return to tranceaddict
Pages: [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 
Trance och Svarje

Aendy
Tänkte vi skulle kunna dra igång en debatt nu när skolorna börjar igen och TA-forumet börjar leva igen.

Jag skulle vilja ge min syn på varför trance/techno/goa/m.m.-scenen har svårt att etablera sig. Många skyller på RK och deras överordnade och stirrar sig blinda på det.

Jag anser att vi som är TA:s har stor del i det. Jag ska jämföra med rollspelskulturen. När rollspelandet kom till Sverige gick genast media, politiker och annat folk med makt ut och proklamerade att rollspel var farligt för ungdomen. Att det bara handlade om död och svartkonst. Numera är rollspelandet oerhört accepterat och få miljontals i bidrag varje år. Vad hände då. Jo, rapporterna om att ungdomar associerade med rollspelandets baksidor stämde. Vissa som uppfattat det snett offrade katter och sprang runt med soft-air guns och svärd på gator och torg. Något som enligt lagtexterna är förbjudet. Men de riktiga entusiasterna visste att rollspelandet inte handlade om våld utan spelet isig.För att rentvå sin verksamhet bjöde makthavare in på konvent. Tidningar skrev om hur ungdomarna utvecklade teatrala förmåga och utvigdade sitt ordförråd och sociala kompetens. Föreningar som inte kunde uppvisa seriös verksamhet fick inte tillträde till SVEROK och medlemmar i de enskilda föreningarna stängdes av om de inte kunde anamma de gällande (centraliserade har jag för mig) stadgarna. En viss angivarverksamhet pågick för att bli av med rötäggen och efter hårt slit och jobb kunde rollspelarna visa upp att det handlade om spelandet och inte våldet.

Danskulturen handlar om dansandet och musiken, inte drogerna. Men det är drogerna som makthavarna hängt upp sig på. De har inget emot musiken, dansen eller den sociala aspekten. Hur gör vi inom danskulturen när vi ska visa att det är musiken och dansen det handlar om? Jo vi associerar oss med något som kallas Reclaim the streets. En organisation som absolut inte klarar av att hålla rent i sina egna led vilket mynnar ut i rena gatukrig och missgynnar danskulturen ytterliggare för nu är vi inte bara knarkare utan anarkister och våldsverkare också! Vi har kanske ingen centralorganisation som SVEROK men vi borde kunna hålla ordning hos oss själva. Att ta droger ÄR olagligt oavsett hur ofarligt det är och fram till att det blir lagligt kommer makthavare reagera på ett stort drognyttjande i danskulturen. Så om vi ska kunna visa upp att det verkligen handlar om musiken och dansen får vi nog se till att inte låta de som inte kan anamma det förstöra för oss andra. Dags att rensa upp i våra egna led annars blir vi nog inget större land inom danskulturen. Och snälla börja inte med jämförelser om andra länder. Om vi ska kunna göra något måste vi se på vad vi kan göra med vårt land och dess traditioner och inte vända sig till hur de gör i andra länder. Politiken är så stor och divers att det är som att jämföra äpplen med apelsiner.

Vad tycker ni?
King of Clubs
Bra initiativ!

...men jag håller (som vanligt) inte med. Och (som vanligt) så måste jag lägga mej i..

Det är ju inte de som går på festerna som brandar danskulturen som en ursäkt för knark, det finns det andra som gör och som är de som verkligen förtjänar kritik. På inget vis går det att skylla danskulturens högst begränsade tillväxt med att folk tar droger. Tycker du alltså att om man tar droger och lyssnar på trance så får man skylla sig själv?

Dessutom tycker jag absolut att man måste få referera till hur saker sköts i andra länder. I dom stora festländerna så tas det inte mindre droger. Det är hetsjakten här i Sverige som måste bort..

Traditioner är till för att brytas, Ciao!
mindshooter
Håller med aendy...som vanligt :p
Han menade nog kanske inte att man får skylla sig själv om man tar droger. Jag tycker personligen inte att man förstör för resten av kulturen genom att göra det heller MEN vi måste visa att det inte är det det handlar om! Det är inte därför vi lyssnar på musiken och dansar. Det är endast en liten skara som lyssnar bara för att det ger bättre efekt till knarket. Eller har jag fel?
Vizay
Precis som både Aendy och mind säger så måste vi visa att danskulturen inte handlar om att ta droger utan att det i själva verket handlar om människor som vill ha kul.

Jag tror att dom flesta vet vid det här laget vad jag tycker om droger så jag ska inte dra en hel diskusion till om det....det enda jag vill påpeka är att ni som tar droger tänk på att för varje gång ni gör det så förstör ni lite till för hela danskulturen i sverige som inte tar droger.

droger är inte tillåtet i sverige och därför kommer sverige inte att tolerera något som hellst nytjande av droger oavsett vilket sammanghang det förekommer i...vänj er för det kommer ingen ändring på detta!

vi måste visa att vi som tillhör danskulturen kan sköta oss vi måste visa dom goda sidorna av danskulturen...vi måste visa att danskulturen inte är så farlig å destruktiv som de styrande i sverige tror...
robstar
quote:
Precis som både Aendy och mind säger så måste vi visa att danskulturen inte handlar om att ta droger utan att det i själva verket handlar om människor som vill ha kul.

Japps!

Men...VEM ska vi visa de till?
Själv skiter ja i vad folk tycker...
De e inte politikerna som ska driva DanceKlubbarna , de e VI! Vi ska gå dit och de e vi som ska dansa , inte Folk som bara sitter å tycker.
Vi måste promote:a dancemusiken bättre i de här landet. Musiken måste ut till folket...så folk fattar va de handlar om...
och Klubbarna måste våga satsa lite mer....

Fan , hyr STHLM´s mässan å ta hit lite SuperStar Dj´s!!!! :D

Men själv så tycker ja de ser ut som att de börjar ta sej i sverige...ser ju bättre ut nu allafall...

CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
tranceaddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion > Europe > Europe - Sweden