|
|
| Push2005 |
| quote: | Originally posted by massiveK
Maar indien Leterme met praktische aanpassingen, die tot een verbetering van beide leidt, dan zullen de franstaligen zeker akkoord zijn. |
Nope; en je post getuigt dat je min of meer geïndoctrineerd bent door het franstalig discours. Er wordt niet aan de solidariteit geprutst; dit is geen stap naar een onafhankelijk vlaanderen.
Het zorgt voor meer autonomie in beide regio's zodat ze sneller kunnen beslissen. Het zijn juist die federale bevoegdheden die voor immobilisme en geldverspilling zorgen die geregionaliseerd gaan worden.
Ze zeggen 'nee' om moeilijk te doen. Maar in 2001 toen ze geld nodig hadden moest er plots wel een hervorming komen.
Ik begin hoe langer hoe meer idd te geloven dat het 2 aparte 'landen' aan het worden zijn. Als miljoenen vlamingen nu een stem hebben uitgebracht voor meer bevoegdheden, en dat altijd maar geweigerd wordt zou het me niet verwonderen dat belgie nog rapper zal eindigen dan je zou denken.
En over die franstaligen die in de rand wonen: Ze leven nog altijd in Vlaanderen hé. Langzaam maar zeker worden de vlamingen daar buitengejaagd. Ze krijgen al extra faciliteiten; maar ook al geef je een vinger ze willen een hand. Het wordt tijd dat die kieskring daar gesplitst wordt. |
|
|
| Eagle` |
Ik denk dat het voorbeeld dat Leterme aanhaalde tijdens grootdebat, toch perfect verantwoordt
waarom een staatshervorming niet onverstandig is, om de flexibiliteit van de deelgebeiden te vergroten.
Hij haalde daar de slechte wisselwerking aan van het arbeidsmarktbeleid tss westvlaanderen en henegouwen. In het zuiden van westvlaanderen is er een vraagoverschot terwijl ze in henegouwen met een torenhoge werkloosheid zitten en toch slaagt men er niet in om het een op het ander af te stemmen.
edit: infeite wa filstonske hiej gezegd hee boven mij |
|
|
| Lolo |
het probleem met Leterme? Geen enkele.. behalve NVA. Leterme vind ik op zich heel verstandig en vooral een goede premier. Maar waarom in godsnaam moest hem nen kartel doen met separatisten?? Daar heb ik bang van. En spijtig genoeg blijf ik daarvoor Leterme zijn bedoeling niet vertrouwen.
Maar ik ga ermee akoord dat Walen, vooral in Luik, Namen, en Charleroi EERST het voorbeeld moeten tonen. Waarom zou nen vlaming zijn belastingsbrief ni in zen iegen taal krijgen als em in Geldenaken woont?? Ter info, Geldenaken zit vlakbij hoegaarden, st truiden, tienen, landen... Andersom is't ook geldig.
Wat je eerst ziet in de politiebureau te Unolaan, Deurne?? Een plakaat "Franstialig, pakt uw vertaler mee!!". Dit is een goed voorbeeld van hetgeen dat er in Antwerpen gebeurt, en daarom voelen Franstaligen zich gefrustreerd. Ik noem het "gratis druk".
Dit monotaal en monotoon-gedoe werd door CVP dus CD&V beslist, zo'n30 à 40 jaar geleden. Je moet dus je voorouders bedanken, Franstalig of Nederlandstalig.
Goe bezig, dit platte land!!
Maar Leterme Premier, waarom ni, maar ni zonder ons, de groene ;-)
L. |
|
|
| The_G0dfather |
yes, paul d'hoore rox
als je ongeldig of blanco stemt missen de partijen waarvoor je zou stemmen 10,8€ :crazy: |
|
|
| massiveK |
"Faciliteiten" waren de tegen prestatie van de taalgrens, t'is toch normaal dat die mensen die soms (en vaker) een meerderheid zijn in hun taal kunnen naar de administratie gaan. Er zijn proportioneel meer franstaligen in het rand dan vlamingen in Brussel.. Blijkt me normaal dat daar ook is bilinguisme de regel.
Wat het probleem van de jobs in vlaanderen die niet zijn genomen terwijl in wallonie zijn er jobszoekers. Ja ok, t'is een probleem.. maar wat is de toegevoegde waarde van een staatshervorming? Kunnen we dat ni oplossen met beter synergie tussen Forem en VDAB?
Ik ben niet, principieel, tegen een hervorming, maar dit moet echte voordelen brengen. We hebben vaak de indruk dat de vlamingen willen altijd meer staatshervorming, dat er MOET een staatshervorming komen zonder eerst te denken "waarom"
SPA was voor een splitsing van de Sociale zekerheid want hij had bang dat de nodige hervormingen niet door de franstaligen avaard zou zijn. Hij weet precies dat die hervormingen nodig zijn vooral als je kijkt naar de demografie en de papy boom.. Zonder hervormingen, geen pensionen meer.
Nu dat de PS waarschijlijk niet in de regering zal komen, is het wel mogelijk om zon hervormingen te doen. Zonder een (nog meer) complexe systeem op te bouwen.
Voor Brussel Hal Vilvoorde zouden de franstaligen graag een uitbreiding van Brussel. Zon uitbreiding zou een getrouwer beeld van de taal en economische werkelijkheid geven. bovendien zijn de rechten van alle vlamingen en franstaligen in brussel gewaarborgd, misschien niet een zo domme oplossing.
Het zou misschien beter zijn om aan de mensen die daar wonen hun mening te vragen
maar ja, dat is voor vlaanderen onbespreekbaar. Waarom zijn de vlamingen de enige die NEE, onbespreekbaar mogen zeggen? |
|
|
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
tranceaddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion > Europe > Europe - Belgium
|