return to tranceaddict TranceAddict Forums Archive > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Europe - Sweden

Pages: [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 
Hjälp, ska köpa dj-utrustning!
View this Thread in Original format
Kaveh
Hej!

Nu ska jag ta mig i kragen och investera i dj-grejer för att spela med hemma. Det jag vill ha är två cd-spelare och en mixer. Men jag vet inte vad för modeller!

Bland cd-spelare har jag funderat på pioneer cdj 200 (4500 kr/st), men bland mixers har jag ingen aning om vad jag ska titta efter.

Finns det något billigare alternativ till cdj 200 så att man kan lägga lite extra på en mixer i stället? Vad är smartast att göra? Jag är alltså inte låst till cdj200 - vill bara ha relativt enkla spelare som jag kan använda hemma.

Har ni råd och/eller erfarenheter att dela med er av så vore jag tacksam! :D
Vizay
mixermässigt kan jag varmt rekomendera en Vestax PCV-275, trekanalig mixer som i mina öron låter mycket bättre än pioneers motsvarighet DJM-300.
Inga effekter som på lite fetare mixermodeller men det vägs upp av kvaliteten på mixern imo :)

cd-spelarmässigt så tycker jag CDJ-200 är trevliga, inte lika stora möjligheter som med cdj-800 eller 1000 men jag tror inte du skulle bli missnöjd :)
Kaveh
quote:
Originally posted by Vizay
mixermässigt kan jag varmt rekomendera en Vestax PCV-275, trekanalig mixer som i mina öron låter mycket bättre än pioneers motsvarighet DJM-300.
Inga effekter som på lite fetare mixermodeller men det vägs upp av kvaliteten på mixern imo :)

Ah, tack för tipset - ska kolla in den.

quote:

cd-spelarmässigt så tycker jag CDJ-200 är trevliga, inte lika stora möjligheter som med cdj-800 eller 1000 men jag tror inte du skulle bli missnöjd :)

Nä det är just det, jag är inte ute efter speciella funktioner såsom vinylsimulering osv. Vill bara ha en enkel cd-spelare typ :) Därför jag funderar på om det finns något billigare än cdj200 som är värt att köpa.

Hur är det med Numarks Axis 9? Någon som har något att säga om den?
Jeremy H
2st Pioneer CJD-200 och 1st Numark DXM-06 är min rekommendation :)
DXM-06 har bara 2 kanaler, men skulle du någon dag byta upp dig till tex 3 spelare så kommer du till 99% även att vilja byta mixer i vilket fall så :) Du får dessutom riktigt prisvärda effekter till.
Priset för detta blir 10600kr på Recordcase.de.

Har själv 2 CDJ-1000 och DXM-06 är grymt nöjd! :)
Welcome to the dark side! :p
mr_fisken
precis som jeremy säger så är Numark DXM06 att rekommendera. Jag har själv 2cdj200 och en dxm06 iof använder jag knappt effekterna på mixern då WAH och JET effekterna på cd-spelarna duger till det jag vill göra men det är iaf en billig och bra mixer. Jag beställde mina spelare från recordcase och kan rekommendera dom eller thomann.de
Christian Ö.
Jag kan varmt rekomendera CDJ-200 och Numark DXm-01 eftersom jag själv har dessa grejjer. Dxm-06 är ju samma sak som dxm-01 fast den har effekter (och självklart då är dyrare), jag tycker att effekter är onödigt, ville hellre ha en clean och billig mixer så man inte behöver gråta när man ska uppgradera mixern igen.
Känslan är bra, EQ'n är helt okej, en rikgit rikgit prisvärd mixer helt enkelt.
PS: Jag köpte mitt från thomann i vintras
Kaveh
Tack för tipsen alla! Uppskattas.

Blir en av de tyska butikerna i alla fall.

Fyll gärna på med mer tips (vad som helst som kan vara bra att tänka på), och alternativa spelare eller mixers om det finns några som är värda att köpa.
Vizay
fördelen med en tredje kanal på mixern som jag ser är att man även kan dra in datorn på tredje kanalen vilket brukar vara populärt och är ett smidigt sätt att utveckla mixandet ännu mer :) (mha t.ex. Ableton Live)

Sen kan det vara värt att titta på ljudkvaliteten i mixern också, hur låter den när man går upp på rött etc. (pioneer har en rolig egenskap t.ex. att låta riktigt överjävliga om man går upp på rött)

Jag har aldrig personligen gillat numarks sound men jag tror det bästa du kan göra är att leta upp ställen som har lite olika mixers å sen känna efter själv. Det är trots allt hemma hos dig kadavret ska stå ;)
mr_fisken
quote:
Originally posted by Vizay
Sen kan det vara värt att titta på ljudkvaliteten i mixern också, hur låter den när man går upp på rött etc. (pioneer har en rolig egenskap t.ex. att låta riktigt överjävliga om man går upp på rött)

jag har ganska dålig koll på sånna saker men köper man en mixer i 2-3000kr klassen så bör det väl inte vara någon större skillnad på ljudkvalitén? Det är klart att om du sitter på ett riktigt bra ljudsystem märks det väl säkert men menar hemma i sovrummet?:rolleyes:
Vizay
quote:
Originally posted by mr_fisken
jag har ganska dålig koll på sånna saker men köper man en mixer i 2-3000kr klassen så bör det väl inte vara någon större skillnad på ljudkvalitén? Det är klart att om du sitter på ett riktigt bra ljudsystem märks det väl säkert men menar hemma i sovrummet?:rolleyes:

tro det eller ej men skillnaden kan vara jättestor. Företag som Vestax och Pioneer använder väldigt olika hårdvara i sina mixers så karaktären kan bli väldigt olika (precis som med mikrofoner, två mikrofoner ger sällan samma karaktär om de är av olika märke etc)

Sen spelar ju givetvis den rent fysiska delen in också, har den sköna faders...kommer man åt knobbarna utan att stöta i annat etc..

Gate 42
Köp vad som helst, men inte Behringer's mixrar.. Ush och tvi.
Braxen
quote:
Originally posted by Gate 42
Köp vad som helst, men inte Behringer's mixrar.. Ush och tvi.

Behringer ftw !! :D

Nämen seriöst, ja har haft en behringer (vmx200) i typ 3 år och aldrig haft nå problem me den, funkar som en klocka, sen är väl inte ljudet det bästa osv, men d e en kanonbra mixer å börja med ..
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
Pages: [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 
Privacy Statement