return to tranceaddict
Pages: 1 [2] 3 4 5 6 7 8 
Trance/Prog reviews 2007

Config
zal ik es een review doen dan, reacties natuurlik meer dan welkom, ik ben geen pro in zaken als dit maar zal toch es een poging wagen:

Rico Soarez & Andrew Bennett - Light Of Hope [Electronic Elements]
genre: Progressive House
Out at Beatport

1. Light of hope (Jody Wisternoff Remix)
Een Jody Wisternoff Remix wekt natuurlijk hoge verwachtingen op en deze worden ook ingelost. De track begint met de typische Wisternoff kick maar schakelt al vroeg over op de bassline die de leidraad zal vormen doorheen de hele track. Een simpele maar doeltreffende funky bassline waar naarmate de track vordert steeds meer samples aan worden toegevoegd. De track gaat verder naar eerste minibreak waar een eerste keer de vocal wordt voorgesteld. Daarna wordt er verder opgebouwd naar de uiteindelijke break die zich dicht tegen het einde van de track bevindt: hierin vormt een vioolsample(?) de leidraad en naarmate de break vordert komt deze sample in een steeds kleinere loop te zitten totdat deze uiteindelijk volledig wegebt, wat leidt in een korte stilte en waarna de bassline er volledig opnieuw wordt opgegooid. De climax is terug dezelfde bassline zoals voor de break aangedikt met enkele typische samples à la Wisternoff. De track mixed dan wat uit totdat ook de bassline wegvalt en enkel de typische kick overblijft.
8,5/10

2. Light of hope (Original Mix)
Veel gelijkenis is er niet tussen de original mix & de Wisternoff Remix. Wel komt in de deze original natuurlijk de vocal sample meer terug. De track begint ook hier met een rustige kick waar steeds meer samples worden toegevoegd tot men aan de eerste break komt, waarna aan de track wat meer energieke elementen worden toegevoegd. 'The Light Of Hope' wordt ettelijke malen herhaald en heeft de track een wat onheilspellend karakter tot we in de uiteindelijke break belanden. Daar komt de vocal terug aan bod samen met wat nieuwe lyrics en maakt een gitaarstuk zijn intrede. Deze zal velen doen denken aan een Solar Stone track of een oude Sting track en het lijkt inderdaad alsof deze gitaar steunt op die sample uit desbetreffende track. Nevertheless klinkt deze lead in deze track best lekker en creeert het een extra, meer gelaten sfeer. Daarna komt de bassline terug of de proppen en samen met de vocal 'light of hope' sample en het gitaarstukje kabbelt de climax verder om daarna rustig te vervagen tot enkel dezelfde bassline en kick overblijft zoals deze die je in het begin van de track kon horen.
6,5/10

Zeker een deftige release. De Wisternoff Remix biedt weer duidelijk een meerwaarde aan een original mix die zeker niet mis is, maar me toch ook niet helemaal kon overtuigen.
CygnusX
Omdat deze thread nog een tijdje meemoet, heb ik de ongezellige posts verwijderd. Hou het tof en laat de reviews maar komen :)
Jasperovitsj
Aangezien dat er in de titel duidelijk ook prog vermeld staat dacht ik van ook maar eens een review van een prog nummer te posten waarvan ik vermoed dat het ook een hoop mensen hier zal aanspreken ;)

Distant Fragment & Steve Mill - Utopia [The Underground Sound Of Madrid]

A1. Utopia (Original mix)
De original mix gaat van start met een enorm diepe en stevige tribal kick, en al snel worden de basslijn en de eerste melodische stabs geïntroduceerd. Die geven de plaat meteen een meer tranzy gevoel en voeren langzaam naar de lange break toe. Daarin komt er heerlijke melodie met een prachtige progressie bovendrijven, een beetje zomers maar toch mysterieus en melancholisch, balancerend op het dunne randje van cheesy, maar er net niet over. Zoals het hoort dus, pure klasse! De melodie sterft weg in de break, waarna de beenharde kick en tribal percussie hun intrede weer maken en het nummer terug op gang trekken. Op zo'n moment kan een mens alleen maar hopen dat het niet blijft bij die ene break en dat die hemelse melodie nog een keer in volle glorie mag weerklinken. En ja hoor, de producers kennen hun stiel! Het duurt niet lang voor de melodie weer wordt ingezet en de heerlijke progressie voor een melodische uitbarsting zorgt, puur genieten!! Daarna bouwt het nummer langzaam terug af en is er alleen nog maar tijd voor eindeloos nagenieten van een muzikaal pareltje. Het nummer zit redelijk "klassiek" in elkaar wat opbouw betreft, dus op het gebied originaliteit verdient deze plaat zeker geen onderscheiding. Maar in dit geval is de relatieve voorspelbaarheid net de sterkte van de plaat. Het zou het nummer onrecht hebben gedaan moest de melodie niet nóg een keer in volle kracht losgelaten worden. Een plaat die liefhebbers van intelligente melodische prog à la Dousk of B.I.G. zeker zullen weten te appreciëren, en voor mij één van de sterkste melodische progplaten die ik in lange tijd gehoord heb! :)
9/10

B1. Utopia (DJ Tarkan & V-Sag remix)
De muzikale vereniging van deze twee gevestigde waarden in de scene schept hoge verwachtingen, die schijnbaar moeiteloos ingelost worden! Deze remix van Tarkan en V-Sag is ook een absolute voltreffer die zeker kan wedijveren met de original mix. Van meet af vliegen ze er meteen stevig in met opzwepende percussie en een kick die je live van de sokken zou blazen. Het tempo ligt hoog, en na een eerste kleine climax komt een stompende basslijn het geheel nog wat meer vaart geven. Geleidelijk komen de eerste melodische flarden bovendrijven, en de subtiele progressie zorgt ervoor dat de track boeiend blijft. Ook Tarkan en V-Sag hebben gekozen voor een uitgesproken melodische break waarin ze de sounds uit de original mix meesterlijk naar hun hand weten te zetten. De dansvloer indachtig laten ze de break niet te lang aanslepen en al snel neemt de kick de draad weer op. Hierna volgen ze het stramien van de original mix en laten niet veel later de melodie nog een keer met volle kracht los op de luisteraar. En net zoals het geval was bij de original mix mist deze tactiek ook deze keer zijn doel niet! Gewoonweg héérlijk! Tarkan en V-Sag lijken met deze remix meer dan in de original mix op de dansvloer te mikken, en daar slagen ze met verve in! Dit is pure dansvloerprog die alles heeft om zowel als een bezetene op te shaken als weg te dromen op de prachtige melodieën. Ze maken goed gebruik van de melodische elementen uit de original mix, maar geven er een sterke twist aan waardoor deze remix niet als een slappe kopie van de original mix klinkt. Niet evident, en dit bewijst nogmaals de klasse van beide heren!
9/10

Deze release is in mijn ogen een absolute winner! Een original mix met heerlijke combinatie van sterke melodieën, veel drive en een strakke productie, en daar bovenop nog een meer dan uitstekende remix van Tarkan en V-Sag. Geen baanbrekende platen, dat zeker niet. Maar wel melodische toppers met veel soul en gevoel, zoals ze tegenwoordig naar mijn gevoel véél te weinig gemaakt worden...

Samples te vinden op www.beatport.com of www.astralmusic.com
Push2005
^De original vind ik erg vet volgens de beatport sample. Eens zoeken dan. Thx for the heads-up :)
FredNova
als het voor jullie goed is, dan doen we vanaf februari 2007 een onderdeel in Release met een aantal reviews die van dit topic komen (eventueel op id-t.be dan alles)

CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
tranceaddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion > Europe > Europe - Belgium