return to tranceaddict
Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 [13] 14 15 16 
Lange Docklands... jaja, jag veta att ni vet.

mindshooter
quote:
Originally posted by Aendy
Det är skönt att slippa öronpropparna och kunna höra alla nyanser av musiken utan att riskera tinnitus.

Ursäktar om jag låter som en besservisser men i egenskap av att faktiskt inneha skadan själv så kan jag nog påstå att du på vilken fest som hellst (t.o.m MED öronproppar) löper stor risk att få tinnitus. Smärtgränsen ligger på 80 dB, när vi mätte ljudnivån på vår högstadieklass under lektion kom vi upp i över 80.
Det betyder att på ett party går det inte att komma under smärtgränsen om du inte tejpar soffkuddar i öronen.
Ett par riktiga öronproppar (simproppar, mest effektiva) stöter ut ungefär 30 dB i skadliga ljud. Ett vanligt party ligger på ungefär 130 dB, ett riktigt fett rave ligger säkert högre än så. Tänk sedan alltså på att fastän du använder öronproppar hamnar du inte under smärtgränsen och örnonen kommer förr eller senare att säga ifrån.
Då kan ni spekulera i skador UTAN öronproppar.

Bra öronproppar har en fördel att dom stänger ut väldigt låg och väldigt hög frekventa ljud. Det betyder att du fortfarande hör allt däremellan, t.ex är det mycket lättare att höra vad folk säger till dig. Jag använder själv alltid öronproppar (p.g.a att jag redan skaffat mig skadan och nu anser att jag inte vill göra den värre) och har vid tillfällen tagit ur dom för att kanske få maximal effekt på en grym låt (refferar till en lördag i akalla när Endre droppade Kathys song ;)) men har sedan stoppat in dom igen då ljudet faktiskt helt ärligt blivit sämre utan dom, så mycket ljud (typ vocals och melodier) drunknar i höga frekvens-ljud typ som hi-hats osv. Det sköna i låtarna hör man med öronpropparna i :)

Detta är min egna erfarenhet, tycker att folk borde vara lite mer lärda när det gäller sånt här, speciellt om ni vill kunna fortsätta festa och ha kul länge till :)

Hoppas att alla hade det fett på festen!!
Jag undrar också ifall det var mycket live-upträdanden såsom grymma dansare, eldare och sånt?
Anledningen till det är att jag och brorsan erbjöd oss att elda gratis på denna fest för gratis inträde (speciellt för mig som är under 18) men blev nekade då dom sa att dom redan hade jättemycket uppträdande och dylikt på scen. Men ingen som har vart där har nämt något.
Glorie
mindshooter, bra talat.. hade världens diskussion en gång me folk som inte trodde på att man faktiskt hör vad folk säger lättare med öronproppar... den gången fick jag ge mig, ingen var förstående.

nej, d var inga framträdanden alls vad ja kunde se. såg typ nå dansare som stod på nån högtalare... men ja vet inte ens om d var inhyrda.. (antar det, men aa)

dock sänkte (under langes set) de ned den stora globen som öppnade sigöver dansgolvet(Åh oj va imponerande det var, NOT) två av de fyra fyrverkerierna funka inte ens :D men men...

under airbase släppte de ner vita ballonger, som _snabbt_ blev sönderstampade... alla människor tappa plötsligt besinningen (hehe) å det enda som verkade betyda nåt här i världen, var att stampa sönder ballongerna :D å sen släppte d ner lite confetti...

men d var allt som sagt...

eldare? vad menar du då? såna som har eld på en pinne som de snurrar med eller vad? ja e helt lost :(
Aendy
Mind: Lugnt... jag visste att någon skulle hugga... vet att jag uttryckte mig slarvigt. Men de här ljuden som smärtar i öronen redan på stället uppkommer inte vid den ljudvolymen de hade i fredags. Sen undviker jag att stå på golvet dit högtalarna är riktade, står hellre under balkongen... tyvärr brukar man råka ut för "pathfinders" då men det kan jag leva med. Visst susar det rejält i öronen och jag ahr alltid öronproppar med mig men som sagt man slapp de ljuden som slår över när de når trumhinnan.
Hörde att grannarna andra sidan vattnet hade klagat på Dockans ljudvolym i lördagsnatt... insane att det ska vara så högt.
reveal
när jag gjorde lumpen hade vi en lektion om hur viktigt det var att skydda hörseln (den förekommer ju en del otrevliga ljud i det militära ;)), och en grej jag kommer ihåg speciellt det är att i en "vanlig discomiljö" (ni fattar vad jag menar), så tar öronen PERMANENT skada efter endast 8 minuter, ifall man inte använder hörselskydd

själv har jag införskaffat ett par sådana som kostar ca 30 kr på apoteket (tror de heter "musikpropp" eller nåt sånt), de är jäkligt sköna, och jag kan hålla med om tidigare talare att man hör "bättre" med propparna i, än när man inte har dom
WhiteRussian
Helt missuppfattat grabbar, man hör *bättre* med MDMA i kroppen, så är det! ;)

CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
tranceaddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion > Europe > Europe - Sweden