|
|
| TOR |
Door de oppervlakkigheid van de feestdagen verzink ik altijd in een wat depressieve mood, vandaar deze zwaarmoedige thread. :o
Een excerpt uit het vierde Burgermanifest van Guy Verhofstadt:
<<Zonder aarzelen mogen we zelfs stellen dat de Unie het meest succesvolle politieke project is sinds de Tweede Wereldoorlog.>> (blz. 97)
Nu meen ik me niet te herinneren dat WOII een succesvol politiek project was. :eek:
Worden dergelijke publicaties niet gereviseerd of zo? Het is niet de enige fout die ik heb ontdekt. Van een document als het Burgermanifest en een persoon als de eerste minister mag je toch een feilloze ideeënvertolking verwachten, al dan niet met behulp van een revisor. Waarom wordt de publicatie niet met enkele dagen uitgesteld om idiote uitspraken als hierboven te vermijden? Veel tijd hoeft er echt niet verloren te gaan door het checken en dubbelchecken van een betoog:
<<Zonder aarzelen mogen we zelfs stellen dat de Unie het meest succesvolle politieke project is van het naoorlogse tijdperk.>>
Eenvoudig, toch?
Alleen tolereert de hedendaagse mentaliteit geen perfecte kwaliteit. Negentig procent is voldoende, zolang het project maar op tijd klaar is. Ik vind die evolutie betreurenswaardig.
That is all. |
|
|
| DJ Sid |
| quote: | Originally posted by TOR
<<Zonder aarzelen mogen we zelfs stellen dat de Unie het meest succesvolle politieke project is sinds de Tweede Wereldoorlog.>> (blz. 97) |
"sinds" wordt hier gebruikt in de betekenis van "na", en dat is volledig correct imo.
<<Zonder aarzelen mogen we zelfs stellen dat de Unie het meest succesvolle politieke project is van het naoorlogse tijdperk.>>
|
Er zijn nog steeds oorlogen hoor, dus "naoorlogs" is een beetje een te enge term. Voor België klopt dit inderdaad, maar de Europese Unie is wel nog betrokken geweest in verschillende oorlogen (Kosovo etc.). |
|
|
| TOR |
| quote: | Originally posted by DJ Sid
"sinds" wordt hier gebruikt in de betekenis van "na" |
Dan is er een volwaardige bijzin nodig. In de tekst van Guy Verhofstadt fungeert de term echter als voorzetsel, waardoor hetgeen volgt semantisch gezien bij het eerste gedeelte van de zin hoort. WOII wordt in de tekst dus als succesvol politiek project omschreven.
| quote: | Originally posted by DJ Sid
Er zijn nog steeds oorlogen hoor, dus "naoorlogs" is een beetje een te enge term. Voor België klopt dit inderdaad, maar de Europese Unie is wel nog betrokken geweest in verschillende oorlogen (Kosovo etc.). |
Mijn voorstel was inderdaad met de Belgische context in het achterhoofd geschreven, aangezien het manifest louter voor België is bestemd. |
|
|
| DJ Sid |
Dan is er een volwaardige bijzin nodig. In de tekst van Guy Verhofstadt fungeert de term echter als voorzetsel, waardoor hetgeen volgt semantisch gezien bij het eerste gedeelte van de zin hoort. WOII wordt in de tekst dus als succesvol politiek project omschreven. |
Ok, zo grammaticaal onderlegd ben ik nu ook weer niet, en ik weet niet dus ook niet of het zo correct is geschreven, ik doe enkel maar een gissing. :)
Mijn voorstel was inderdaad met de Belgische context in het achterhoofd geschreven, aangezien het manifest louter voor België is bestemd. |
Het manifest kan dan misschien wel louter voor België bedoeld zijn, het gaat wel over de EU, en die is niet gespaard gebleven van oorlogen.
Achja, 't is maar hoe je het bekijkt. ;) |
|
|
| mellow_head |
| Kevin ge moet ni de l33t probere uit te hangen, da gaat slech aflope :o |
|
|
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
tranceaddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion > Europe > Europe - Belgium
|