|
|
| Eagle` |
| quote: | Originally posted by FUSyke
* Louise Gallery lijkt mij ook een zeer leuke club die regelmatig met grote namen programmeert.
|
wil ik al geruime tijd is gaan, pakken inderdaad geregeld uit met leuke house namen net als mirano met"dirty dancing".
| quote: | Originally posted by FUSyke
Als ik de reviews lees over de feestjes in Silo dan doen ze het daar heel goed. Afgelopen woensdag hebben ze nog Luciano over de vloer gehad. En het geluid moet er naar het schijnt ook fantastisch zijn. |
Hebben in het najaar van vorig jaar ganse geluidsinstallatie verandert en afgeregeld door de sound ma van de fuse, tis inderdaad zwaar in orde nu !
Voor de rest beste clubs blijven nog steeds Fuse en Silo imo. Vanaf vrijdag begint Forbidden Fruit concept weer @ Silo, formally known as Minimalicious. En P3P concepten at K_nal (tegen tour en taxis)zijn ook altijd goeie soirées geweest imo ! |
|
|
| El Shorty |
Noodlijdende Vlaamse discotheken en danscafés schreeuwen om hulp
door Marjan Justaert
Rudy Victor Ackaert (Culture Club):
De Gentse Culture Club draait na een faillissement weer op volle toeren. Rudy Victor Ackaert legt uit hoe de bekendste club van Vlaanderen overleeft: 'Onze inkomsten dekken onze uitgaven, de winst komt binnen dankzij de sponsoring.'
Dancings zijn schwung kwijt
Exact 122 discotheken en 140 danscafés zijn er in Vlaanderen. Dat is maar liefst een derde minder dan in 2000. De Cherry Moon in Lokeren, Club Famous in Torhout, de Fauna in Schilde, de Zillion in Antwerpen (van Frank Verstraeten), Het Hoenderhof in Hoeselt (van Dennis Black Magic) en de Popcorn in Beveren: allemaal sloten ze de deuren.
Door Marjan Justaert
BRUSSEL l 'Een club of dancing brengt zoveel kosten mee dat je blij mag zijn als je break-even draait', zegt Rudy Victor Ackaert van de Gentse Culture Club. Die ging in 2005 op de fles, maar opende anderhalve maand later opnieuw. 'Wij overleven dankzij innovatie, sponsoring en een zéér kostenefficiënt beleid.'
De tijd dat zowat elke Johnny met zijn Honda Wallaroo op zaterdag naar de Molen, de Rio of den Dockside scheurde, lijkt voorbij. Volgens Horeca Vlaanderen trekken discotheken, danscafés en clubs nog maar half zoveel jongeren aan als tien jaar geleden. "De sector heeft het uitzonderlijk moeilijk", zegt woordvoerder Luc De Bauw. De jeugd blijft nu eenmaal graag thuis met een goedkope bak bier bij de hand.
"Tegen het einde was het huilen met de pet op", aldus Dennis Wijnants van discotheek Galgehoeve in Oud-Turnhout. Hij moest twee jaar geleden de boeken neerleggen. "We kregen met moeite nog 100 bezoekers over de vloer, terwijl dat er in 2000 nog makkelijk 600 per nacht waren. Ooit was het hier volle bak, maar de alcoholcontroles op de brug over de E34 hebben ons genekt."
Discotheken en clubs slepen al jaren een bedenkelijk imago achter zich aan. "De maatschappij linkt hen aan drank, drugs en weekendongevallen", vertelt De Bauw. "Komt daarbij dat de sector veel concurrentie krijgt van particuliere initiatieven die dat imago niet hebben. Ik heb het dan vooral over events in loodsen of hallen buiten het commerciële circuit. Ze worden georganiseerd door wat wij de 'cowboys' of de 'poenpakkers' van de sector noemen."
Ook de uitbater van het Karrewiel in Hoeselt en Roxy in Bilzen spreekt van een moeilijke tijd. De duurdere levensstandaard is een van de verklaringen voor de teloorgang van clubs, dancings en danscafés. Ackaert: "Het bestedingspatroon van de jeugd is merkbaar veranderd. Ze geven meer uit aan gsm, Playstation of reisjes. Ook concerten zitten in de lift."
Sinds het faillissement in 2005 heeft de Culture Club Herculesinspanningen geleverd om weer aan de top te raken. "Het gaat goed nu", evalueert Ackaert, "maar het blijft knokken om het status-quo te behouden. Onder meer daarom werken we op zaterdag met onze - overigens uitstekende - resident dj's en proberen we ook de markt van de bedrijfs- en privéfeesten aan te boren."
Er liggen nog andere oorzaken aan de basis van de precaire situatie. Baas Guy van de Leuvense Rumba: "Een discotheek uitbaten brengt enorm veel kosten met zich mee. Denk alleen al aan de bijdrage voor Sabam, het personeel, het drukwerk, de dj's of de portiers."
"Daarenboven", vult Luc De Bauw aan, "worden de geluidsnormen almaar strenger, om nog maar te zwijgen over de problemen met de portiers. Wij staan volledig achter de non-discriminatiecode, maar het is niet altijd even gemakkelijk voor de portiers." Momenteel is het soms zo delicaat om iemand de toegang tot een dancing te weigeren, dat je het risico op vechtpartijen soms zelf verhoogt, klinkt het bij de buitenwippers. Tussen 1 januari en 31 maart van dit jaar werden 124 Belgische discotheken en cafés met een portier gecontroleerd, in enkele gevallen was er sprake van ongeoorloofde fouilleringen.
"Puur dankzij een uitzonderlijk zuinig kostenpatroon slagen we erin om overeind te blijven", zegt Rudy Victor Ackaert. "Onze inkomsten dekken onze uitgaven, de winst komt binnen dankzij de sponsoring."
De Culture Club behoudt gelukkig een trouw publiek dankzij de muziekgenres die er gedraaid worden. "Wij focussen op r&b en alles tussen het electro- en popgenre. Dat blijft populair. Wel hebben we onze klemtoon verschoven van absoluut hip willen zijn naar absoluut kwaliteit willen aanbieden."
Hoe kan de discotheekwereld gered worden? Volgens Luc De Bauw bestaat de oplossing in een gedoogbeleid. "Ik ben ervan overtuigd dat mensen altijd ontspanning zullen zoeken, dus de sector is geen uitstervend ras. Maar wat betreft de geluidsnormen en het fiscale luik is er dringend nood aan een globaal, flexibel horecabeleid waarin dancings en clubs kunnen overleven."
Het bestedingspatroon van de jeugd is merkbaar veranderd. Ze geven meer uit aan hun gsm, Playstation of reisjes
Publicatiedatum : 2007-04-23
Sectie : Algemeen
uit: De Morgen van diezelfde datum
--> ik zie hetzelfde gebeuren bij de illusion... Enkel kunnen zij veel meer internationale topdj's aantrekken, maar ze moeten wel commercieel gericht blijven |
|
|
| Solar1 |
citaat Marco Bailey over de belgische clubscene (release mei 07):
"In België lijkt het soms alsof ze opzettelijk naar iemand gaan kijken om kritiek te spuien. Te verwend zeker? En dus nooit tevreden. Vaak staan er hier vijf-zes headliners op een affiche, en dan willen ze nog maar vijf euro betalen. Dat kan toch niet? Weet je, de laatste jaren heeft iedereen te veel van alles: gsm, dvd, games, internet, laptop... Ze blijven liever thuis, in hun eigen kleine club." |
|
|
| Devilex |
Waarom nemen ze toch altijd CC als schoolvoorbeeld voor de hele scene?
Een groot probleem is de verplaatsing, vroeger kon je zonder problemen beschonken achter het stuur kruipen en makkelijk 50 km rijden zonder één controle tegen te komen. Nu kunnen ze je om de 100 m tegenhouden en weten ze op enkele minuten tijd wat je allemaal in je lijf hebt. Ik zeg niet dat ik scheef achter het stuur kruip maar dit is iets wat vele mensen afschrikt om nog kilometers te rijden naar een bepaalde club. Daarom dat velen blijven hangen bij vrienden of in het lokale danscafé. |
|
|
| FenixStyle |
Ben zelf nog niet zo'n ervaren clubber. Zover ik me herinner zijn er eigenlijk maar vier clubs die ik tot nu toe bezocht heb..:
- Reflex: Eens geweest na een avondje voetbal met al wat pintjes op.. Platte tent tot en met, het enige dat er niet plat was, waren de decolletés van de talrijk aanwezige Breezah-sl*tjes.. :p
==> 2/10 (1 puntje voor het vrouwvolk, en 1 puntje omdat ge er een restaurant hebt)
- Delite: In het begin dat het daar open was wel paar keer daar geweest tijdens BirthdayNights.. Ik heb me er wel geamuseerd, maarja muziek was er toch wat veel te commercieel naar m'n goesting.. Ondertussen al een jaar niet meer daar geweest, en ben ook niet rap van plan nog te gaan..
==> 4/10
- Versuz: Een club met veel liefhebbers maar ook evenveel tegenstanders. Vroeger had ik er ook vooroordelen over, maar zodra ik er geweest was vielen die toch weg. Het snob-gehalte ligt er wel wat hoger dan in andere clubs, maarja bon voordeel daarvan is wel dat ge er eens op een classy way kunt uitgaan en niet voortdurend last te hebben van marginale types die strontzat iedereen ambeteren.. De muziek is er ook meer dan ok. Qua infrastructuur is Versuz zowiezo dé top in België. Verder is het ook een van de wenige clubs die nog echt een eigen identiteit probeert aan te meten.. Verder weet Versuz ook geregeld grote namen naar Hasselt te halen, er zijn ondertussen toch al wel mooie namen gepasseerd aan de Kanaalkom :)
==> 8/10
- Illusion: Voor mij nog altijd dé club bij uitstek. M'n eerste bezoek dateert van zo'n 2jaar terug, en toen werd er wel nog behoorlijk wat jump gedraaid. Maar zoals bekend is de jump nagenoeg volledig verdwenen uit Illusion (behalve op Kick Da Bass natuurlijk), en wordt er weer meer kwalitatieve muziek gedraaid. Over de dj's zullen we het maar niet te veel hebben. Technisch gezien zijn het zeker geen top-dj's, maar de platenkeuze zorgt er toch altijd voor dat ik me er zeer goed amuseer. En het grote pluspunt van Illusion is natuurlijk het feit dat ze veel moeite doen om de top-namen uit de trance-scene naar Vlaanderen te halen. Dat laatste kunnen we alleen maar toejuichen, want dankzij Illusion hebben we de laatste tijd toch een heropleving van trance-feestjes.
==> 8/10 |
|
|
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
tranceaddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion > Europe > Europe - Belgium
|