|
Hjälp, ska köpa dj-utrustning! (pg. 23)
|
| jofawe |
jag har fått ett erbjudande att köpa ett par begagnade CDJ 1000 mk1.. Vad kan man tänkas ge för dem?
Vad skiljer mk1:an mot de nyare?
Edit:
De har suttit i Slagthusets arsenal i ett år och sen köpte denna killen dem..
Borde gå att få dem rätt billigt väl? |
|
|
| Laszlo |
oj...MK1 som suttit i rökig miljö + en till ägare efter det...hade inte gett mer än 3-4000 för den. Max. Mk1:an ersattes ju ganska snabbt av mk2:an efter att den kom ut tack vare att mk1:an har ett gäng funktioner som itne funkar som önskvärt...
joghjulet snurrar lite trögare än på mk2 och 3...scratchfunktionen, hotcue och andra funktioner fungerar också trögt...det går inte att börja scratcha direkt efter man tryckt på play utan man måste vänta någon sekund - samma sak med hotcuen...går tydligen inte att cua till höger och vänster hur man vill. JAg hade isf hellre satsat på en begagnad CDJ-800 MK1..
edit: här finns lite mer info: http://www.djresource.eu/Topics/story/25/The-Ultimate-CDJ-Comparison-Chart/ |
|
|
| jofawe |
tack laszlo.
De är 6 år gamla nu säger han..
Hur störande är det att de funktionerna är sega då?
Av de 800: orna jag lirade på i vår hytt på kryssningen var den ena lite seg i starten och vid laddning av cdskivor.. samt att den hängde sig då å då..
sen när det är så gammalt med, man vill ju inte direkt åka åp att byta laser å sånt |
|
|
| SteveTranz4ever |
| quote: | Originally posted by jofawe
tack laszlo.
De är 6 år gamla nu säger han..
Hur störande är det att de funktionerna är sega då?
Av de 800: orna jag lirade på i vår hytt på kryssningen var den ena lite seg i starten och vid laddning av cdskivor.. samt att den hängde sig då å då..
sen när det är så gammalt med, man vill ju inte direkt åka åp att byta laser å sånt |
Låter mest som du är väldigt sugen på dessa 1000mk1...
Saken är ju den att finns det saker att störa sig på så om man inte gör det förr så gör man det senare och då har man redan investerat massor med pengar.
Sagt det förr och säger det igen... ˙bernöjd med mina 800mk2!!! |
|
|
| jofawe |
| quote: | Originally posted by SteveTranz4ever
Låter mest som du är väldigt sugen på dessa 1000mk1...
Saken är ju den att finns det saker att störa sig på så om man inte gör det förr så gör man det senare och då har man redan investerat massor med pengar.
Sagt det förr och säger det igen... ˙bernöjd med mina 800mk2!!! |
Sugen å sugen.
Det dök upp ett tillfälle och jag var tvungen å kolla upp det.
Det drar ju med sig lite om man köper spelare, man måste ju tillexempel ha en mixer med :| |
|
|
| [SWE]Helios |
| quote: | Originally posted by [SWE]Helios
Och vad är denna "vinyl"-funktion för något? |
Som sagt :rolleyes: |
|
|
| SteveTranz4ever |
Som sagt :rolleyes: |
Du får vissa funktioner som du har när du spelar vinyl, stoppa låten med handen på skivan, putta igång låten... finns en ratt som om du ställer den i ena ändläget så kan du stoppa låten ungefär som när du stänger av strömmen på en vinylspelare. Du kan göra backspinn och scratcha. |
|
|
| rull3 |
| Edit: Fel, dubbelpost uppstod. |
|
|
| rull3 |
Om man som blivande DJ ska skaffa lite utrustning, vad bör man sikta på? :)
Jag har hört Pioneer mer än något märke, och just CDJ200 vad gäller spelarna. DJM 400 mixer, och även deras headset kanske?
Vad tycker folket här? |
Jag har haft rätt stressigt nu under våren och därför inte kunnat ägna så mycket tid åt forum / spel etc. hehehe. Därför har jag inte postat ngt vad det blev för ngt (om ni mins mig sedan tidigare, undrade vad man skulle kirra in och lite sånt.) Tiden gick och jag fick hjälp av en person som var rätt haj på musik-grunkor.
Jag var helt insnöad på att köpa dessa Pioneer CDJ-200, men när jag sa det till honom sa han att att jag istället skulle sätta pengarna på två beggade vinylspelare (i mitt fall blev det två st technics 1210 mk2, för 6 lök sammanlagt. Hade lite flyt och fick den ena i stort sätt helt oandvänd). Varför han tyckte att vinyl var betträ än cd var om man nu använder serato, för då får du i stort sätt exakt en cd-spelares egenskaper (så som t.ex. kan lira mp3, kan cue:a, etc..) samt kan spela vinyl såklart :P.
Mixer hade jag ingen aning om, men snubben då som hjälpte mig tyckte Pioneer DJM-400 var given (han hjälpte mig att pressa priset också, som hade då en halvft viktig faktor i det hela)
Mixern är jag urnöjd med, den har inte krånglat ett piss ensålänge och den har också helt lagom med små funktioner, sköna knobbels och faders.
Sedan var det ju seratorn, den är... ja, jag vet faktiskt inte vad jag skall säga, men något runt omkring gudomligt, bortsätt från att jag inte är religös. Det fina är att den konverterar på något konstigt och mystiskt sätt dina mp3 slingor till gramafonen. UNBELIVEBLE! OUTSTANDING! Sedan kirrade jag in ett par HD-25 som lurar ngn månad senare och dem är helt sinnersjukt bra, stänger ut allt ljud känns ju som byggarbetar lurar. Bra "ljud-sens", kan ju fan höra minsta lilla ljud.
Så om jag får tipsa dig vad du kan köpa in. Så säger jag, köp in två beggade gramafoner och en serator (finns ngra märken, men tror inte det är någon större skillnad på dem). Visst en serator kostar ganska mycket tror min kostade runt 5k, men med tanke på att du tankar musiken (köper dock fortfarande om det är så om man verkligen inte hittar en speciell låt man sökt i veckor) så därför kommer du att tjäna in pengar i längden. En mixer, behöver absolut inte vara djm-400. Men kan väl tipsa dig om att köpa ngt märke som är rätt omtalat.
OBS! Hade en bärbar dator sedan tidigare för seratorn.. Så har du inte en laptop så kan det bli lite små dyrt. Annars är den givien, enligt mig.
mvh Rulle.
ps. Hoppas det inte finns för mycket stavfel och annat skit, kan bero på min dyselexsi. ds.
 |
|
|
| SteveTranz4ever |
| quote: | Originally posted by rull3
Edit: Fel, dubbelpost uppstod. |
Det går att radera hela posten :gsmile: |
|
|
| Laszlo |
snyggt rull3..nästan identiskt med mitt förutom att jag också har två gamla cd-spelare...Jag kör f.ö. med seratodödaren Conectiv. 300 evvrå i tyskland med programvara och tidskodade cd- och vinylskivor...funkar snuskigt bra! måste också fixa en hylla till cd-spelarna och effektboxen så att jag kan slänga upp min tredje 1210:a på bordet...eller alternativt flytta till en större lya =)
såhär ser mitt sheat ut efter mitt senaste inköp =)
 |
|
|
|
|