return to tranceaddict
Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 [43] 44 45 46 47 
Federale Verkiezingen '07

Push2005
quote:
Originally posted by Config
Wou je Waalse vlaggen zien dan? :p

Lijkt me toch normaal dat men niet met Belgische vlaggen gaat zwieren bij de Vlaamse verkiezingen op het verzamelpunt van een Vlaams kartel?
Dat wordt weer zo sterk uitvergroot dat het geen naam heeft. Dat zullen volgens mij ook vlaggen van de NV-A geweest zijn, en eerlijkgezegd vond ik dat misschien een beetje misplaatst. Maar het was ook niet zo dat de Vlaamse vlag daar zo prominent aanwezig was. Indien Vlaanderen echt zou willen afscheiden dan zou het toch nooit zoveel moeite willen doen om de staatshervorming door te voeren? Dat is voor mij eerder een teken dat men België nog wil redden, voor Wallonië alles verkloot heeft.
en BHV moest al zolang gedaan zijn, maar met die Walen zijt ge dan ook echt nooit klaar. Ge moest eens kijken naar de verkiezingsuitslagen in Brussel en kijken wie daar met de stemmen gaat lopen, het waren alle Franstalige partijen die met de stemmen aan de haal gingen , en van stemmen voor Vlaamse partijen was zo goed als niets te zien.

De Franstaligen mogen snel hun attitude veranderen voor het helemaal verpest hebben, ze werken separatisme alleen maar meer en meer in de hand, maar dat beseffen ze niet. Een staatshervorming zou een stap voorwaarts zijn voor beiden, maar nee...

Lol; das toch maar een pak zever op een hoop ze. 'cafépraat' :p

En btw; het waren federale verkiezingen, geen Vlaamse zoals je in je eerste zin laat blijken.
Eagle`
quote:
Originally posted by Config
Ge moest eens kijken naar de verkiezingsuitslagen in Brussel en kijken wie daar met de stemmen gaat lopen, het waren alle Franstalige partijen die met de stemmen aan de haal gingen , en van stemmen voor Vlaamse partijen was zo goed als niets te zien.

No sherlock ???
massiveK
@ Config.

Ik denk ook dat een meerderheid van de vlamingen niet voor het einde van Belgie zijn. Maar ik denk wel dat er bestaat een sterk nationalistich gevoel bij een sterke minderheid van de vlamingen, die de onafhankelijk vlaanderen wensen. En dat de groot meerderheid van de vlamingen hebben geen echt mening daarover. Ze zijn misschien niet voor het einde van belgie, maar als het komt is het niet zo grof.

Dat zon echtscheinding makkelijk zou komen, dat twijfel ik toch. Er zijn veel problemen die dan zouden moeten geregeld worden (de schulden, Brussel, Rechtsproblemen via Grondwet, Europees Verdrag enz.)

ik ben ermee helemaal eens dat franstaligen moeten ook de moeite doen om het nederlands te praten. Dat Brussel moet tweetalig blijven.

Maar ja, t'is toch normaal dat de franstaligen in brussel voor franstalige partijen stemmen hé? Belangrijk is dat de vlamingen van brussel ook voor vlaamse partijen kunnen stemmen, dat ze bij de administratie in het nederlands kunnen spreken enz. We vragen alleen dat de franstaligen van het rand die een sterke minderheid en soms een meerderheid zijn, voor franstalige partijen kunnen stemmen en met de administratie ook in het frans kunnen handelen, zoals het was voorzien bij de beslissing over de taalgrens. Ik zie toch echt niet wat is het probleem met dien enkele gemeenten rond brussel. T'is zo beperkt..

Persoonlijk vind ik ook jammer dat er zo weinig vlamingen in Brussel wonen.

En ja, over wallonie die veratwoordelijk voor een splitsing want ze zou een staatshervorming niet aanvaarden, t'is toch een beetje vreemd hé, t'is een beetje "chantage" We moeten toch niet alles aanvaarden. Er zijn precies speciale meerderheden die voor grond hervormingen voorzien zijn, t'is precies om te vermijden dat een groep kan alles alleen beslissen En ik zeg het nog, als de splitsing van BHV onder verhofstad 2 niet kwam, t'is want spirit heeft de overeenkomst niet goedgekeurd. anders was het geregeld.

Onder verhofstad 1 hebben we ook een staatshervorming gedaan (contra de grondwet want de artikels waren niet aanpassbaar) met meer autonomie voor de gewesten inzake controle van de gemeenten enz.

Vlamingen moeten komen en zeggen wat ze willen doen. Dan zullen de franstaligen wel zien of het aanvaardbaar is of niet.
Shadowkid
quote:
Originally posted by massiveK

Je zegt dat staatshervorming niks met nationalisme heeft te doen. Ik twijfel toch.. Waarom waren zo veel vlaams vlaggen bij de CD&V NVA op het moment van de verkiezingen resultaat? T'is toch niet een toeval dat precies dit kartel een sterke staatshervorming wil.

En ja, je moet nog me uitleggen waarom zon staatshervorming zullen de dingen beinvloeden in wallonie.

Die laatste jaren gaat het toch beter in wallonie. Toch blijft de werkloosheid een groot probleem. Dus ja, wallonie moet verder gaan en nog beter te doen. Toch merk ik dat die laatste jaren, nieuwe investers (ook vlamingen) in wallonie komen.

Maar dat is een totale andere vraag dan die staatshervorming.

En ook een sterke federale niveau kan een positief invloed in wallonie.. Kijk, de generatie pact of het controle van de werkloosmensen, ik twijfel dat die zou komen in wallonie als het niet door de federale niveau was gevraagd. Federale niveau is een mogelijkheid om wallonie te veranderen.

Ik snap wel hoe je die vlaamse vlaggen bedreigend vindt, maar je mag niet vergeten dat die hoogstwaarschijnlijk van N-VA kant kwamen. Uiteindelijk moet je er denk ik weinig meer achter zoeken dan wat Leterme of iemand anders zei: "Bij het wielrennen zie je ook constant vlaamse vlaggen, maar uiteinelijk speelt de Brabançonne". Ik kan mij dus ook wel inbeelden dat het feit dat CD&V met N-VA een kartel vormt, een voor walen negatiever beeld geeft van CD&V.

Ik weet niet precies wat CD&V indertijd aangaf als reden voor het kartel, maar in mijn ogen is dat vooral strategisch. N-VA geeft CD&V een rechtser beeld waardoor ze in Vlaanderen makkelijker kiezers van (centrum)rechts kunnen aantrekken. Daar zat het potentieel voor extra kiezers want de vlaming gaat rechtser denken (een tendens die ook in andere landen duidelijk is). Uit dat opzicht was de keuze voor N-VA logisch. Maar uiteindelijk zal idd wel CD&V het laatste woord hebben, daar moet je volgens mij niet voor vrezen.

Over de rest van je post: Ik vind het opvallend dat je twijfelt of zaken als het generatiepact er in Wallonië wel zouden komen als het niet op federaal niveau zou gebeuren. Dat lijkt mij net een van de redenen waarom langs vlaamse kant men meer bevoegdheden wil. Het is ook ontzettend triest en tekenend voor de situatie in wallonië. Het illustreet wat ik eerder zei over wallonië en onpopulaire veranderingen.

Soms heb ik trouwens de indruk dat je zelf de staatshervorming te veel als doel bekijkt. Je zegt van anderen dat ze het als doel op zich bekijken, maar jij speekt wel van "Wat krijgen we in de plaats"? Terwijl het idd een middel moet zijn, en het resultaat wordt dan net betpaald door het bestuur van die regio. Wallonië krijgt net hetzelfde in de plaats, namelijk meer bevoegdheden. En ik vind dat net heel belangrijk voor de economie in vlaanderen en wallonië. Die kloof is zo groot dat ze imo op bijna alle socio-economische vlakken een eigen koers moeten kunnen varen.

Tenslotte: Succes met de examens en toch wel chapeau voor de manier waaorp je discussieert.
Push2005
quote:
Originally posted by massiveK
En ja, over wallonie die veratwoordelijk voor een splitsing want ze zou een staatshervorming niet aanvaarden, t'is toch een beetje vreemd hé, t'is een beetje "chantage" We moeten toch niet alles aanvaarden. Er zijn precies speciale meerderheden die voor grond hervormingen voorzien zijn, t'is precies om te vermijden dat een groep kan alles alleen beslissen En ik zeg het nog, als de splitsing van BHV onder verhofstad 2 niet kwam, t'is want spirit heeft de overeenkomst niet goedgekeurd. anders was het geregeld.

Niets chantage.

Je ziet bepaalde dingen verkeerd. Het zijn de Vlaamse eisen die namelijk nooit gerealiseerd kunnen worden; en de franstaligen doen maar op. Denk maar aan het migrantenstemrecht dat door onze strot geduwd werd... Dit is één van de redenen waarom de huidige coalitie bij ons zo afgestraft is. We mogen ons niet meer zo laten doen door de Franstaligen. Ik weet niet wat ze aan jullie kant allemaal wijsmaken; maar het zijn de franstaligen die er altijd voorstellen doorjagen die de Vlamingen niet willen; maar als er eens een Vlaamse eis moet ingewilligd worden is het "non".

Die staatshervorming in 2001 hé; dat was puur omdat de walen weer extra centen nodig hadden. Momenteel hebben ze geen geld nodig dus willen ze niet hervormen. Vind je dat geen hypocriete houding ? Dit is waar het om draait hoor.

De Vlaming was dit beu en heeft ditmaal voor uitgesproken vlaamsgezinde partijen gestemd om dit een halt toe te roepen. In de gemeenteraden in de rand van Brussel (en dat ligt in Vlaanderen) wordt er nog uitsluitend Frans gesproken. Het zijn dus niet meer de franstaligen die genieten van faciliteiten; ze hebben de plaats gewoon als nieuw grondgebied geclaimed.

Dus, ditmaal zal het gedaan zijn. Als de CD&V sterk genoeg in haar schoenen staat is het gedaan met het franstalig potentaat en mogen de Vlamingen ook eens hun eisen stellen.

En als dit niet kan op een serene manier; we hebben nu al genoeg geprobeerd en geduld gehad; dan mag voor mij de regeringsvorming geblokkeerd blijven tot er de nodige conclusies getrokken zijn.

CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
tranceaddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion > Europe > Europe - Belgium