|
|
| Bunz |
| quote: | Originally posted by TOR
Voor de diensten die ze leveren worden ze sowieso al betaald. Door het geven van een fooi geef je echter de indruk dat het loon te laag ligt en dat je wat wil bijspringen. Dat betekent hoe dan ook een relatie van superioriteit.
In de horeca merk je dat trouwens ook vaak: "Die mensen hebben het al moeilijk genoeg, we zullen hen wat drinkgeld geven zodat die ook es iets leuks kunnen doen."
Een dankwoord is in mijn ogen nog steeds het meest krachtige gebaar. |
"dankuwel" zeggen is meer een standaard, iedereen zegt da als ze drank/eten geserveerd krijgen. Fooi toont dankbaarheid beter aan maar dan niet op die manier zoals gij ze beschrijft, wat eerder neerkijkend is op het hele personeel van de horeca. |
|
|
| djcresto |
| quote: | Originally posted by C.E.U.N.E.N
Geen geld, maar wel meestal een kus op de wang. |
laat dat portiers eens proberen bij 100 vrouwen die ze niet kennen :D |
|
|
| djcresto |
Onrechtstreeks bewijzen ze je een dienst. |
Ik werk in de dienstverlenende sector, ik heb nog nooit een fooi gehad hoor. |
|
|
| TOR |
Om te kunnen functioneren in de maatschappij moet je je houden aan verschillende ongeschreven regeltjes, waarvan het geven van fooien er een van is, zij het minder belangrijk. |
Functioneren in de maatschappij kan inderdaad nog steeds zonder geven van fooien. :p
Zolang bepaalde regels niet wettelijk zijn vastgelegd, blijft het invidu wel over een vrije keuze beschikken. Je kunt onze weigerachtige houding tegenover een fooi in principe dus niet aan de kaak stellen, aangezien dergelijke zaken op een strikt persoonlijk oordeel berusten. |
|
|
| FCB_Fanatic |
Om te kunnen functioneren in de maatschappij moet je je houden aan verschillende ongeschreven regeltjes, waarvan het geven van fooien er een van is , zij het minder belangrijk. |
en toch is het bij wet verboden om portiers (!!!) een fooi te geven ... wat een contradictie :rolleyes: . En de wet daarvan kan ik je niet geven, maar als je even zoekt op de website van de staat zal je die ongetwijfeld zelf ook wel kunnen vinden. Zover ik dacht is het bestaan van die wet trouwens algemene kennis, die bij de invoering ervan ruim aan bod is gekomen in de pers enkele jaren geleden. In de Versuz (meen ik toch) heeft toen in de tijd zelfs een bordje gehangen dat het bij wet verboden is. Of het er nu nog hangt weet ik niet :p
Wat het geven van een fooi betreft aan obers zal ik daartoe altijd iets meer geneigd toe zijn (zoals TOR al zei, afronden om niet met kleingeld te zitten) en ook omdat ik nog steeds vind dat die mensen je een grotere dienst bewijzen dan portiers. Je hebt zelf aangegeven dat je maandag makkelijk binnen kon geraken als je die portiers betaalde. Dat is het duidelijkste bewijs voor mij dat je ze juist NIETS moet geven aangezien ik er dan toch mijn twijels bij ehb of ze hun job nog wel goed doen |
|
|
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
tranceaddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion > Europe > Europe - Belgium
|