return to tranceaddict
Pages: 1 2 [3] 4 5 6 7 8 9 
Oscars 2006

New Wave
Hopen dat Paradise Now gaat winnen. nederlandse producent, nederlandse/palastijnse regiesseur. Zou weer leuk zijn als een nederlandse productie een oscar gaat winnen.
Shadowkid
quote:
Originally posted by Phortastic
tis ni omda die na de zomer hier in Belgie spelen dat dat ook zo in de VS is he. Trouwens crash is van voor de zomer...

Ow right, had ik geen rekening mee gehouden. Idd, Crash & Cinderella Man zijn dan van voor de zomer. Maar voor de rest.. Brokeback Mountain, Good Night & Good Luck, Munich, Harry Potter,Walk the line.. toch opvallend veel van de zomer of erna.
Phortastic
quote:
Originally posted by Shadowkid
Ow right, had ik geen rekening mee gehouden. Idd, Crash & Cinderella Man zijn dan van voor de zomer. Maar voor de rest.. Brokeback Mountain, Good Night & Good Luck, Munich, Harry Potter,Walk the line.. toch opvallend veel van de zomer of erna.

Terecht ook imo... films die eerste helft in VS zijn gespeeld in bioscoop zijn minder goed dan de tweede helft vind ik. Vond het zelfs opvallend zwak 1ste helft van het jaar :nervous:
Shadowkid
quote:
Originally posted by Phortastic
Terecht ook imo... films die eerste helft in VS zijn gespeeld in bioscoop zijn minder goed dan de tweede helft vind ik. Vond het zelfs opvallend zwak 1ste helft van het jaar :nervous:

Feit dat ik mij ook niet meteen films herinner uit de eerste helft in de VS zegt ook wel veel, maar ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat films die verser in het geheugen zitten sneller genomineerd worden. Ofwel wachten ze gewoon allemaal om hun beste film te releasen in de 2e helft. Maar ik vond 2005 in het algemeen ook niet zo'n sterk filmjaar. Er zijn 3 films die me echt zijn bijgebleven: Crash, Cinderella Man en Sin City. En mat wat goede wil King Kong.

Edit: Ik bedoel dan films die hier in 2005 zijn uitgekomen die ik gezien heb. Want recent zijn er nog een paar interessante films uitgekomen heb ik de indruk, zoals Jarhead, Munich en Lord of War en die heb ik nog niet gezien.
djcresto
"bron: vrtnieuws.net"

"Brokeback mountain" leidt de Oscar-race
di 31/01/06 - De film "Brokeback mountain" van regisseur Ang Lee maakt zijn favorietenrol voor de Oscarnominaties waar. De film maakt kans op acht Oscars, met zes nominaties in de belangrijkste categorieën.

"Brokeback mountain" gaat over twee homoseksuele cowboys die hun liefde voor mekaar moeten geheimhouden. De film komt op 22 februari bij ons in de zalen.

De film werd in acht categorieën genomineerd: beste film, regisseur, acteur, acteur (bijrol), actrice (bijrol), bewerkt scenario, soundtrack en camerawerk. De film won al vier Golden Globes, een goede voorspeller voor de Oscars.

Naast "Brokeback mountain" zijn ook "Crash", "Capote", "Munich", en "Good night, and good luck" genomineerd voor beste film.

De Belgische inzending "L'enfant" van de broers Dardenne werd niet genomineerd in de categorie "beste niet-Engelstalige film".
"Ernstige nominaties"

Opvallend is dat de Academy dit jaar allemaal ernstige films heeft genomineerd als beste film, een trend sinds enkele jaren. Vorig jaar nog won "Million dollar baby" van Clint Eastwood de Oscar voor beste film. Het thema van de film is euthanasie.
Capote
(foto AP)

"Munich" vertelt het verhaal van de moord op elf Israëlische atleten bij de Olympische Spelen in '72. "Good night, and good luck" van Georges Clooney wil de invloed en macht van de media aanklagen.

"Crash" gaat over de raciale spanningen in Los Angeles.

"Capote" is het levensverhaal van auteur Truman Capote die de moord op een familie in Kansas onderzoekt en een hechte band met een van de moordenaars ontwikkelt.

De films zijn ook allemaal gemaakt door onafhankelijke, kleine studio's, op "Munich" van Steven Spielberg na.
Beste film is beste regisseur

De regisseurs van de vijf films met een nominatie voor "beste film" zijn ook genomineerd als beste regisseur.
Ang Lee
(foto Belga)

Dat is geen evidentie want de Oscar voor beste film gaat naar de producer en niet naar de regisseur.

Daarom lopen die nominaties meestal niet gelijk, maar dit jaar dus wel.

Grote favoriet voor de Oscar als beste regisseur is Ang Lee voor "Brokeback mountain".

Hij kreeg al vijf prijzen als beste regisseur: Golden Globe, Directors Guild, Los Angeles Critics, New York Critics en National Board of Review.

De andere genomineerde regisseurs zijn George Clooney, Steven Spielberg, Paul Haggis en Bennet Miller.
Nominaties mooi verdeeld

De "beste film"-genomineerden zijn ook mooi verdeeld over de andere belangrijke categorieën.
Good night, and good luck
(foto Paradiso)

"Good night, and good luck" van Georges Clooney haalde zes nominaties binnen: beste film, regisseur, acteur, scenario, camerawerk en aankleding.

"Crash" sleepte evenveel nominaties in de wacht: beste film, regisseur, acteur, scenario, origineel nummer en montage.

De film van Steven Spielberg, "Munich", kreeg vijf nominaties: beste film, regisseur, bewerkt scenario, soundtrack en montage.

De biopic "Capote" haalde ook vijf nominaties binnen: beste film, regisseur, acteur, actrice bijrol en bewerkt scenario.

Enigszins verrassend is dat de film "Walk the line", een biopic over Johnny Cash, niet genomineerd is als beste film. Maar dat wordt goedgemaakt door de nominaties voor Reese Witherspoon als beste actrice en Joaquin Phoenix als beste acteur. Zij kregen ook al een Golden Globe voor hun acteerprestatie.
Soapactrice ook beste filmactrice?

Een opmerkelijke nominatie is Felicity Huffman als beste actrice. Huffman is bekend als "Lynette" in de tv-serie "Desperate housewives", waarvoor ze al een Emmy Award kreeg als beste actrice.
Huffman
(foto Belga)

Ze is genomineerd voor haar rol in "Transamerica".

Daarin speelt ze de transseksueel Bree die zich wil laten opereren tot vrouw en dan verneemt dat hij misschien een kind heeft.

Voor die rol won ze al een Golden Globe als beste actrice.

Nog een opmerkelijke genomineerde is Terrence Howard als beste acteur.

In de film "Hustle & flow" speelt hij de rapper DJay die het probeert waar te maken.

De twee films zijn nog niet geprogrammeerd in onze zalen.

CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
tranceaddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion > Europe > Europe - Belgium