return to tranceaddict

Router-problem

reveal
Jag har problem att få min nya router att fungera, tänkte ifall nån här kanske kan hjälpa mig?

Jag har bredband via Bahnhof. När man loggar in med en "ny" dator, så kommer man till en sida där man ska logga in och aktivera datorn ifråga. När man sen gjort det så behöver man inte tänka på någonting alls (inga inloggningar/inställningar etc) förrän man kopplar in en annan dator (då får man aktivera den enligt ovan beskriven process).

Nu vill jag ha mer än en dator til lmin internetuppkoppling, men jag har bara ett ip-nummer. Klassiskt behov av en router med andra ord. Efter routerinstallation kom jag till registreringssidan, där jag fick aktivera routern. Inga problem så långt. Men när jag nu vill gå in på nån sida så kommer jag bara till registreringssidan hela tiden. Om jag avktiverar aktuell uppkoppling (som ju nu alltså är routern) så säger sidan ungefär att "Du är redan aktiverad, du borde inte komma till denna sida. Prova att starta om dator och eventuell router.". Att starta om router och dator hjälper inte.

Jag har letat igenom alla inställningar i routern (web-gränssnitt, man "surfar" till den och loggar in - detta fungerar fint), men jag kan inte hitta nåt som är av intresse. Jag har även provat att inaktivera DHCP för nätverket och tilldela datorerna statiska ip, men detta hjälper inte heller. Nu är jag tillbaka där jag började: med en dator som är direktkopplad mot internet, och en dator vid sidan om som inte har nån uppkoppling alls.

Är det någon som har några tips?

Routern är en D-LINK DI-524UP (Ja, jag vet att de har dåligt rykte, men killen i affären sa att de hade bytt chips, och numera faktiskt var stabilare än andra märken som tex 3-com, dessutom fick jag den på öppet köp, så jag körde på den.) och de enda anslutningarna är en sladd mellan nätverksuttaget i väggen och routern, samt en sladd mellan routern och nätverkskortet i datorn. Och så givetvis ström.
anuga
Du borde höra med Bahnhof.

Men testa detta...

Först, uppdatera firmwaren, om du inte har gjort det, eller den inte redan är den senaste (1.02)
Sen, kolla om du fått ett ip nummer av Bahnhof, Under "Home / Wan".

Låter nämnligen som den är fel inställd.

Jag gav upp min efter att den inte pallade sommarhetan.
Rekommenderar stark Level1's produkter, de pallar med det mesta och har enormt många möjligheter.
reveal
Tack för tipset, får testa att uppdatera firmware (tror jag har v 1.01). Har fått ip-nummer dock...
anuga
quote:
Originally posted by reveal
Tack för tipset, får testa att uppdatera firmware (tror jag har v 1.01). Har fått ip-nummer dock...

Annars kolla med någon om de kommer åt webgränsnittet utifrån.
Det är ett sätt och se om routern är tillgänglig via nätet ;)

CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
tranceaddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion > Europe > Europe - Sweden