|
|
| Estuera |
Ik vind het eigenlijk wel heel positief :)
Neo trance is een onnozele naam maar de muziek is wel echt super, als deze stijl zich doorzet dan zou het wel eens de naamzuivering van trance kunnen worden. Dit soort tracks worden trouwens al gedraaid door een aantal 'trance dj's ' zoals Sander van Doorn en zelfs Tiesto. En ik ben er zelf ook helemaal niet vies van. Iig een stuk beter dan de ellendige Sean Tyas / JOC en consorten ''uplifting'' ''''trance'''''.
Het mooie is ook dat dit soort muziek ook gewoon heel warm klinkt en zowel in trance als techno milieus aanslaat. ( alleszins degene die een beetje openstaan ;) )
Nieuwe invloeden zijn zeer welkom in de trance scene, alhoewel het waarschijnlijk wel even gaat duren voor het asot publiek de bittere pil gaat slikken dat uplifting trance 'as they know it from '99' nu echt wel op sterven na dood is... |
|
|
| Jasperovitsj |
Het probleem bij veel van die "neotrance" is dat door de minimalinvloeden het een beetje de punch op de dansvloer mist die "gewone" trance wel heeft, en ik vrees daarom dat het als genre niet verder zal komen dan warmup sets of afterclubs. Op de occasionele superbom na natuurlijk. :)
Zelf ben ik ook enorm blij met de steile opmars van deze nieuwe vorm van trance. Er was altijd wel melodieuze minimal, maar dit gaat nog een stapje verder, en net zoals bij sommige trance gaat dit terug naar de essentie: de melodie. En daarin blinken heel wat minimalproducers eigenlijk verrassend uit. En hoewel veel minimalpuristen nog steeds vies zijn van het woord "trance" valt het niet te ontkennen dat tracks als Winter meer weg hebben van trance dan van eender welk genre. En daar ben ik enorm blij mee, want de hele melodische progressive scene heeft de laatste 2 jaar toch in een serieuze dip gezeten. Dus hopelijk zet deze evolutie ook een kentering in andere genres op gang.
En ja, zoals Blue Sky al zegt, het gaat weer tot gevolg hebben dat vele goeie tracks platgespeeld gaan worden in een omgeving waarin ze niet passen. Een Bionik, Faxing Berling of Winter zijn nu eenmaal niet gemaakt om tijdens een peaktime tranceset op 137 bpm gedraaid te worden... |
|
|
| Estuera |
| quote: | Originally posted by Jasperovitsj
Een Bionik, Faxing Berling of Winter zijn nu eenmaal niet gemaakt om tijdens een peaktime tranceset op 137 bpm gedraaid te worden... |
Het tempo van de 'normale' trance gaat anders enorm omlaag de laatste tijd. Ik doe het niet alleen zelf maar ook een hoop van m'n collega's.
Ik was pas nog bij black hole op kantoor en daar zien ze ook dat de meeste nieuwe releases die ze tekenen niet meer boven de 134 bpm uitkomen.
Dit is ook heel logisch te verklaren door juist de opmars van house , minimal en neo trance tracks in sets van de trance dj's. Het werkt nl idd niet om dit soort muziek op 138 bpm te draaien. (wat dus echt jarenlang de standaard bpm was in de trance scene) |
|
|
| Push2005 |
Sven Väth speelt die muziek zelf aan 135 BPM of meer; wat is het probleem daar nou van ?
Dat trance zijn BPM achteruit gaat vind ik verschrikkelijk negatief; want daar verliest het veel van z'n energie mee. Ik probeer terug naar 140 BPM te gaan op het einde van sets. En dergelijke "neotrance" tracks kan je perfect aan 135 BPM spelen; zowel normaal als peaktime. |
|
|
| Estuera |
| quote: | Originally posted by Push2005
Sven Väth speelt die muziek zelf aan 135 BPM of meer; wat is het probleem daar nou van ?
Dat trance zijn BPM achteruit gaat vind ik verschrikkelijk negatief; want daar verliest het veel van z'n energie mee. Ik probeer terug naar 140 BPM te gaan op het einde van sets. En dergelijke "neotrance" tracks kan je perfect aan 135 BPM spelen; zowel normaal als peaktime. |
Ik vind anders dat de meeste tracks op 140 bpm totaal niet werken. Eigenlijk ben je op die snelheid beperkt tot maar een paar 'bassline grooves' die niet ten onder gaan door het gejaag van de beats.
Ik krijg idd ook nog steeds promo's binnen die op 142 BPM zijn geproduceerd. Vrolijk word ik er echter niet van, het is gewoon totaal niet dansbaar imo, trager is lekkerder ;) |
|
|
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
tranceaddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion > Europe > Europe - Belgium
|