|
|
| mindshooter |
| quote: | Originally posted by reveal
klurig och "bra" uppgift, men efter en hel del funderande så svarar jag:
"Vart kommer den andra vakten att säga att hans väg leder?"
svaret man får på den frågan är vart den vägen leder som vaktas av den vakt man ställde frågan till |
Kan den stämma? Ett exempel:
Framfö himmelen står lögnare och framför helvetet står han som talar sanning. Du frågar lögnaren va den andra vakten kommer säga att hans väg leder. "Till himmelen svarar han och ljuger" eftersom den andra vakten skulle säga att hans väl ledde till helvetet om han talade sanning vilket han gör....därför funkar det inte :) |
|
|
| Aendy |
| quote: | Originally posted by reveal
klurig och "bra" uppgift, men efter en hel del funderande så svarar jag:
"Vart kommer den andra vakten att säga att hans väg leder?"
svaret man får på den frågan är vart den vägen leder som vaktas av den vakt man ställde frågan till |
Korrekt!
Man måste som sagt vända svaret sen. Eftersom svaret man får är en lögn oavsett. Eftersom som den som talar sanning vet att den andra luger svarar han med det felaktiga svaret. Och eftersom den som ljuger vänder svaret som sanningstalaren säger svarar även han med det felaktiga svaret. Sen går man den vägen som de säger inte går till himmeln. |
|
|
| King of Clubs |
| Jag har hört samma gåta innan, men då var det att man skulle hitta till en by i djungeln... Och svaret är inte riktigt samma, men väldigt likt, så den vore inget rolig att dra nu.. |
|
|
| reveal |
| quote: | Originally posted by mindshooter
Kan den stämma? Ett exempel:
Framfö himmelen står lögnare och framför helvetet står han som talar sanning. Du frågar lögnaren va den andra vakten kommer säga att hans väg leder. "Till himmelen svarar han och ljuger" eftersom den andra vakten skulle säga att hans väl ledde till helvetet om han talade sanning vilket han gör....därför funkar det inte :) |
han som talar sanning vet ju att den andra ljuger
- vi frågar lögnaren vad den andre kommer att säga
- lögnaren vet sanningstalaren vet att lögnaren ljuger
- om lögnaren hade fått frågan "vilken väg vaktar du?" hade han svarat helvetet
- det vet sanningstalaren som säger att lögnaren kommer svara "helvetet" på vår fråga
- och lögnaren vänder ju på svaren - han kommer alltså att svara himmeln eftersom han vet att sanningstalaren tänker enligt ovan
|
|
|
| Vitryss |
ojojoj...e det bara jag som tycker sånt här är skittråkigt? :p
jaja, what ever gets you off, ;) |
|
|
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
tranceaddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion > Europe > Europe - Sweden
|