|
|
| Trancefella |
Jorå! Bara kreativiteten är hög så! En klassiker är att när man mixat ihop två låtar, så gör man en snabb dragning på skivan som spelat först, samtidigt som man trycker på play (stannar skivspelaren) så att skivan fortsätter ett par varv bakåt. Låter grovt! Sedan är det bara att dra ner volymen på skivspelaren eller switcha med crossen. Detta trick/knep borde användas i slutet takten där den nya skivans basgång ska gå igång nästa takt. Ett exempel är på Johan Gielens set @ TE 2002 just när han droppar Nu Nrg - Dreamland. Innan den rikrigt kommer igång, så gör Gielen som ovanstående. Lyssna! (Näst sista låten)
En DJ:s jobb/mål/dröm(?) är att få dansgolvet så fyllt som möjligt och så busy som jobbigt. VIsst, väljer man rätt låtar så kan det funka bra, men även bättre ifall man tar till vissa knep.
T.ex. att använda 3 (eller fler) TT's/CDJ's. Det visar hur skicklig en är, hur snabbt man beatmatchar. Dessutom låter det som himlen.
Det finns svin mycke andra saker aman kan göra också. Behövs kreativitet, mod (måste våga att testa o exprimentera) och skicklighet. :cool: |
|
|
| Beamish |
| quote: | Originally posted by Trancefella
DJ:ing är ingenting som har regler som måste följas! Görs av känsla, nöje, skicklighet, kärlek, pondus, fingerfärdighet, taktkänsla, mod osv, därmed basta! :whip:
|
Word Up!
Kunde inte sagt det bättre själv |
|
|
| Albert |
Så här ligger det till:
Alla kan vi beatmixa, det lär man sig själv. sen blir du bättre och bättre och får gig här och där. Du gör samma mixar hela tiden. Sen tar det stopp!
ALLA världkända DJs har kommit på något ingen annan har, skapa eller hitta egna låtar med annan touch på dem. Inte för att du ska börja lira nån skit, utan nåt som du representerar... annars kommer du aldrig bli stor-stor!!! (inte för jag e det, jag e bara smart och analytisk)
Kolla på Chemical Brothers, de erkänner att det inte kan beatmixa!!! Ingen av dem båda kan få 2 låtar att gå i takt, men ändå e dom grymma som DJs (inte på att göra låtar (det oxå iofs)). Så hitta på egna grejjer och sluta härma kändisar!
Som Herbie (i popstars) sa: Why do you immitate Whitney Huston? No-one wants to hear another Whitney, they want something new!
PS. bli känd lokalt är inte svårt, det e senare det behövs det där extra!! |
|
|
| tjockis |
okej!!!
ärligt talat!!!
vem vill bli av med sina 1210:or?
jag vill ha ett par stycken...
kanske känner nån som känner nån som känner nån som inte vill ha sina längre?!!
vore schyrre nämligen tycker jag |
|
|
| tjockis |
| quote: | Originally posted by mindshooter
Men om det inte finns några regler.....hur många olika sätt kan man göra det på då? Kan inte tänka mig så mycket som funkar utom att mixa ihop det bara... Sen finns det väl olika sätt att göra det på men det är juh inte sååå märkbart....eller? |
carl cox kan spela med FEM skivspelare...
krävs en viss finkänslighet skulle jag tro
bara å ligga i :whip: |
|
|
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
tranceaddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion > Europe > Europe - Sweden
|