|
|
| Push2005 |
Overproducen onze belgische trance-artiesten?
Deze vraag stelde ik me toch even na enkele weken regelmatig naar onze helden te luisteren.
Ik weet niet goed hoe het te zeggen maar ik vind dat onze producers op dit moment nogal creativiteit en diepgang ontbreken. Hiermee bedoel ik dus M.I.K.E, Fred Baker, Jonas Steur & Icone. Laurent (Airwave) staat niet in het rijtje omdat die z'n producties het wél nog bevatten.
Maar laat ik even verduidelijken: Dat Mike & Laurent altijd al productie-machines zijn geweest dat weet iedereen. Beiden hebben zich dan ook veelzijdig laten horen op verschillende vlakken van EDM en heel dikwijls met succes ook. Maar ik vraag me af of ze het soms niet overdoen. Als ik bvb eerlijk ben met M.I.K.E is het de laatste tijd nog maar 2 of 3 tracks op 10 die het doen voor me, terwijl dat vroeger 3 keer zo hoog lag. M.I.K.E's laatste album bvb kon mij eigenlijk niet zo heel hard boeien (ondanks dat ik redelijk into techtrance ben) omdat het zo eenzijdig geproduced was: Veel elementen, vooral zijn basslines, heeft hij al honderd keer eerder gebruikt en dat vind ik zo jammer.
Veel artiesten uit andere landen, en laat ik nu eens vooral met Nederland vergelijken, laten meer tijd tussen voor hun tracks. Denk maar aan Rank 1, Signum, Ralph Barendse, Menno De Jong, Progression, etc. Als ik hun tracks beluister dan merk ik dat er veel meer geëxperimenteerd is of over nagedacht dan met vele Belgische producties. Met experimenteren bedoel ik niet eens vocals gaan gebruiken, maar werkelijk volledig nieuwe baslijnen (bvb breaks), andere supersaws, creatievere leads etc.
Natuurlijk hebben Mike & Laurent al erg veel geëxperimenteerd vroeger, en ze hebben zich dan ook al volledig bewezen als producer voor mij. Maar ik merk dat Laurent steeds verder gaat erin, en dat vind ik fantastisch, in tegenstelling tot Mike die soms toch wel redelijk plat blijft. De laatste tracks die me nog écht kon boeien waren X-Factor & Voices From The Inside. Maar de vraag blijft nog steeds, overdoen ze het soms niet ? Mike heeft net een album released en is alweer van plan een nieuw Active Sight album te maken. Laurent heeft net een album released (een veelzijdig album, want er kwamen verschillende stijlen in aan bod) en is ook van plan een nieuw Planisphere & Nova album te maken. De meeste producers komen maar aan 1 of 2 albums in hun leven en de zij lanceren het één na het ander. Ik hoop alleen dat ze er creatief genoeg in blijven.
Maar om het eens over de ‘nieuwere’ producers te hebben: Jonas Steur, Fred Baker & Icone slagen er nog amper in mij te boeien, voornamelijk doordat ze blijven puren op die éne originele sound die ze ooit gevonden hebben. Neem nu om te beginnen Fred Baker. Op zich vind ik dat een erg goeie producer, maar waarom gebruikt hij in bijna álle tracks van hem diezelfde snare en baslijn ? Zijn melodieën zijn mooi; maar precies altijd met dezelfde synths gemaakt. Het is goed dat een producer een eigen sound heeft, maar ze moeten dat niet uitbuiten vind ik. Ook Jonas Steur is zwaar aan het overdrijven IMO. Hoeveel tracks heeft hij in het afgelopen jaar niet gemaakt en geremixed? Een stuk of 10 (of meer?). Als ik bvb naar zijn laatste remix van “Cosmic Gate – Should Have Known” luister, dan word ik daar droevig van. Met de vocal vangt hij in de intro krak hetzelfde uit als in zijn Split remix; er zit precies ook iets van Palma Solane in (een effectje) en voor de rest is het een sound die hij al meermaals gebruikt heeft maar met een andere synth erop. Ergens is het wel vet, maar mijn vraag is: waarom blijf je teren op dezelfde samples; opnieuw en opnieuw ?
Tales From The South & Silent Waves (en zelfs Palma Solane) waren niet voor niets je doorbraak omdat het echt vernieuwend was, maar veel tracks erna blijven voorgaande samples gebruiken.
Kan het niet wat rustiger aan om een nieuwe track te lanceren? Natuurlijk moet je je brood verdienen maar er zijn genoeg collega’s die dat ook kunnen zonder zoveel uit te brengen.
Met experimenteren bedoel ik dus ook niet beginnen met alleen maar ambient te maken ofzo; maar gewoon al eens nieuwe elementen plaatsen in je track.
Ik weet dat deze post nogal hard overkomt; het is zeker niet mijn bedoeling om Belgische producers in slecht daglicht te stellen, want ik ben werkelijk trots op jullie. Het is enkel de vraag die ik stel of het precies een Belgische trend is om zoveel tracks uit te brengen.
Voel je ook niet aangevallen, maar ik begin deze post omdat ik weet dat al bovengenoemde producers dit board lezen, en er miss ook over willen praten. Het is lang geleden dat er hier nog eens een discussietopic is geweest en ik vond dit een mooi aanknopingspunt. Als je je aangevallen voelt door deze opmerkingen, het is enkel ik die van deze mening ben, dus richt maar alles op mij :p. Ik wou gewoon eens polsen of er nog mensen zijn die hetzelfde gevoel hebben over die tracks op dit moment.
Last but not least wil ik toch nog even zeggen (neen het is geen groupie-gedoe), dat ik ongelofelijk veel respect heb voor het genie van L-Vee om na zoveel jaren toch nog creatief en veelzijdig uit de hoek te komen. Ik hoop dat je dat kan blijven volhouden :)
Voila, dat was het zo’n beetje, en nu jullie… :toothless |
|
|
| Real |
Ik geef u gelijk, alle producties van die jongens lijken wat op elkaar. M.I.K.E.'s nieuwe releases zeggen me de laatste tijd hélemaal niks meer, 't is echt lang geleden dat die nog eens iets gemaakt hebt dat me aansprak.
Icone's tracks doen me vaak wat aan die rauwe, agressieve trance-stijl van John O'Callaghan denken. Vroeger apprecieerde ik dat wat meer dan nu, maar Icone's tracks blijven me toch wel aanspreken. :) Hoewel ik moet toegeven dat ik van zijn laatste releases niks ken. Zijn beste productie blijft (in mijn ogen) met voorsprong zijn remix van Plus Ultra, daar blijf ik elke keer kippenvel van krijgen.
Over Jonas weet ik niet wat ik moet denken, zijn producties lijken inderdaad sterk op mekaar (wat me persoonlijk wel KAN irriteren), maar ik vind elke productie van hem gewoonweg sterk. Als hij blijft doorgaan met het bedenken van zulke prachtige melodische tracks mag hij van mij gerust die sound blijven behouden. Ik zou eerlijk gezegd niet weten wat hij anders moet producen. Die Jonas Steur-sound IS gewoon een nieuwe sound in de hedendaagse trance, verschillende artiesten maken tracks in dat "genre". From the top of my head: denk maar aan die plaat van Orjan. Het is nog altijd een pak origineler dan die cheesy uplifting plaatjes waarvan er in elke ASOT 15 passeren. :rolleyes:
Fred Baker: niks aan toe te voegen. Ik moet u spijtig genoeg gelijk geven. Hoewel die 2006 remake van Magic Pad behoorlijk lekker is. :)
L-Vee: Trilogique is zalig, maar er zitten geen echte toppers bij, vind ik. Maar L-vee is het toppunt van originaliteit, en dat bevalt me enorm. Nu nog eens een enorme hit producen en ik ben tevree. :toothless |
|
|
| Estuera |
Allemaal erg subjectief natuurlijk zo'n dingen, zo maakt Laurent bijvoorbeeld 1 track per dag (vertelde hij me iig) en ik 1 of 2 per maand. Mijn (luxe) probleem is dat letterlijk alle tracks en remixen die ik heb gemaakt de laatste 2 jaar zijn gedraaid door Tiesto en /of Armin of en / of andere high profile dj's, ik vind dat er in m'n tracks wel degelijk een evolutie zit naar andere sounds en structuren maar dat gaat in kleine stapjes. Moest ik nu een jaar niks uitbrengen dan zou het verschil waarschijnlijk veel duidelijker zijn.
En ik heb ook gewoon een hele rij copycats achter me aan gekregen, je wil niet weten hoe vaak iemand mij vraagt " is dit een nieuwe Jonas track? " als er weer iets gedraaid word van een producer die wat ideeën bij me is komen 'lenen'. Aan de ene kant beschouw ik dat lenen als een compliment maar aan de andere kant heeft het er wel voor gezorgd dat er een aantal mensen gaat denken dat ik wel heeeeeeeel veel van hetzelfde release...
Toch ga je er denk ik die bepaalde vibe in blijven horen maar daar vind ik niets mis mee. Neem nu bv First state, Ralph is er 3 jaar uit geweest en de eerste nieuwe track (1st state - 1st state) heeft gewoon dezelfde leadsound als z'n laatste midway track in 2003. Zo heeft iedere producer wel iets.
Wat remixen betreft is het nog anders, vaak word ook specifiek naar een bepaalde sound gevraagd dus is de ruimte voor experimenten ook gewoon kleiner.
En als laatste een reactie op dit:
| quote: | | Kan het niet wat rustiger aan om een nieuwe track te lanceren? Natuurlijk moet je je brood verdienen maar er zijn genoeg collega’s die dat ook kunnen zonder zoveel uit te brengen. |
Als je Armin of Tiesto heet mischien wel ja ;) alhoewel die met draaien mischien wel 1000 keer meer verdienen dan hun platen. Besef alstublieft dat de opbrengsten in de muziek industrie erg laag zijn, met 1 release per jaar kom je dus echt niet rond hoor, of het zou een top 10 hit moeten zijn in de gewone charts...
De meeste 'underground' artiesten met een beperkt aantal releases per jaar hebben er dus ook gewoon een andere job langs ;) , wat ook meteen verklaart waarom ze minder releases hebben want ze hebben gewoon minder tijd om die te maken ;) Toevallig zijn al die Belgische producers die je noemde ( buiten icone geloof ik) fulltime producer/dj. Moeten we soms de hele dag gaan vissen of zo anders? :D |
|
|
| Bl@ckOut |
Ik kan je mening wel begrijpen ja. Zeker ivm Jonas. Ik heb al een hele tijd het gevoel dat zijn producties steeds meer een samenraapsel zijn van elementen die hij daarvoor reeds heeft gebruikt. Regelmatig doet een nieuwe track van hem mij sterk denken aan een oudere, of lijkt het alsof er verschillende elemanten krak hetzelfde uit zijn gekopieerd. Zoals je zegt, het is goed als een producer een eigen sound heeft, maar men daarmee niet overdrijven en al zeker geen kopies maken van eerdere nummers om daar een andere melodie met dezelfde sound op te zetten (beetje simplistisch voorgesteld maar goed).
En die overkill aan producties waar je het over hebt, ik weet idd niet of dit wel zo'n goede zaak is. Zo ga je een bepaalde sound toch op een zeer korte tijd gewoon uitmelken? Langs de andere kant, men kan denken "het ijzer smeden als het heet is" en gewoon je ding doen voor iemand met jouw ideeën gaat lopen.
Ach, ik denk dat het tegenwoordig gewoon moeilijk is om iets vernieuwend uit te brengen binnen trance. Er zijn al zoveel dingen uitgekomen en geprobeerd dat het moeilijk wordt om origineel te blijven. Bovendien zijn we volgens mij gewoon verwend. Ik hoor altijd maar reacties dat de trance vroeger veel beter was en dat er tegenwoordig niet veel goeds meer uitkomt, verwende nesten zijn we ja :D. En daardoor kunnen we misschien die typische sound dat een bepaalde producer kenmerkt na verloop van tijd niet meer waarderen, omdat we constant vernieuwing willen. 't is maar een idee natuurlijk :) |
|
|
| FenixStyle |
Het zal voor een deel natuurlijk ook gewoon met smaak te maken hebben.. Ik verkies liever een dj zoals Jonas of Markus Schulz die mss wel altijd rond de zelfde sound verderbouwt, maar die wel een éigen sound heeft en niet telkens een andere sound 'pikt'. Bij iemand als Jonas die nog maar een jaar of drie echt bezig is met producen terwijl hij toch al veel producties heeft uitgebracht, is het ook normaal dat die producties nog dezelfde invloeden hebben..
Een dj die pakweg 8 producties uitbrengt op een jaar, waarvan de helft sterke producties zijn, heeft nog altijd meer sterke producties dan een dj die slechts twee platen uitbrengt op een jaar...
Heb vrijdag op een feestje hier in de buurt ook nog ff met Jonas gesproken, en toen gaf hij ook nog de opmerking dat de huidige generatie dj's ook alles volledig zelf moeten doen, itt andere dj's die heel wat hulp ter beschikking hebben. (waardoor er dus ook rapper andere invloeden in de producties sluipen)
Ochja, het is alvast positief dat er nu geklaagd wordt dat er te véél in ons Belgenlandje geproduceerd wordt, ipv dat er te weinig Belgische trance zou uitkomen.. |
|
|
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
tranceaddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion > Europe > Europe - Belgium
|