return to tranceaddict
Pages: [1] 2 3 4 5 6 7 
2005 års Top 10

montana
det är dags tror jag att börja runda av året och det är alltid kul att se vad dom svenska ta's har tyckt varit bäst detta år. motivera gärna varför och släng också in favorit klubbuppleverlser detta år, och era favorit dj's också.

Uncle Montana's Top 10

01. Orkidea - Beautiful (Marc Mitchell Remix)
det är så klyshat att säga att trancelåtar är vackra osv. men denna är en riktig pärla. det är så episkt utan att gå över gränsen till ostigt.
02. Bloc Party - Banquet (Phones Disco Edit)
phones proddade en riktig stänkare till låt åt bloc party och den är dansant redan i sin original form, men phones egna clubbiga re-edit är bättre än originalet. härliga effekter delar plats med väldigt sjyst sång
03. Steve Lawler - That Sound
Att steve lawler, som har stängt in sig inne ett mörkt rum med massa jungeltrummor nästan halva sin karriär, skulle prodda denna sommardänga var inget annat än en ren överraskning. 90tals house signerad todd terry och masters at work levererad 2005 av herr Lawler och hans studiokompanjon Pete Lorimer. detta vill jag se mer av.
04. Röyksopp - Alpha Male
det har var så mycket snack om nya röyksopp skivan, tycker inte att den lyckades nå nivån av "melody am" men det kommer den aldrig göra. men spåret "alpha male" är en fenomenal låt, det tillbakadragna introt skapar ett semi-episkt ljudlandskap som sveper in huvudmomentet som förenar rockmusiken och housen i en perfekt harmoni.
05. Thomas Bronzwaer - Close Horizon
roligaste grejen jag har hört om denna låt är från pvd som sa "imagine randy katana & sasha making a track together". vet inte om det skulle stämma in på Close Horizon men det är en bra låt. Härligt svepande synthar och bra energi, mer av detta tack.
06. Humate - Breed (Summer Of '89 Mix)
Breed var var en annorlunda låt från humate, lite mer technoactig men ändå en helt ok låt men det var remixen på b-sidan som lyckades charma dom flesta, speciellt oldschoolenthusiaster. en acidhouse remix som låter nästan som dom aciddängorna som kom från 80talet. låten har en generell varm känsla som blir kallare och mer avskärmande när den magiska silverlådan får arbeta som bäst
07. Daft Punk - Technologic (Vitalic Remix)
läste i en intervju med vitalic att han sa att han tyckte om technologic men ville göra nåt eget av den låten när han skulle remixa den, han ville också visa världen bangalther's riktiga röst. och det lyckades han rejält med faktiskt, tyckte inte alls om originalet men den hade en sjysst känsla, han lyckade att behålla den och göra nåt hårt fast ändå inte och bangalther låter rätt ok med sin normala röst.
08. Moneybrother - They're Building Walls Around Us (Spånka NKPG Remix)
Originalet är en härlig dänga som var rätt dansant men Spånka slängde på nåra brutna beats och lite mer djupa element och lyckades förbättra nåt som var redan bra.
09. X-Cabs - Reeva (Nicholas Bennison Remix)
att chris cowie skulle väcka upp x-cabs aliaset var en chock, men han lyckades väcka upp det bra och göra en rätt ok breakbeatlåt men det var bennison som gjorde den bästa versionen av låten med en rätt djup fast techig progtranclåt med ett skönt breakdown.
10. Silicone Soul - The Poisoner's Diary (Ewan Pearson Instrumental)
Har det varit som har varit en trend detta år var att man väckte up 80talet på ett annat sätt än hur man gjorde på 90talet. Ewan Pearson's italoinspirerade techhouse monster är en kall fast saftig historia.

skulle också säga att detta år ha varit ett rätt ok musik år, fast inte för trancens del. det är dags att vakna up och sluta göra såna sömnpiller och asotlåtar och låta trancen återfödas. också har veteranen ben liebrand lyckats göra den mest intressanta trancelåten i år. Den 60 minuters minimala "Modular 1", och att den sändes på asot var även en större chock.
hustler
Ska vi verkligen köra trance och house i samma tråd? Tänkte på det här på jobbet idag och hoppades att vi skulle köra två separata trådar.. :)

TRANCE

Agnelli & Nelson - Shiver (Original Mix)
C-Quence - Endorphine (Original)
Luminary - Amsterdam (Smith & Pledger Remix)
Way Out West - Killa (Orkidea Remix)
B&W - Mistaken (Fictivison Remix)
Armin van Buuren Feat. Gabriel & Dresden - Zocalo
Filo & Peri Feat. Fisher - Closer Now (Whiteroom Remix)
FB Feat. Edun - Whos Knockin? (Ferry Corsten Remix)
Kaveh Azizi - Feeling Alive (Sunglider Feat. Algarve Remix)
Ronski Speed & Sebastian Sand - Sole Survivor (Ronski Speed Remix)

Utan inbördes ordning. Återkommer med House listan, har inte bestämt mig där än.
montana
gör som du vill, jag gjorde bara en lista för att jag tyckte det räckte
Vizay
Personligen tycker jag inte tranceåret har varit dåligt, bara mindre bra. Som montana uttryckte det, lite väl mycket "jag ska få med min låt på asot" musik. Men en del pärlor skrapades ändå fram för min del :)

01 - Agnelli & Nelson - Shivver (Original mix)
Helt klart årets bästa låt enligt mig, på dansgolvet är den nästan i samma klass som deras holding on to nothing. Solklar etta!

02 - Phynn - Tempest (Original mix)
Väldigt trevligt när tranceproducenter vågar skippa alla högfrekventa supersaw ultramega leads och gör något annorlunda. Sen tycker jag huvudslingan i sig är briljant.

03 - Synergy - Hello Strings
Bra svensk skit. Gänget bakom synergy visar lite gamla takter och ger mig klara vibbar från förr, får mig på fall totalt på dansgolvet dessutom.

04 - Hammer & Bennet - Language (Santiago Nino Dub Tech Mix)
Har gått på loop många gånger här hemma och den hamnar nästan alltid i cd-spelaren när jag står och mixar. Brutalt tryck när den gasar igång runt 1 minut.

05 - Ernesto vs. Bastian - Dark side of the moon (Dogzilla pure filth remix)
Grymma vocals som klistrar sig bakom pannbenet samt ett lite småskitigt halvbrutalt beat gör den här dängan till en solklar toppkandidat. Också en otroligt bra låt för dansgolven.

06 - Rachael Starr - Till there was you (Gabriel & Dresden 12 step program)
Härligt udda vocals och ett medryckande beat, kan aldrig låta bli att skaka lite extra på rumpan till den här. :D

07 - Menno de Jong pres. Sayla - Majestic (Original mix)
Lite samma stuk som tempest fast med något sämre leadslinga. Bra tryck dock och väldigt medryckande.

08 - Marco V - More then a life away (Joy-t suko remix)
Tungt och skitigt beat, riktigt maffigt dessutom. Det känns nästan som att bli överkörd när den drar igång efter breaket. Mäktigt! :)

09 - Gareth Emery - Between Dreams (Original mix)
Vilket driv. En av få riktiga trancedängor som verkligen får igång mig. Kan bero på att den ändå hålls väldigt enkel.

10 - Mojado - Señorita (Mr. Sam vision)
Bra tryck, som vanligt väldigt bra beat när grabbarna i Mojado (Mr sam & Dimitri Andreas) slår sina skallar ihop. Hade kunnat placera sig högre hos mig om den inte ebbat ut i ett sånt otroligt antiklimax vid 4min 35s.

Många av dom här låtarna uppenbarades för mig under en fest som blev den absoluta toppfesten för min del 2005. Agnelli & Nelson @ mondaybar. :D
Förövrigt var både Armin och Ferry riktigt bra men dom genererade inte samma drag för mig som A&N :)

[edit]
Hustler: Passiva - Clouds like heaven släpptes i mars 2004, lite tidigare än 2005 kanske ;)
hustler
quote:
Originally posted by Vizay
[edit]
Hustler: Passiva - Clouds like heaven släpptes i mars 2004, lite tidigare än 2005 kanske ;)

Såg det nu. My bad. Byter ut den mot din etta.

Edit: Kul att listorna skiljer sig åt lite måste jag säga. Hoppas nu att alla tar sig tid att skriva ner deras favoriter.

CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
tranceaddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion > Europe > Europe - Sweden