return to tranceaddict
Pages: [1] 2 3 
electro house...

benni
Är det verkligen bara jag som har tröttnat så jävla mycket på detta sound? det verkar som ALLA dj's spelar detta nuförtiden som en gång var bra, jävla fis ljud hela tiden, mega jobbigt!

jag startar härmed en named & shamed lista över dom dj's som var stora innan och gått över till electrohouse:

deep dish
sander kleinenberg
lee burridge
sasha (ibland?)
pete tong
timo maas

.....
Laszlo
Nej absolut inte. Håller med dig till 120%, det har börjat bli lagom uttjatat men så är det ofta. Electrohouse var ju den stora flugan 2005. 2006 var minimalhousens/technons år och det lär vi bli lagom lessna på också om ett tag. Sedan det faktum att electro också slagit igenom rent kommersiellt lär också ha påverkat många djs och fått de att se chansen till att tjäna lite stålar på mer eller mindre ostiga grejer.

Vid närmare eftertanke är det väl kanske också lite av sanning med modifikation att säga att producenter/djs börjat hora sig för pengarna. Det är trots allt de (i alla fall ett fåtal av de) som driver scenen framåt - det som skett de senaste 5 åren är ju att elektronisk dansmusik generellt sett har blivit mer accepterat - detta både på gott och ont. Om det beror på att folk är mer öppna för just EDM generellt eller om det är på grund av att scenen gått mot ett sådant håll att gemene man lättare kunnat ta till sig just electron och annat som varit inne de senaste åren är svårt att säga.

Sen finns det ju säkerligen 436 andra faktorer som spelar in också. Musik blir allt mer lättillgängligt samtidigt som levnadsstandarden över (så gott som) hela världen ständigt ökar. För 5-10 år sedan kunde de flesta av oss bara drömma om att äga en dj-utrustning/hyra studio - i dag ser det helt annorlunda ut, vilket resulterat i att vi sett fler och fler unga nytänkande djs blossa upp från ingenstans, enbart på grund av att fler och fler har råd att testa på konstformen. Och det är väl framförallt dessa rising stars som driver scenen framåt eftersom de uppmärksammas just tack vare att de gör/gjort något annorlunda (Zabiela är ett bra exempel på en sådan DJ, och Trentemöller som producent) Vill sedan de gamla rävarna hänga med i matchen så har de inget annat val än att haka på trenden och/eller "sälja" sig.

Detta fenomen är heller inget unikt för EDM-scenen. Artister över huvudtaget som haft en storhetstid som varat i mer än fem år är ganska lätträknade. Musiken utvecklas ständigt och det är väl bara de allra största genierna som ständigt lyckas hålla sig i framkanten.

Oj, nu spann det iväg. Var var jag? Jo electro börjar bli ganska uttjatat, men det är helt naturligt =). Det gäller bara att hålla ögonen öppna för nya talanger och musikformer =)
benni
Bra sagt

jag tycker att det är ganska sorgligt att se duktiga dj's eller producenter lockas av pengarna och populariteten... en riktigt dj har sin egen stil som den utvecklat själv imo och håller sig till, vad var det som gjorde Zabiela stor? han kunde mixa bra, scratcha och sen hade han sin egen speciella stil som människor föll för.. han förtjänade sin roll helt enkelt som en född electrohouse DJ(?) och det kan jag acceptera såklart.. såhär var det också med Sander Kleinenberg i början, hans klassiska essential mix från 2002 och allt han låg bakom då, han var speciell, och han förtjänade helt klart vinsten av best essential mix of the year eller vad det nu blev, men vad fan håller du på med nu din jävel? han har sålt sin röv till blodsugna buisness män som driver sina lyxklubbar på miami osv, och spelar det som människor vill höra (ala electrohouse) men inte tvärsom! och vi då som inte gillar electrohouse och har sett upp till dessa djs får helt enkelt leva med att släppa taget på dem och leta efter nåt annat, vilket inte är så enkelt idag eftersom Sander Kleinenberg tyvärr inte är den enda som fallit i denna graven...

jag skulle ju kunna fortsätta med min lista i evigheter om jag skulle ge den lite tid ..
fede
inte för att jag är djupt insatt i DJ-yrket men skulle verkligen alla dessa DJ's du nämnt, spela musik som de inte alls tycker om ? bara för att nå fler människor o tjäna mer pengar ?
benni
quote:
Originally posted by fede
inte för att jag är djupt insatt i DJ-yrket men skulle verkligen alla dessa DJ's du nämnt, spela musik som de inte alls tycker om ? bara för att nå fler människor o tjäna mer pengar ?

Om dj'n inte gillar musiken som finns på marknaden så har han ju valmöjligheten att antingen sluta eller fortsätta spela den musiken.. och när man är en stor dj sen innan så vill man kanske inte lägga av med det, utan får leva med att spela det som finns, men sen har jag inte en aning om vem som gillar det eller inte, de kanske gillar det men det dom spelade innan tyckte dom lät mycket bättre? men ändå fortsätter dom t.o.m. producera det som är lättsålt i världen idag.. eller?

men att electrohouse suger är ju min personliga åsikt...:o

CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
tranceaddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion > Europe > Europe - Sweden