return to tranceaddict
Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 [12] 13 14 15 16 17 
Trance op StuBru

Jasperovitsj
quote:
Originally posted by Push2005
Die brikha is voorlopig eerder een uitzondering vanwege de extreme melodische zijde.

Totaal niet eigenlijk :) Er is binnen minimal altijd al een redelijk melodische variant geweest die vaak heel dicht bij trance aanleunde qua melodische en harmonische structuren. Maar qua beats en bass heb je dus niet de punch en drive die gewone trance wel heeft, waardoor het nooit echt de crossover gemaakt heeft naar het trancemilieu. Nu merk je dat de productie vaak wat pittiger wordt, waardoor de tracks nog meer bij trance aanleunen en dus meer crossoverpotentieel hebben. Ik vind dat ook een positieve evolutie omdat dat extreme, vaak dansvloeronvriendelijke minimalgehalte erin stilaan verdwijnt en de subtiliteit toch behouden blijft.

En ja, genres lopen inderdaad heel erg dooreen in dat soort tracks, want bv. Susan of Faxing Berlin zou ik persoonlijk ook gewoon onder de noemer "progressive (trance) plaatsen. Veel minimal of electro hoor ik daar niet in. :) Wat bij een Columbian Soul dan weer wel het geval is, en daar hoor ik dan weer minder trance in. Ik denk trouwens niet dat je de invloed van trance op minimal moet bekijken, want die tranzy dimensie erin is altijd wel aanwezig geweest. Het is misschien beter om te bekijken wat deze neotrance kan doen voor trance an sich? Neotrance biedt een nieuw perspectief op de essentie van trance, en hopelijk komt dat een sputterend genre ten goede :)

Trouwens, iemand haalde ook Sven Väth aan, maar voor zover ik weet zitten er in Väth's sets tegenwoordig ook een hele hoop van zulke "neotrance" tracks. Väth's sound is de laatste jaren sowieso al redelijk melodisch geweest (hij draaide bv A Break In The Clouds op AIB Indoor ;) ), en dat is gezien zijn trance verleden niet echt een verrassing. En ik denk dat hij nu nog meer terug naar zijn roots terug kan gaan. Zijn Sound Of The Season zijn echt heerlijke compilaties met een hoop relatief tranzy platen op, dus als je fan bent van deze neotrance sound moet je die echt eens checken! :)

Nog wat voorbeelden van wat in mijn ogen neotrance tracks zijn:

Subsky - Bela
Yunus Güvenen - Simple
Marc Romboy & Stephane Bodzin - Ferdinand/Phobos
Ellen Allien & Apparat - Jet (Original mix)
Brtschitsch - Twirl
PArtial Arts - Trauermusik
Tim Deluxe - Espoo's rose
Dominik Eulberg - Bionik
On Spec - Knights of Columbus (Guy Gerber remix)
Joshua Collins - Lilo

En Funk D'Void maakt in feite al jaren van die neotrance :) Emotional Content bijvoorbeeld, geniale plaat :crazy:
Devilex
Platen zoals Hugg and Pepp - Snabeln zijn toch er toch ook die uit de minimalscene meer naar trance neigen. Ik had al een tijdje door dat veel minimalplaten steeds meer tranzyer worden, maar zoals reeds vernoemd missen ze de energie om het volk in beweging te zetten. Alleszinds ik ga deze interessante evolutie toch op de voet volgen.

Als we terug willen naar de trance zoals in de jaren 90 dan zal het niet van mannen zoals Armin Van Buuren komen. Dan gok ik meer op pioniers zoals een Sven Väth.
TOR
Daar heb je wel gelijk in, Armin's enige bezorgdheid is de DJ-Maglijst momenteel en hij deinst dan ook niet terug voor popdance in zijn shows en gigs. De enige topdj die ik (gedeeltelijk) zie overschakelen is Tiësto, maar dan ook enkel in clubs en minder op grote evenementen.
The_G0dfather
iemand eiglijk nog trance gehoord daar sindsdien ? :p
Bertn
quote:
Originally posted by Devilex
Platen zoals Hugg and Pepp - Snabeln zijn toch er toch ook die uit de minimalscene meer naar trance neigen. Ik had al een tijdje door dat veel minimalplaten steeds meer tranzyer worden, maar zoals reeds vernoemd missen ze de energie om het volk in beweging te zetten. Alleszinds ik ga deze interessante evolutie toch op de voet volgen.

Als we terug willen naar de trance zoals in de jaren 90 dan zal het niet van mannen zoals Armin Van Buuren komen. Dan gok ik meer op pioniers zoals een Sven Väth.

hugg & pepp - snabeln blijft voor mij nog steeds hét typevoorbeeld van hoe je trance, elektro en minimal kan mengen in de perfecte danceplaat. Jammer dat de andere platen van dit project véél minder trancy klinken...

CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
tranceaddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion > Europe > Europe - Belgium