return to tranceaddict
Pages: 1 2 3 4 [5] 
Trance or Progressive

Progrez
Deadmau5? Was dat niet de jongen die de Cherry Moon stampvol ging krijgen?
Jasperovitsj
quote:
Originally posted by Push2005

Het is volgens mij eerder de ingesteldheid die domineert bij je in de aard van "Ik wil me onderscheiden van de rest; dus ik mag gehypte zaken niet goed vinden". En dat is bij nog meer mensen precies wel het geval.

Dat ik me wil onderscheiden van de rest is absoluut waar, en ik zie niet in waarom dat slecht zou zijn? Dat ik daarom alles wat een hype is niet goed zou vinden is evengoed kort door de bocht. Ik draai tenslotte toch ook de nieuwste Sasha plaatjes? :p
TOR
quote:
Originally posted by Jasperovitsj
Hoewel ik het gevoel heb dat het makkelijker is om trance of te bakenen dan bij progressive het geval is. Kijk maar naar de zogenaamde "neotrance", die elementen leent uit techno, minimal of electro, en dat combineert met pure trancemelodieën. Onder wat ga je dat in hemelsnaam willen catalogeren? Het heeft de essentie van trance, maar je kan het ook progressive noemen omdat het de traditionele wetten van trance breekt.

Ik dacht dat progressive zijn naam ontleende aan de structuur van de platen, die op een subtielere manier evolueert dan die van een traditionele tranceplaat. Er wordt stapsgewijs een bepaalde atmosfeer gecreëerd terwijl het thema bij een tranceplaat veel abrupter en meer uitgesproken wordt geïntroduceerd. Ik geneigd om neotrance onder trance te catalogeren omdat er relatief weinig subtiliteit mee gemoeid is.
The_G0dfather
quote:
Originally posted by TOR
Ik geneigd om neotrance onder trance te catalogeren omdat er relatief weinig subtiliteit mee gemoeid is.

Idem, al zullen er dan voorbeelden zijn die op de grens zitten en eerder naar prog neigen. Op die manier is een plaat als Who Killed Sparky dan ook niet echt prog meer. Soit op beatport catalogeren ze het zelfs onder techno...

Uiteindelijk is het verschil tussen die neotrance en "prog" vaak behoorlijk klein. Transitions vol3 wordt ook gelabeld zijnde prog house/tech house terwijl een plaat zoals marc marzenit - spheere ongeveer dezelfde opbouw heeft als faxing berlin met eveneens een steeds herhaalde melodie.

Spheere is op beatport ook techno dus vanaf nu is dat géén referentie meer...

Met een vb als spheer ben ik dan weer minder geneigd om neotrance onder trance te klasseren, omdat ie net iets dieper klinkt dan faxing berlin...
Edit: zelfde in feite voor die who killed sparky.
Remofski
Geef mij maar trance. Voor mijn smaak zitten de meeste goede producties nu (en in het verleden) nog altijd in het trance-spectrum, wat niet wil zeggen dat ik vies ben van een progressiveplaatje hier en daar.

Het genre blijft me op de 1 of andere manier verrassen en zorgt ervoor dat ik het na al die jaren nog niet beu gehoord ben. Iets wat geen enkel ander genre zou kunnen.

CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
tranceaddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion > Europe > Europe - Belgium