|
|
| King of Clubs |
| Vet nån varför vissa 192 kbps-rippar låter som 128 eller värre?? Eller är det bara nåt som jag fått för mej? |
|
|
| reveal |
beror ju på källan
om du tex spelar in från ett kassettband så är ju kvaliteten redan dålig från början, spelar ingen roll om du så encodar den i 1000 kbps... |
|
|
| King of Clubs |
Det låter ju logiskt.
Men hur ofta rippas trancelåtar från andra medium än vinyl eller cd? Jag tycker att jag stöter på det här problemet ganska ofta. Hatar när man verkligen gillar låten och bara sitter på en råkeff rip..:whip: |
|
|
| mindshooter |
| om nån har en 128 kbps rip och koverterar den till 192 så kommer den se ut som 192 men låta som 128. Detta eftersom när du försämrat ljudkvaliten en gång (dvs tagit bort vissa höga och vissa låga ljud) så kan du inte få tillbaka dom igen. Det ser bara ut så.... Detta kan vara förklaringen till några iaf.... |
|
|
| Kraith |
Andra skäl kan vara att de använt en dålig CD-ripper eller att de inte normaliserat volymen innan de kodat mp3n. Eller förstås en dålig kodare, som t.ex. Xing (som många populära program använder, AudioCatalyst mm.)
Jag har aldrig själv gjort mp3 från vinyl, men misstänker att det ställer högre krav på vilket ljudkort man har om det ska bli bra, eftersom det är analogt.
Som sagt, många mp3or av kass kvalitet blir det. :( |
|
|
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
tranceaddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion > Europe > Europe - Sweden
|