|
TV kopen : LCD of Plasma... Wat moet ik doen ??
|
| Smirnoff |
Hey mensen, ik zit met een probleem.
Ik wil een nieuwe TV kopen maar zit te twijfelen tussen een Plasma en een LCD TV.
De één zegt dit de andere dat en bij de mediamarkt wordt je er ook niet veel wijzer van.
Ik wil een TV van minimaal 82 CM en er moet HDMI op zitten.
Waar moet ik op letten en hebben er hier mensen ervaringen mee ??
Hoor het graag...
Smirnoff |
|
|
| Chicane |
Plasma:
+ punten: Kraakhelder beeld, grote kijkhoek
- punten: Enorme stroomconsumptie, nooit en te nimmer mag je het scherm scheef houden of ondersteboven, DUUR
LCD:
+ punten: Goedkoop, kwalitatief goed beeld (beter dan de meeste TV's nog door hoge verversing-frequentie), energie zuinig.
- punten: Dode pixels kunnen optreden, artifacting (ontstaan van grote uitsmeringen van kleuren, alsof je tegen een negatief zit te kijken), geringe kijkhoek (120 graden).
Hoop dat dit iets duidelijker maakt :) Plasma is rete geil natuurlijk, maar verslind grote hoeveelheden stroom. Ook is breedbeeld plasma een waar genot om naar te kijken. |
|
|
| AirPole |
| quote: | Originally posted by Chicane
Plasma:
+ punten: Kraakhelder beeld, grote kijkhoek
- punten: Enorme stroomconsumptie, nooit en te nimmer mag je het scherm scheef houden of ondersteboven, DUUR
LCD:
+ punten: Goedkoop, kwalitatief goed beeld (beter dan de meeste TV's nog door hoge verversing-frequentie), energie zuinig.
- punten: Dode pixels kunnen optreden, artifacting (ontstaan van grote uitsmeringen van kleuren, alsof je tegen een negatief zit te kijken), geringe kijkhoek (120 graden).
Hoop dat dit iets duidelijker maakt :) Plasma is rete geil natuurlijk, maar verslind grote hoeveelheden stroom. Ook is breedbeeld plasma een waar genot om naar te kijken. |
Ik ben het volledig met je eens. Verder moet je je niet wijslaten maken dat bij een soort het beeld in kan branden op het scherm. Wij hebben dat thuis ook wel, maar er zit een 'washer' programma op die het beeld als het ware weer schoonveegt. En volgens mij zijn alle nieuwe TV's ook al gelijk HD ready, dus met HDMI kabels zou je dan geen probleem moeten hebben. |
|
|
| basvh |
| Waarom wacht je niet een jaartje als de TV's echt 100% HD zijn? |
|
|
| Smirnoff |
Wordt wel wat duidelijker zo... dat stroomverbruik maakt me niks uit trouwens, scheelt misschien 200 euro in een jaar nou poe hé.
Ik wil niet langer wachten omdat ik dus net verhuisd ben en alles dus mooi opgeknapt is en ik heb nu een Philips Tv van 80 CM ofzo (geen breedbeeld).
Ook is het zo dat we nu zown 5,5e meter van de Tv af zitten, dus hij mag van mij wel wat groter.
Ik ben dus bij diverse winkels geweest vanmiddag (koopzondag) mediamarkt, s&f, it's en megapool maar die gasten daar die lullen allemaal anders.
De ene zegt je moet LCD nemen, de andere Plasma :crazy:
oja en dan heb je nog de contrast ratio en de resolutie.
De contrast ratio geeft de verhouding aan tussen het aantal stappen die mogelijk zijn tussen de "kleuren" wit en zwart. Een waarde van 400:1 geeft aan dat het verloop van wit naar zwart in 400 stapjes weergegeven wordt. Dus hoe hoger deze waarde des te beter het contrast en kleurweergave wordt.
De resolutie van een plasma of LCD televisie wordt bepaald door het aantal pixels waaruit het beeld is opgebouwd. Hoe hoger de resolutie, hoe hoger de beelddichtheid. Bij een hoge beelddichtheid heeft u dus meer detail op het scherm! Een pixel (afkorting van picture element) is de kleinst mogelijke afbeelding op een scherm, 1 beeldpunt.
Nou zie ik dus dat bij de LCD tv,s de resolutie veel hoger is dan bij de plasma,s en de contrast ratio van een plasma tv is juist veel hoger dan bij een LCD tv.
Dat zou dan betekenen dat een LCD tv veel scherper moet zijn en een Plasma TV meer kleurecht. <-- is dit correct ?? |
|
|
| Chicane |
| Plasma heeft geen pixels, maar ionen ofzo dacht ik, Plasma is met het oog op contrast, scherpte en verversings-frequentie nog altijd superieur aan LCD, alhoewel LCD ook niet slecht is. |
|
|
| kolkiewolkie |
| Heb er verder niet veel verstand van maar ik weet nog van een discussie op een ander forum dat de scherpte/beeldkwaliteit van plasma vs. LCD enorm subjectief is. M.a.w. er zijn mensen die plasma (met wellicht mindere specs) prettiger vinden maar ook andersom, dus mensen die plasma niks vinden. Ik zou zeggen: kijk en vergelijk. Technische specs kan ik je verder niks over vertellen maar dat van die subjectiviteit is wel nuttig dunkt me. |
|
|
| MennoB |
Het is toch ook zo dat als je een plasma scherm aan je muur hangt je muur na een tijdje zwart begint te worden door de warmte van je tv?
Heb dit ooit eens gehoord, weet niet of het waar is. |
|
|
| eieregooie |
| De plasma TV's die ik gezien heb vin ik maar lelijk beeld hebben... LCD ftw :) |
|
|
| Little Theseus |
| zet je prioriteiten smirnoff en koop gewoon een beertender of perfect draft. |
|
|
|
|