return to tranceaddict
Pages: 1 2 [3] 4 5 
Trance or Progressive

Gladius
Ik weet dat de betekenis van trance in deze tijden ruimer is geworden, maar voor mij is trance alleen uplifting & melodisch eigenlijk. Daarin weet ik nog steeds te vinden, zij het in mindere mate, wat trance voor mij tot iets 'upliftings' maakt. Buiten enkele platen hier en daar (Abril Brikha - Winter vind ik bv wel best goed) die ik toevallig te horen krijg, luister ik niet bewust naar meer proggetinte (sub)genres.

Ik moet wel zeggen dat ik zowat elke GU van Nick Warren in m'n bezit heb =)

kunnen jullie wat voorbeelden/samples geven van neotrance nummers?
FCB_Fanatic
Als onder "progressive" hetgeen moet staan wat Jasper aanhaalt, dan gaat mijn keuze ongetwijfeld uit naar Trance. De muziek die Jasper hier beschrijft kan mij niet echt boeien. Trance zelf vind ik ook minder aantrekkelijk (o.a. door die vele vocale rommelplaten die men nu trance noemt), maar geniet nog steeds mijn voorkeur. Voor mij is ook psy trance ingbegrepen onder de noemer trance. Daar kan ik tegenwoordig veel meer mijn gading in vinden. Die psy trance omvat dan weer de "full on" psy, maar ook "prog" psy (hetgeen eigenlijk veel meer weg heeft van de vroegere progressive dan hetgeen Jasper beschrijft).

quote:
Originally posted by Real
Oh, en Deadmau5 is overrated. :)

dikke vette +1, ik snap de hype absoluut niet
Jasperovitsj
quote:
Originally posted by FCB_Fanatic
Als onder "progressive" hetgeen moet staan wat Jasper aanhaalt, dan gaat mijn keuze ongetwijfeld uit naar Trance.

Dat MOET niet hé :p
Ik geef gewoon mijn visie erop, en die is op geen enkele manier de enige juiste hoor. Het is juist zo moeilijk om een bepaalde sound op progressive te plakken, that's the whole point. :) Net zoals Real vind ik het ook redelijk zinloos om nu nog in die twee hokjes te denken, omdat ze gewoon niet mer volstaan om er mijn muziek in te plaatsen. Ik gebruik gewoon nog vaak de term "progressive" omdat dat nog steeds het makkelijkste is. Makkelijker dan dat ik "techno/techhouse/electro/prog/trance/minimal" moet schrijven :D

Dat van die progpsy is inderdaad waar, en dat vind ik wel een leuke evolutie. Die zalige oudere progsound komt terug, maar met frisse ideeën en de power van psytrance. Dat levert vaak echt heerlijke platen op :)
Jasperovitsj
quote:
Originally posted by FCB_Fanatic
quote:
Originally posted by Real

Oh, en Deadmau5 is overrated. :)

dikke vette +1, ik snap de hype absoluut niet

+2

Zonde eigenlijk, want Faxing Berlin was echt een geniale plaat. Unieke sound, geweldige opbouw, ongeloofelijk dramatisch, echt pure klasse. En daarvoor had hij al enkele degelijke electrotracks gemaakt ook. Maar ja, dan breek je door, pikken grote trancedj's met grote marketingmachines erachter je tracks op, en voor je het weet zit je in het bandwerk-straatje waar het geld overvloedig rolt en de fanboys snel tevreden zijn met inferieure kwaliteit. Can't blame the guy, maar hopelijk beseft hij dat hij zijn reputatie op lange termijn wel volledig kapot aan het maken. Als ook de fanboys en de grote dj's de Deadmau5 sound beu worden ist gedaan vrees ik.

Enfin, dat is op zich nog begrijpelijk. Het irritante is dat er zoveel andere producers ook die specifieke sound gaan overnemen en Deadmau5 klonen worden ten koste van hun eigen, vaak betere sound (Glenn Morrisson anyone?). Of dat nu is om te kunnen zeggen "Kijk, wat Deadmau5 doet is niks speciaal, ik kan dat ook met twee vingers in de neus.", of om gewoon mee profijt te halen uit die gehypte sound, het resultaat is in ieder geval dikke overkill :(
jeronimo_jd
Hoe kunt ge nu kiezen? Goeie muziek is gewoon goe en of da nu trance of progressive is of kweet nie wa, da maakt niets uit. Het gebeurt ook zo vaak dat een track pas goed is of wordt, als hij goed geplaatst is in een set, als je in de stemmming bent, als je hem hoort op een vette geluidsintallatie. Ik bedoel gewoon da der zoveel factoren meespelen, en je kunt niet gewoon meer kiezen op basis van het 'genre'.
Ik vind het ook wel straf dat iedereen ineens begint te kakken op Deadmaus, in tegenstelling tot toen hij net bekend was. Ok; hij heeft missch een overproductie aan tracks, en altijd dezelfde opbouw en sound but so what?, kies gewoon de tracks die je goed vindt en de rest laat je liggen. Als hij hiervoor kiest is dat zijn zaak; bij de kenners zal hij echter al snel beugehoord zijn en als tè 'mainstream' beschouwd worden, maar zelf zal hij er in ieder geval niet slechter van afkomen.

CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
tranceaddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion > Europe > Europe - Belgium