|
|
| reveal |
Låt er inte luras av ämnesraden - det är en seriös fråga.
När man är ute och dansar så blir man ju som bekant väldigt törstig. Jag har en känsla av att man dricker för mycket, eftersom det är svårt att känna direkt att "det var lagom". Jag har dessutom hört talas om folk som har dött därför att de druckit för mycket vatten...
Hur mycket kan man dricka innan det blir farligt? Hur mycket är "lagom" att dricka? |
|
|
| AnD |
Det krävs extremt mycket vatten för att man ska dö av dricka det. Om man är törstig ska man dricka helt enkelt. Att dansa är som vilken annan motion som helst egentligen och som bekant så kan man ju dricka vatten som en flod-häst när man sportar/motionerar så jag tror inte det är någon större skillnad.
Men om man känner att man börjar må illa o grejjer kanske man borde ta det lite lugnt med vattnet. Tvivlar däremot på att man kan dricka så mycket vatten så man dör medans man dansar.
Folk som dör av att dricka vatten gör det nog knappast på dansgolvet |
|
|
| SteveTranz4ever |
Har också hört talas om det där, var väl nåt år sen som en person hade druckit så mycket att personen dog. Det finns väl risk för sånt om än liten om man måste knapra piller.
Själv håller jag mig "bara" till alkohol och alldeles för lite vatten när jag igentligen skulle behöva det för att slippa baksmällan.
Vatten behävs ju inte bara för vätskebrist, väldigt mycket är ju också för att kyla kroppen så den inte "överhettas" när den får jobba som fan. Det var ju även nån som dog av överhettning efter en dålig E, personen koka upp helt enkelt fast dom lade denne i is...
Annars så har jag hört att man ska dricka lagom med vatten. Dricker du för mycket varje dag är risken större att du drabbas av inkontinens vid högre ålder... :p |
|
|
| Aendy |
| Under tungt arbete kan kroppen förlora upp till 1 liter svett per timme per kvadratmeter kroppsyta. Detta måste ersättas, men innan man känner av törsten annars råkar man ut för ett litet tillstånd av uttorkning som kan medbringa bl.a. huvudvärk som följd. Jag tror att man bör få i sig cirka 3-5 liter vätska under dygnet för att upprätthålla en vis vätskebalans. Vid för hög vattenkonsumption så spär du ut kroppens naturliga vätskebalans med innehållandes anpassade doser av mineraler, vitaminer och andra byggstenar. Kroppen signalerar när du druckit för mycket på samma sätt som när du ätit för mycket. Så är du klar i huvudet så kan du inte dricka ihjäl dig (så länge du inte häller ner det i lungorna, men då andas du vatten, inte dricker.) Om man ska arbeta/dricka mycket bör vätskan innehålla lite salter och andra mineraler för att vattnet inte ska ta orken ur dig. |
|
|
| reveal |
| att dricka 5 liter på en kväll är alltså inte för mkt? |
|
|
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
tranceaddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion > Europe > Europe - Sweden
|