return to tranceaddict
Pages: 1 [2] 3 4 5 
Trance or Progressive

Blue Sky 99
Zijn wel abstracte begrippen in de hedendaagse scene natuurlijk. Trance is volgens sommige onder ons zelf als jaren dood terwijl er zelfs "progressive" fanaten bij zijn die naar verschillende substromingen luisteren.
Jasperovitsj
Goh, van een duidelijke tweedeling trance/progressive kan je tegenwoordig niet meer spreken denk ik. De "oude" progressive die in de tijd van die vorige poll de scene beheerst is al lang naar het achterplan geschoven, dus die term is niet meer echt van toepassing daarop denk ik. Toen vertegenwoordigde de term nog redelijk accuraat het genre waarvoor het gebruikt werd (progressive house, een donkeren, diepere vorm van house), terwijl "progressive" de laatste jaren eerder een verzamelnaam werd voor alles wat niet mainstream was en hip bij de grote dj's. Twee jaar geleden was dat electroprog, nu is dat minimalprog, al naargeland wat Diggers en Sasha draaien. Progressive is ook niet meer "hip" tegenwoordig, hoewel ik opmerk dat er toch enorm veel groove/house dj's maar al te graag "progressive" bij dat lijstje zetten om cool over te komen, hoewel er in hun sets geen progressive in welke zin dan ook terug te vinden is. Maar dat ter zijde. Ik denk dat het echt geen zin meer heeft om in dit muzikaal tijdperk nog te spreken van duidelijk afgelijnde en afgebakende genres als "trance" en progressive". Hoewel ik het gevoel heb dat het makkelijker is om trance of te bakenen dan bij progressive het geval is. Kijk maar naar de zogenaamde "neotrance", die elementen leent uit techno, minimal of electro, en dat combineert met pure trancemelodieën. Onder wat ga je dat in hemelsnaam willen catalogeren? Het heeft de essentie van trance, maar je kan het ook progressive noemen omdat het de traditionele wetten van trance breekt. Het is gewoon allemaal zo arbitrair geworden. Een voorbeeldje: waar ga je in deze poll Aril Brikha - Winter zetten? Bij trance, of bij progressive? :)

Nu ja, mijn keuze is al enkele jaren duidelijk "progressive". Maar dat is dan echt niet meer één bepaalde soort platen (iets wat de progheads hier vaak verweten werd in het verleden), maar eerder een heel spectrum aan stijlen die samen gecombineerd worden. En ik ben zelfs geneigd om ook op "trance" te stemmen, omdat de mooiste platen van dit jaar qua sound naar mijn mening dichter bij de ziel van trance staan dan de gemiddelde formulaïsche uplifter. Maar die laatsten kunnen mij echt niet meer boeien, jammer genoeg.
The_G0dfather
quote:
Originally posted by Jasperovitsj
Toen vertegenwoordigde de term nog redelijk accuraat het genre waarvoor het gebruikt werd (progressive house, een donkeren, diepere vorm van house), terwijl "progressive" de laatste jaren eerder een verzamelnaam werd voor alles wat niet mainstream was en hip bij de grote dj's. Twee jaar geleden was dat electroprog, nu is dat minimalprog, al naargeland wat Diggers en Sasha draaien.

Dat betekent dan in feite dat de het soort muziek waarvoor het label progressive geldt veranderd is ? Hoe zit het dan volgens jouw met die muziek zelf, wordt die nog geproduceerd of mss op een mindere mate?

Ik had bij prog eigenlijk nog steeds een beetje hetzelfde beeld als pakweg twee jaar geleden. Zodra er een variant kwam op die muziek is men al even snel gekomen met een benaming ervoor om de essentie te behouden.

Ik snap de reacties wel op de onderverdeling, ik zou ze wss ook zelf gemaakt hebben. Nuja, ik denk nog steeds dat we hier, op Ta, in deze twee grote lijnen kunnen spreken om een onderscheid te maken in wat je verkiest, zij het met alle verschilelnde associaties die men maakt bij prog...
Jasperovitsj
quote:
Originally posted by The_G0dfather
Dat betekent dan in feite dat de het soort muziek waarvoor het label progressive geldt veranderd is ?

Naar mijn gevoel wel ja. :)
Ik heb het hier al wel eens vermeld, en mijn theorie is dat het samenhangt met de muziek die Sasha en Digweed (en in mindere mate andere groten als Nick Warren, Cattaneo e.d.) draaien. Zij gelden al sinds halverwege de jaren 90 als dé boegbeelden van de progressive scene, en zij zijn daar bijna de belichaming van voor héél veel fans van het genre en de edm-luisteraars in het algemeen. Zij zijn bijna onlosmakelijk verbonden met het etiket "progressive", ongeacht wat ze draaien of produceren. En dat etiket blijft ook meegaan als ze van stijl veranderen, en die stijl wordt dan bijna automatisch "progressive". Kijk maar naar Sasha's Fundacion periode. Hij draaide toen bijna pure electro, maar toch werd dat dan opeens de nieuwe "progressive", met een heel jaar electroprog-crap en producers die het roer opeens helemaal omgooien (Shiloh, Chable, Dousk, Eelke Kleijn,...) als gevolg. Nu draaiden de heren meer minimal- en techno-getint, en nu is dat weer wat onder "progressive" verstaan wordt.

quote:
Hoe zit het dan volgens jouw met die muziek zelf, wordt die nog geproduceerd of mss op een mindere mate?

Yep, die wordt zeker nog geproduceerd, maar inderdaad in mindere mate. Je moet er gewoon ook harder naar op zoek, want nog weinig grote namen draaien dat spul, en dus heb je geen leidraad om releases of labels te checken. Maar die ouderwetse progressive wordt zeker nog gemaakt hoor, en de kwaliteit ligt nog steeds erg hoog. Het zijn trouwens nog steeds de producers uit het Middellandse zee-gebied die de toon voeren, hoewel er ook een hoop extreem sterke oldskool-prog-producers uit Zuid-Amerika komen. Check bvb mijn Dark Desires 2 mix, allemaal "oldskool" prog van recente makelijk ;)

quote:
Nuja, ik denk nog steeds dat we hier, op Ta, in deze twee grote lijnen kunnen spreken om een onderscheid te maken in wat je verkiest, zij het met alle verschilelnde associaties die men maakt bij prog...

Dat denk ik ook ja :)
En zoals ik zei denk ik ook dat de noemer "trance" iets minder breed is dan de noemer "progressive" hier op TA. Klopt dat? Dat is geen verwijt of zo, maar de mensen die hier de optie trance kiezen, wat verstaan ze daar dan allemaal onder? Alleen pure uplifting en melodische tracks, of ook psytrance, Deadmau5-spullen en dingen zoals het Planisphere album? :)

Fijn trouwens dat er nog eens diepgaand over muziek hier wordt gepraat, dat was veel te lang geleden :)
Real
Ik ben zowat volledig afgestapt van het hokjesdenken, en ik beoordeel elke plaat/set apart. Ik kan even goed genieten van een goede uplifting trance track (hoewel die momenteel erg schaars zijn) als van producties van pakweg Gui Borrato of 16 Bit Lolita's.

Desondanks heb ik tegenwoordig te weinig tijd om nieuwe releases op te volgen, en beperk ik mij iets te vaak tot oudere livesets en mixcd's in de auto. Ik zou misschien eens wat recente radioshows op CD moeten zetten om toch nog een beetje bij te blijven...

Oh, en Deadmau5 is overrated. :)

CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
tranceaddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion > Europe > Europe - Belgium