|
|
| RebeL9 |
| quote: | Originally posted by St_Andrew
Två "länder" i krig, konstigt att gränserna är hårda och provocerande (inte för att det är på något sätt acceptabelt pga det)? Och hur kan ett land som stödjer apartheid ha 20% av sina medborgare av arabiskt ursprung, när dom har samma rättigheter som alla andra Israeler? Hur kan Araberna vara representerade i deras parlament? Etc.
Och sorry för politik snacket :p |
Jag förmodade att du skulle nämna de arabiska Knessetmedlemmarna. I sådana fall antar jag att du känner till vilken öppen diskriminering som förekommer av dessa. De buntas ihop som "araberna" av de övriga Knessetmedlemmarna trots att de är utspridda över flera partier. Med den stora rasism som förekommer i staten Israel av sina minoriteter är det inte så konstigt egentligen att rasismen även tar sig uttryck i parlamentshuset.
Araberna är inte de enda som man ser ner på. De svarta judarna från Etiopien, Beta Israel, ses som andra klassens invånare och får verkligen känna på diskrimering på bland annat arbetsmarknaden.
Läs Girma Berhanus avhandling, An Ethnographic Investigation of Meditated Learning Experiences Among Ethiopian Jews in Israel om de etiopiska judarnas tillvaro i Israel. Det mest iögonfallande för mig verkade vara det faktum att de etiopiska judarna var tvungna att avsäga sig delar av sin religion för att kunna bli upptagna som israeliska medborgare.
Så nej jag vet inte var du fått uppfattningen om att araberna har "samma rättigheter" som övriga israeler. De araberna eller Beta Israel har långt ifrån samma status som en judisk israel. |
|
|
| zoric |
Sveriges U-21 förlorade med 0:5 i Trollhättan ikväll mot Serbien!!!!!! :D Helt sjukt vad utspelade Sverige blev :(
Synd att 0:3 vinsten i Serbien inte betydde någonting för Sverige, Men jag, Jag är ändå glad för att Serbien tog sig vidare till EM i Holland nästa år!!!!!!! :gsmile: :gsmile: :gsmile: :gsmile: |
|
|
| benni |
| 2-1 till Sverige i regn och vind (surprise surprise) men Island spelade skitbra. Bra match tyckte jag |
|
|
| zoric |
| Oavgjort skulle absolut inte vara orättvist, men Chippens mål satte stopp för det hela, Det var faktiskt riktigt snyggt :) |
|
|
| benni |
| quote: | Originally posted by zoric
Oavgjort skulle absolut inte vara orättvist, men Chippens mål satte stopp för det hela, Det var faktiskt riktigt snyggt :) |
hade Guðjohnsen satt in bollen som hamnade på ribban, så hade det utan tvekan varit matchens goal |
|
|
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
tranceaddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion > Europe > Europe - Sweden
|