gram is onzinnig, kut voor je platen, en je naald wordt "het element in" geduwd.
Het gewicht stel je zo af:
1. Draai het gewicht achter aan de arm naar achteren tot de arm precies "zweeft".
2. De schaal verdeling op het gewicht is draaibaar zonder de gewichtsbalans te veranderen; zet de schaal op nul. (0 bovenaan)
3. Schroef het gewicht weer naar je toe, tot de schaal op twee (gram) staat.

2. HORIZONTALE DRUK
OVERSLAANDE PLATEN of HANGERS? EVEN OPLETTEN!
(watte? oh, anti skating, dwarsdrukcompensatie, knopje naast de arm)

De plaatgroef ziet er zo uit: \/ De naald hangt tussen de wandjes die een hoek van 90 graden maken. Op de binnenkant \ staan de trillingen voor links gegraveerd, en op de buitenkant / voor rechts. Als je de arm helemaal naar het midden beweegt zie je dat die arm verder komt dan het asje wat door het gat van de plaat gaat. Zo volgt de arm de groef goed. Maar daardoor hangt de naald wel tegen de BINNENKANT (yes, binnenkant) van de groef. Anti skating heft deze kracht op.
(even voor de goede orde: De plaat draait wel is waar rond, maar de naald niet. De naald is dus niet onderhevig aan zoiets als middelpunt vliedende kracht.)

Dus:
Slaan je platen over, of hoor je rechts vervorming:
Meer anti skating=dwarsdruk geven.
Blijven je platen hangen, of hoor je vervorming links:
Minder anti skating geven.

Meestal doet 2 gram dwarsdruk de job.
Als je toevallig een plaat hebt met maar aan de A kant groeven (b.v. "Rosie" van Joan Armatrading) groeven, moet de lege, platte kant es boven leggen. dan kun je de dwars druk perfect afregelen: De naald moet netjes op 1/3 van af het begin blijven liggen.
eieregooie
Ik citeer (uit me technics 1200M3D boekje): "Dwarsdrukcompensatie Stel in op dezelfde waarde als die voor de naalddruk"

Ik citeer (uit me ortofon concorde pro boekje): "Tracking force recommended: 4 g (40 mN)"

Maar volgens mij staatie bij mij ook veel lichter... heb geen idee eigenlijk... Kzal es kijken...

quote:
"Als je toevallig een plaat hebt met maar aan de A kant groeven (b.v. "Rosie" van Joan Armatrading) groeven, moet de lege, platte kant es boven leggen. dan kun je de dwars druk perfect afregelen: De naald moet netjes op 1/3 van af het begin blijven liggen."

Goeie tip! Danku... :)

Grtz!
AlFerox
onzin!

ik heb mn gewichtje omgedraaid en zo dicht mogelijk richting naald geschoven, plus mn arm zo hoog mogelijk gezet waardoor dus de naalddruk echt máximaal is en heb helemaal nergens last van!

heb ook gelezen dat veel djs een muntstuk op het element plakken puur om de naalddruk te verhogen.

als ik hem zo instel als in het boekje staat, dan floept echt om de haverklap de naald uit de groef! :mad:
eieregooie
quote:
Originally posted by AlFerox

heb ook gelezen dat veel djs een muntstuk op het element plakken puur om de naalddruk te verhogen.

Klopt... bij de M3D krijg je er ook een extra gewichtje bij wat je tussen je headshell en je element kan schroeven... mits je geen bananas gebruikt natuurlijk...
MennoB
quote:
Originally posted by eieregooie

Of koop andere naalden... wat voor heb je nu?

Grtz!

Stanton 500AL-MK2, gewoon van die goedkopen naalden.
MennoB
quote:
Originally posted by Darkzwever
- als je een plaat hebt die met een lomp geluid begint, moet je naald niet eraf knallen als je het beginpunt aan het opzoeken bent.

Darkzwever

dat heb ik ook, als ik het begin van de plaat zoek, schiet hij er ook bij een plaat af, en bij een andere weer niet, of als ik een het begin zoek, slaat hij als ik hem hem gevonden over, kan ik weer opnieuw zoeken:confused:

eieregooie
quote:
Originally posted by MennoB

Stanton 500AL-MK2, gewoon van die goedkopen naalden.

Daar zal het niet aan liggen... zijn prima dingen...

GRTZ!
MennoB
Doe ik nou iets verkeerd???

Ik heb mijn draaitafel geprobeerd aftestellen, maar het lukt steeds niet. Als ik hem in balans breng, zet ik de schaalverdeling op 0. Dan stel ik hem af, door een plaatje van 2,5 gr. er op te leggen, op 2,5 gram. Als ik dan ga draaien en zet de naald in het midden van de plaat, loopt hij er in eens van af :( . Als ik hem dan wat zwaarder zet doet hij dat weer niet, maar dan zet ik hem aan het begin van de plaat, om het begin te zoeken, maar dan loopt hij er daar van af. Dus zet ik hem nog zwaarder zodat hij dat ook niet doet. dan klan ik draaien, maar dan krijg ik weer zo'n sliertje vinyl bij mijn naald, dus mijn vraag is: Doe ik iets fout, of ligt dat gewoon aan de plaat (Katana - Fancy Fair), dus dat niet elke plaat dat probleem heeft?????????????????? En dat met die skating snap ik al helemaal niets van :conf: ( ik ben maar een beginnende dj;) )
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
Pages: [1] 2 3 
Privacy Statement