return to tranceaddict
Pages: 1 [2] 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 
Wat is retro?

Devilex
De meesten denken bij retro inderdaad meteen aan platen zoals hit hard en bonzai channel one. Maar in feite betekent retro gewoon "oud" en gaat het hier om de platen uit de jaren 90. Theoretisch gezien zouden platen uit pakweg 2002 ook al retro kunnen zijn.
Dj LPG
quote:
Originally posted by Devilex
De meesten denken bij retro inderdaad meteen aan platen zoals hit hard en bonzai channel one. Maar in feite betekent retro gewoon "oud" en gaat het hier om de platen uit de jaren 90. Theoretisch gezien zouden platen uit pakweg 2002 ook al retro kunnen zijn.

theoretisch gezien is klassieke muziek dan ook retro eh...
Ik denk dat je het moet zien op gebied van elektronische muziek en daar dan inderdaad zoals xilver zei een bepaalde stijl uitpikken die oa robert armani en kompanen brachten.
Dan heb je natuurlijk ook nog mensen als "the retro junkie" die zogezegd retro maakten maar eigelijk gewoon muziek maakten met samples uit de "echte" retroplaten (uit de jaren '90). In principe is dit dan ook retro, maar dan nieuwe eh...
Devilex
ja maar ge hebt retrohouse, retrotrance, het is gewoon de house uit de beginjaren. En aangezien het er toen ook vooral hard aan toeging...
Maar het kan ook evengoed trance zijn.
Eagle`
AvB - Shivers is bv retro
TOR
quote:
Originally posted by Fomas
Aanvankelijk dacht ik aan 2000 als breukjaar, maar bij nader inzien zijn er toch nog verschillende platen in 2001/2002 die ik ook eerder bekijk als retro.

Ik zou 1995 eigenlijk als breukjaar beschouwen, omdat producties vanaf dan professioneler zijn beginnen te klinken. De term "retro" associeer ik met een zeer rauwe en droge klank, die je in de tweede helft van de jaren '90 veel minder terugvindt vanwege de opmars van allerhande effect units. De producties zijn vanaf dan ook iets statischer geworden, door het volgen van enkele basisformules en gecontroleerder te gaan produceren.

1999 vertoont veel gelijkenissen met 2007, dus ik zou het keerpunt echt iets vroeger zoeken.

CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
tranceaddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion > Europe > Europe - Belgium