|
|
| Config |
vrouwen worden bijna altijd geholpen door een portier..
:rolleyes:
en natuurlijk zullen ze minder rap scheef bekeken worden als ze niets betalen. |
|
|
| Bertn |
| idd. vrouwen krijgen meestal een voorkeursbehandeling. argh, eigenlijk heb ik zon diepe hekel aan portiers dak alle koten waar ze staan gewoon vermijd. Ik vind dat soort ventjes het meest irritante aan gans het uitgaansleven. |
|
|
| Progrez |
| quote: | Originally posted by Kelly*
...en waarom Illusion direct associeren met platte retro? Moet maar eens naar de Memories of Trance Classix komen :o |
Vergeef ze. Ze weten niet beter.
Trance Classix en Memories zijn inderdaad dé avonden waar de kwalitatieve trance van vroeger centraal staat. De grootste 'hitjes' die daar passeren zijn platen genre Chicane - Saltwater of Veracocha - Carte Blance.
De goedkope en toegankelijke retro genre Ixxel - Drop That Beat, Robert Armani - Hit Hard, Mory Klein - Kick That Bass... wordt eerder gespeeld op hun Retro Classix avonden.
Kleine nuance dus. Kom het gerust zelf controleren. 1 januari is het weer Trance Classix in Illusion. Ik zal er zeker zijn. |
|
|
| Den Backer |
| quote: | Originally posted by Progrez
Vergeef ze. Ze weten niet beter.
Trance Classix en Memories zijn inderdaad dé avonden waar de kwalitatieve trance van vroeger centraal staat. De grootste 'hitjes' die daar passeren zijn platen genre Chicane - Saltwater of Veracocha - Carte Blance.
De goedkope en toegankelijke retro genre Ixxel - Drop That Beat, Robert Armani - Hit Hard, Mory Klein - Kick That Bass... wordt eerder gespeeld op hun Retro Classix avonden. |
Ben naar alle 3 al geweest & Progrez heeft gelijk hoor.
Ge moet ze zelf alle 3 maar eens doen & dan pas oordelen, zult ons dan wel degelijk gelijk geven.
Edit: En vooral niet afgaan op die Memories flop cd's dezer dagen.
Want daar heeft illu, noch de dj's iets met te maken maar wel Mostiko wist christophe me te vertellen. |
|
|
| Jasperovitsj |
Bon, ik heb de discussie weeral gemist, maar toch nog enkele losse opmerkingen en gedachten :p
1. Dj Sid zei het al: een fooi geef je als iemand je een dienst bewijst, en ik vind niet dat een portier mij een dienst bewijst, noch rechtstreeks noch onrechtstreeks. Dat portiers ruziemakers buitenhouden is je reinste onzin, en ik geloof ook dat iedereen die de portier een briefje van 20 in zijn handen stopt binnen mag, ook al zie je zo dat die persoon problemen gaat veroorzaken. Deurbeleid is selectief, en de portiers spelen daarbij de hoofdrol. En zelfs geld is daar niet altijd een zekerheid. Toen ik 16 was ging ik bijna wekelijks naar Dixies, en telkens gaf iedereen in ons groepje de portier fooi, soms 50 of 100 frank. Dus die man kende ons goed genoeg. Maar denk je dat hij ons binnen liet toen er een drukbezocht en redelijk exclusief feestje was? Hell no. Hij werd zelfs wat agressief toen mijn neef zei dat we hem niet voor niets elke week fooi gaven...
2. Ik heb regelmatig in de horeca gewerkt, dus ik weet wat het is om al dan niet fooien te krijgen, verdiend of onverdiend. Daarom geef ik ook alleen fooi als een ober/kelner/dienster/whatever dat ook effectief verdient. Als een ober onbeleefd is of zware fouten maakt, dan krijgt hij jammer genoeg geen fooi van mij ook al zou dat zo horen of zou de etiquette dat vereisen. Langs de andere kant verwacht ik zelf dan ook geen fooi als ik mijn werk niet goed doe. Doe ik mijn werk wél goed of doe ik iets extra voor een persoon, dan verwacht ik ook wel ergens fooi ja, dat is logisch. Als ik met VandenBorre ga leveren en iemand geeft ons 10€ voor het installeren van een tv, dan denk ik "Domme mensen, dat is 10 euro die je niet had moeten geven, want een tv installeren is twee keer niks.". Wat niet wil zeggen dat ik het gebaar niet apprecieer, ik vind het alleen onnodig. Als we daarentegen een Miele via de trap naar de 3de verdieping moeten sleuren of een speciale aansluiting maken die niet tot ons normale takenpakket behoort, dan verwacht ik ook wel een fooi. Een portier doet tijdens een clubnight gewoon wat in zijn taakomschrijving staat, en daar wordt hij ook royaal voor betaald door zijn werkgever. Dus ik zie niet in waarom ik hem extra zou moeten belonen, zeker als hij in mijn ogen niets extra aan mijn avond toevoegt.
3. Zoals Tor ook al een beetje zegt: die etiquette die je aanhaalt is ten eerste zéér relatief, en ten tweede ook een compleet verkrachte vorm van respect. Wat jij doet is respect tonen door het geven van geld, wat op zich niet verkeerd is. Maar je creëert daarbij wel een omgekeerde machtsrelatie dan jij ons probeert voor te houden door de allegorie met horeca te maken. Want in de horeca is de klant koning, en staat het personeel in principe in dienst van de klant. Maar in een discotheek ben jij nog steeds onderworpen aan de willekeur van de portier, en is de klant absoluut geen koning. Ongeacht hoe trouw je de etiquette volgt. Door de portier geld te geven bevestig je alleen maar die machtsrelatie en onderdanigheid. Respect moet je verdienen, hoe cliché dat ook klinkt. En als je al je respect wil tonen door wat kleingeld te geven (of is het het gebaar dat telt? Maar dan kan ik evengoed vriendelijk lachten, dat toont evengoed mijn dankbaarheid en respect), dan vind ik dat een portier wel meer mag doen dan wat grommen of een ongemeend dankuwel blaffen als je hem een fooi geeft, zie vorige punt.
En dat heeft geen hol te maken met opvoeding. In tegendeel zelfs. Mijn opvoeding heeft ervoor gezorgd dat ik geen schaap ben dat alles klakkeloos aanneemt en niet kritisch nadenkt bij de gebruiken en gewoonten die wij hanteren. Etiquettes ontstaan met een reden, dat is zeker waar. Maar ze klakkeloos overnemen zonder na te denken wat de oorsprong en het doel is, dat is toch een beetje achterhaald in deze tijden?
4. Met die bepaalde manier van denken over etiquette creëer je een klimaat waarin mensen - of het nu portiers of obers zijn - op den duur gaan verwachten dat je hoe dan ook een fooi geeft. Voorbeelden genoeg over portiers die lastig worden of u zelfs gewoonweg tegenhouden als je geen fooi geeft. En iedereen kent toch wel die opdringerige kelners die u eerst een half uur laten wachten op uw drinken, maar daarna wel héél traag het wisselgeld bovenhalen met een blik op hun gezicht die "Komaan, zeg toch gewoon dat ik het wisselgeld mag houden!" uitschreeuwt. Degourtant gewoon, een extra beloning verwachten zonder er ook maar de minste moeite voor willen doen. En daarbij komt ook wat Gert al aanhaalde: Er zijn meer dan genoeg andere mensen die u rechtstreeks of onrechtstreeks diensten bewijzen, maar zij worden toch niet bedankt met fooien van eender welke soort? Alleen maar omdat ze toch sowieso een loon of wedde krijgen? Omdat er geen contact is met die personen? Omdat er daarvoor nu toevallig net geen etiquette is? Als een buschauffeur in de drukke spits toch op mij wacht als ik kom aanlopen, dan vind ik dat persoonlijk meer waard dan wat een portier in een club doet. Maar daarom hoef ik die man toch nog geen fooi te geven? Beeld je eens in hoe die man zou reageren als ik hem een briefje van 5€ in zijn hand stop met de woorden "Hiere, das voor u omdat ge op mij gewacht hebt."... Een gemeend dankwoord is in dit geval meer dan genoeg, en zelfs een passender teken van dankbaarheid en respect. En dat geldt in mijn ogen evengoed voor portiers.
Trouwens, Ceunen, geef jij de obers in Illusion ook consequent fooi? En de verkoper in het hamburgerkraam buiten? En de parkeerwachter buiten? En de DJ? Als er één iemand een fooi zou moeten krijgen is het toch wel de DJ... |
|
|
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
tranceaddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion > Europe > Europe - Belgium
|