return to tranceaddict
Pages: 1 [2] 
MP3 / Music Management

basvh
ik ben laatste tijd bezig om mijn mp3 collectie te catagoriseren.

ik maak de volgende onderverdeling:

Tracks op genre (house, techno, trance etc)
Sets/ mix cds (op artiest)
Pop (gewoon alles in 1 map aangezien ik toch niet zoveel pop heb. :p )

Bovenstaande zoveel mogelijk op jaartal.

Vervolgens wil ik voor deze mappen in itunes afspeellijsten maken.
Als deze mappen erin staan wil ik aparte afspeellijsten maken naar stemming: Als ik bijvoorbeeld zin heb om alle tiesto tracks en sets in 1 afspeellijst te hebben dan sleep ik de tracks naar de afspeellijst tiesto compleet. Je kan bijvoorbeeld ook uit elk jaartal de beste trance track pakken een soort trance top 50 maken.

Voordeel om zo met afspeellijsten te werken is dat je mappenstructuur in tact blijft maar je toch in je programma lijsten kan maken waar je zelf zin in hebt.

enige waar je voor moet opletten is waar je een nieuwe track neerzet en de manier hoe je hem toevoegd in itunes. Gelukkig is er handig kolom in itunes waar je de laatst toegevoegde tracks kan zien en deze weer kan verwijderen.

mocht je een 2e pc hebben dan kan het nog mooier: je hele mp3 collectie incl. mappen structuur en itunes zet je op de back up pc. Je zet itunes op delen over het netwerk. Op je werk pc kan je alle tracks overal en nergens laten staan en toevoegen zonder risico te lopen dat je je library verneukt. Toch kan je je goede library gewoon afspelen via het netwerk aangezien je itunes op delen staat.
Aan eind van elke maand kan je je tracks die je wilt bewaren op je backup pc zetten en in de juiste afpeellijst mappen zetten.

Hoop dat bovenstaand verhaal beetje te begrijpen is.
raoel
Je verhaal is te begrijpen. Is min of meer hetzelfde als ik wilde doen. Al ga ik niks met jaartal doen, te veel werk om dat uit zoeken!

Zelf moet ik nog eens kijken naar welke software ik wil gaan gebruiken. Met itunes heb ik nog nooit gewerkt, wellicht dat het interessante functionaliteiten te bieden heeft. Winamp lijkt mij echter ook wel goed te werken. Tips (voors en tegens) voor dergelijke software zijn welkom!

Overigens lijkt mij een volgende functionaliteit wel prettig:
2 soorten gradaties aan een nummer hangen: "kwaliteit" en "hardheid"
Ik heb wel gezien dat je gradaties kunt toevoegen met behulp van oa. WMP en Winamp, maar niet 2 volgens mij.

Zo zou je je playlist totaal @ random af kunnen laten spelen, maar eventueel ook alleen de volgens jou beste nummers. Met behulp van de gradatie "hardheid" (ik noem het maar ff zo) kun je nog aangeven of het een rustig nummer is, of juist een ruig nummer voor op peak time! of er ergens tussenin.

Kent iemand software waarmee dat mogelijk is?

Overigens had ik meer reacties verwacht, maar het forum is een beetje dood merk ik :)
basvh
in itunes kan je nummers een cijfer geven van 1-5 en daar kan je ook weer op filteren in je bibliotheek.

itunes heeft eigenlijk 1 grote bibliotheek met alle tracks van alle albums erin. Dmv afspeellijsten creeer je dus een collectie van tracks. Dus kan je afspeellijst peaktime maken met alle knallers of floorfillers etc. Voordeel is dat de tracks eenmalig in je bibliotheek staan. Je kan een track in ontelbare afspeellijsten zetten zonder dat de track een aantal keren gekopieerd wordt.

CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
tranceaddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion > Europe > Europe - Holland