return to tranceaddict
Pages: [1] 2 3 
Forskare: Techno farligare än ballader

reveal
jag tycker precis tvärtom, blir jävligt stressad av ballader, men lugn av skön trance

dessutom - "ultrasnabb klubbmusik - där takten är 120 slag per minut" - det är fanimej inte ultrasnabb musik... själv tycker jag att 135-140 är lagom och inte alls (för) snabb

jag tror att det beror på att man, som vanligt, haft folk som inte gillar trance helt enkelt.. och då är det fan inte konstigt att resultatet blir såhär...

quote:
Snabb musik kostar liv i trafiken
Forskare: Techno farligare än ballader
Snabba bilar kostar liv.
Men det finns fler faktorer bakom svåra trafikolyckor och forskare har nu hittat ännu en.
Snabb musik kostar liv.
Det är farligare att spela techno än en lugn ballad i bilstereon, slår Warren Brodsky, forskare vid Ben-Gurion-universitetet i Beer-Sheva i Israel fast i en ny undersökning.
Han har kartlagt sambandet mellan tempot på musiken som spelas inne i bilen och förarnas beteende bakom ratten.
28 studenter - med i snitt sju års erfarenhet som bilförare - sattes i en bilsimulator.

Gav vårdslöst beteende
När Warren Brodsky spelade upp lugna ballader med 60 taktslag i minuten ur stereons högtalare hände inget speciellt.
Men när han spelade ultrasnabb klubbmusik - där takten är 120 slag per minut - började förarna reagera med ett vårdslöst beteende i trafiken.
I takt med att tempot höjdes tog testförarna allt större risker. De körde mot rött och råkade allt oftare ut för olyckor.
Warren Brodsky har räknat ut att det var dubbelt fler av förarna som lyssnade på snabb musik som körde mot rött jämfört med dem som inte hade någon musik alls eller ett lågt tempo i bilstereon.

"Kunde knappt kontrollera mig"
Han säger till tidningen New Scientist att visst, det kan ha spelat in att de satt i en simulator.
- Men jag tror ändå man måste ta det här resultatet på allvar.
- Jag kunde själv knappt kontrollera mig när jag lyssnade på några snabba stycken i bilen. Det var svårt att få bort foten från gaspedalen. I dag är jag mer försiktig när jag väljer musik i bilstereon.

hämtat från Aftonbladets hemsida
x-dream
Läste detta på jobbet....Hur är det med hårdrock å sån musik då da.....
mindshooter
"har räknat ut att det var dubbelt fler av förarna"

vilken bra forskare som inte kan skriva ordentligt

Kan kanske hålla med om att det till viss del stämmer.....
När jag och farsan rejsa autobahn i tyskland med Magik 6 i stereon så gled han ganska lätt upp på gasen märkte jag i dom mer intensvia delarna på låtarna.... rött kul iof....tror att vi låg i 180-190 km i timmen till delirium - silence haha.....

nåja jag tror att om man är van vid musiken och tycker den är bra så begår man nog inte massmord för att basen har en takt över 100 bpm.
Aendy
Så här har jag hört det... musik som man brukar lyssna på och framförallt tycker är bra brukar medföra att man får en lugnare trafikrytm och att man inte stressar i trafiken (helt enkelt håller hastighetsreglerna om man är van vi det). Funkar på mig... men jag är tyvärr funtad så att oavsett vad för musik jag lyssnar på så bryter jag mot hastighetsreglerna... men min körstil blir mindre aggressiv till trance m.m.
Aendy
quote:
Originally posted by mindshooter
"har räknat ut att det var dubbelt fler av förarna"

vilken bra forskare som inte kan skriva ordentligt

Det var nog inte forskaren som skrivit artiklen så häng honom inte för meningsbyggnadsfel.

CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
tranceaddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion > Europe > Europe - Sweden