return to tranceaddict TranceAddict Forums Archive > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Europe - Sweden

Pages: 1 2 3 4 [5] 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 
Hjälp, ska köpa dj-utrustning! (pg. 5)
View this Thread in Original format
jofawe
quote:
Originally posted by Akia
Jofawe, vad skulle du ha ändrat? Säg nu! Har man sagt A får man säga ö oxå.

Lugna sig lite!
Det går att ändra på i efterhand.. om man sänker just dina vocals och sen sätter lite "sting" på dem så blir det bra :)
Akia
Okej, tack! :gsmile: Inge som har me mickens kvalitet att göra då?
mr_fisken
quote:
Originally posted by Akia
Pratar vi 5-6 tusen då?

Kan ingenting om just micar men jag har erfarenheter av butiker som säljer ljudprylar typ jam och förstärkardoktorn. När jag skulle köpa ett externt ljudkort till min laptop och för att spela in mp3 i 192kbp och tyckte det räckte med ett kort kring 1000-lappen så garvade dom nästan åt mig. Även fast dom hade kortet inne så ville dom inte sälja det för det skulle aldrig bli bra ljud osv osv. Kan säga att så här i efterhand är jag fortfarande nöjd med 1000kr-kortet :)

Dom är ju i regel riktiga musiknördar i sånna butiker och sitter själva på det dyraste man kan komma över men låt dig inte luras :)
Akia
De e just de, jag e nog rätt lätt att lura på saker :toothless . I alla fall sånt jag inte har så mycket kunskap om. Starkt av dig att stå på dig! :cool:
Vizay
jahapp, nu när ämnet mikrofoner är på tavlan får jag väl gå in här och döda lite myter :p

Först och främst spelar ljudprogrammet man använder minst roll eftersom det allt som oftast inte har någon inverkan på själva inspelningen om man inte bestämmer att det ska ha det (med hjälp av effekter osv.)

Vad gäller mikrofon och pris så sätter bara kraven och fantasin gränserna, mikrofon för 6000 anses som rätt billigt om man tittar på vad som finns för studios etc.
Att pynta 25 000 för en mick är ingen saga i dagens läge faktiskt :)

Ljudkortet spelar givetvis också roll, men vill man ha riktigt bra kvalitet ska man givetvis inte använda ett ljudkorts preamp utan köpa sig en redig separat sådan. Finns exempel på många bra märken.
Men är man på en budget är detta givetvis uteslutet.

Ang. din sång Akia så gissar jag att din sennheiser är en dynamisk mikrofon av den något dova karaktären att dömma, am I right?
För sång rekomenderar jag en kondensatormikrofon istället, kräver visserligen lite mer av utrustningen eftersom den behöver fanommatning men ljudet blir så jäkla mycket renare imo.

Studio Projects har en riktigt trevlig kondensatormikrofon vid namn Studio projects B1 som kostar 995:- senast jag kollade på JAM, har en sån själv och kan varmt rekomendera den :)
Akia
Det står inte någon stans om den är dynamisk eller ej... antar att den informationen finns på Technical Data...: Pick-up pattern - Cardioid, Frequency response - 80-12.000 Hz, Sensitivity (free field, no load at 1 kHz) - 1,5 mV/PA, Nominal impedance - 350 Ohms, Min. terminating impedance - 1000 Ohms. Framgår det där? Annars kan det ju faktiskt vara så att det är min röst som är för dov :toothless . Är det inte så att olika mickar passar killar och tjejer? Det är ju ändå ganska stor skillnad på våra rösters våglängder.

Skulle gärna höra hur din mikrofon låter, kan man få ett röstprov? :)
Vizay
får se om jag får till något sångprov, kan inte lova något ;)

men det där är inte röstdovhet, det är mickdovhet, är rätt van att höra sånt :P

Men om du inte behöver mata micken med fantomström så är den med all säkerhet dynamisk. Var det bara att plugga in och köra med andra ord? :)
Akia
Ja, precis!
Vizay
Eftersom min röst inte är upp for singing nu för tiden så blev det ett stycke gitarr.

Jag gör en liten reservation för min mickning här, har inte hållit på spec. mycket med inspelning av gitarr tidigare och uppmickningen av stärkaren spelar stor roll så eventuell dovhet eller dyl. kan bero på dålig uppmickning.

det enda jag har i effektväg på inspelningen är en plugin som tar bort knäpp- och klick från inspelningen. Av någon anledning knäpper det hela tiden, tror mitt ljudkort är boven.

aja, ni kan Ladda ner genom att högerklicka här och välja spara som

Inspelat i mono med Studio Projects B1 kondensatormikrofon.
Dubblat upp spåret och maxpannat det höger och vänster. Vända två på riffet så har jag förskjutit ena kanalen en 128-del vilket skapar den extrema stereoeffekten.

Riffet är för övrigt från Hendrix låt Foxy Lady och jag tar inget som helst ansvar för fysiska eller psykiska skador åsamkade av eventuellt taffligt gitarrspel ;)
Akia
Tufft riff, Vizay! Visste inte att du spelade gitarr oxå. Mickningen låter bra i mina öron men det är svårt att jämföra, så jag vet inte om jag övertygas om att kondensatormikrofonen skulle vara bättre. Du nämnde tidigare att du rekomenderade just kondensatormikrofonen för sång men vad används då den dynamiska till? :conf:

SteveTranz4ever
... kolla den här grabbar och tjejer!!!

Den ultimata vinylspelaren...

http://www.razy-works.com/shop/shop_e/shop_e.html

Eller inte :D
Akia
:eyes: Är det bilen högtalare oxå? Irriterande med musik som snurrar omkring..:crazy:
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
Pages: 1 2 3 4 [5] 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 
Privacy Statement