return to tranceaddict
Pages: [1] 2 
Staten vill övervaka e-post och surfning

reveal
Sverige och övriga EU-länder vill registrera medborgarnas e-post och all annan datakommunikation.
EU-parlamentarikern Charlotte Cederschiöld (m) varnar för storebrorssamhället.
- Medlemsländerna är ute efter att avlyssna medborgarna för att spara polisresurser. Så enkelt är det, säger hon.

Efter en hård kraftmätning mellan EU-parlamentet och det spanska ordförandeskapet nåddes i torsdags en uppgörelse som banar väg för övervakning av e-post, besök på hemsidor och annan telekommunikation som mobilsamtal.
Parlamentet, starkt kritiskt till de kontroversiella planerna, lyckades bara delvis begränsa övervakningens vidd.
Enligt uppgörelsen ska data sparas under en "begränsad tid" när det är "nödvändigt, lämpligt och proportionerligt" för att skydda nationell och allmän säkerhet.
Men exakt vilka regler som ska gälla blir en fråga de enskilda länderna. Parlamentet misslyckades exempelvis med att få in krav på att tillgången till data ska bestämmas från fall till fall.

Rättsligt vakuum
I Sverige utreds frågan av hovrättslagmannen Robert Nord, som presenterar ett delbetänkande om några veckor. Sannolikt väntar också någon form av ramlagstiftning som ska harmonisera medlemsländernas regler.
Charlotte Cederschiöld, vice talman i parlamentet, är starkt kritisk till planerna. Att avgörandet sannolikt sker inom det rättsliga samarbetet i EU, i den så kallade tredje pelaren, är en särskild fara, tycker hon.
- Vi befinner oss i ett rättsligt vakuum. Det finns ingen demokrati i de frågor som rör brottsbekämpning. Pelarsystemet är ett hot mot rättssäkerheten, säger Cederschiöld.
Det är ännu oklart hur länge data ska sparas. Storbritannien har redan infört lagstiftning som tvingar operatörerna inom telekom- och nätbranschen att spara uppgifter i sju år. Den svenska regeringen vill enligt Cederschiöld spara alla uppgifter i ett år.
En särskilt infekterad fråga är vem som ska betala för de enorma mängder information som måste sparas - nätkunderna eller polisen/staten.

Storebror
- Vi har bråkat enormt om kostnaderna, men frågan är fortfarande öppen. Det vore mycket bättre om staterna betalar för det här, för det kommer att hämma deras användning. Blir det för lätt riskerar man att främja ett storebrorssamhälle, säger Cederschiöld.
Redan dagens i jämförelse blygsamma kostnader är ett problem för den svenska polisen, som med lagstiftning vill tvinga fram billigare spårning av mobilsamtal från telefonbolagen. Kartläggningen av mobiltrafiken har blivit en allt viktigare del av polisens utredningsarbete. Förra året kostade sådana utredningar fem miljoner kronor bara i Stockholm, Göteborg och Malmö, skriver Dagens Nyheter.
Polisen vill att telefonbolagen ska lämna uppgifterna gratis.
De tekniska anpassningar som krävs för att klara den nya övervakningen kostar stora summor. I USA beräknas FBI:s krav på liknande övervakningsmöjligheter efter den 11 september kosta branschen uppemot 10 miljarder kronor.

från aftonbladets hemsida
Aendy
I dont mind. Jag har inget att dölja. Däremot slår det mig direkt att det kommer vara tusen gånger tuffare om man råkar vara pedofil då det mesta av ens skumma aktiviteter sker över nätet!
Vizay
hmmm....ja jag gillar inte tanken att vara övervakad när jag surfar (va nerå....jag gör väl inget olagligt med hjälp av min uppkoppling, inte alls)

nej men seriöst nu...de e väl ok så länge de har skäl att övervaka nån (st.ex. om personen e pedofil eller internethallick eller liknande men om man inte har gjort något eller e misstänkt för något så ska man få förbli anonym tycker jag
mindshooter
Dom ska juh som vanligt ha kontroll över allt och alla vilket iof kan vara förståeligt :rolleyes:

Tycker att man ska kunna vara privat vid datorn liksom. Vet inte hur stor utsträckning dom menar. att bevaka pedofiler har dom juh alltid kunnat göra väl?
King of Clubs
Jag tycker det här är äckligt. Visst är det rätt att bevaka avskum som pedofiler, men inte vem som helst. Tror att det här skulle missbrukas om det legitimerades.

Sverige är DDR light.

CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
tranceaddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion > Europe > Europe - Sweden