return to tranceaddict
Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 [17] 18 19 
Mixen met software

dj Elof
SABAM durft niets meer op papier zetten omdat ze ook weten dat er altijd wel een achterpoortje te vinden is. Ergens beseffen ze ook wel dat hun wetgeving verouderd is.

Kijk het is simpel: wie een nummertje maakt wil er geld aan verdienen. Er zijn heeeeeeeel weinig producers die voor de fun een nummer maken. Om een nummer rechtsgeldig te maken moet je via een instantie dat kenbaar maken, dus SABAM. De ideologie achter het auteursrecht is niet verkeerd, de interpretatie van de huidige, verouderde wetgeving is dat wel.

Iedereen zit maar te kappen op SABAM, maar stel u eens in hun plaats. Er komt een nieuwe technologie (MP3) en je kan nergens een soort van 'sluitende' wetgeving hierop maken. Zolang MP3's geen vorm van registratie hebben zal het nog lang duren voor er een nieuwe wetgeving komt.

BPM Studio en anderen zullen ook geen uitsluitsel kunnen geven hoor. Wat ik nog vergeten vermelden heb is het volgende: als je gaat draaien met software mag je jouw MP3's niet geripped hebben van originele CD's. Jawel, u leest het goed: het mag niet van CD's komen. Je moet de MP3's nóg eens aankopen op download portalen wil je officieel wettelijk in orde zijn. Maar, weer dezelfde opmerking: dat is de interpretatie van de wet tot op de letter. Ik denk, dat als je ergens draait en je kan bewijzen dat je de officiële CD's hebt aangekocht en omgezet naar MP3, SABAM u niet zomaar zal beboeten.

Het is zoals bij software: Microsoft geeft de indruk dat ze mega boetes uitschrijven zodra er ook maar één illegale kopie in een bedrijf of thuis is. De werkelijkheid is anders: als ze komen controleren in een bedrijf en er is 90% correct van de software, dan laten ze het oogluikend toe. Beter 90% inkomsten dan niets redeneren ze. Als het om een officiële instantie gaat zoals overheid, dan geven ze die mensen een bepaalde tijd om zich in orde te stellen.

Hoe ik dit weet? Info van SABAM zelf en zelfs van een paar advocaten/rechtspersonen die al last gehad hebben hiervan.
domineesje
interessante leerstof hier :)
Bl@ckOut
Even iets dat plots nog bij me opkwam (heeft niets met draaien op zich te maken maar past hier wel bij denk ik): Als je een cd legaal hebt gekocht mag je daar kopieën van maken voor eigen gebruik. Echter zijn (vooral bij trance) veel cd's mix-cd's en staan de nummers dus niet volledig op de cd aangezien ze gemixt zijn met andere tracks. Mag je dan deze nummers downloaden zodat je de volledige versies hebt (voor eigen gebruik)? Tenslotte heb je de cd met alle nummers die erop staan toch betaald.

Aangezien sabam lekker flexibel is en zo zal het wel niet mogen maar ja
Push2005
Kben er vrij zeker van dat het niet mag :)

Ze betalen in mixed cd's ook maar voor stukken van de track denk ik :rolleyes:

Nuja, ook dat vroeg ik me af; dus als iemand er meer van weet, des te handiger!
dj Elof
Tuurlijk niet! Je koopt het gebruik van een licentie van een nummer. Gemixte CD's bevatten idd stukjes van nummers, maar je mag dit niet downloaden en dan zeggen "ik heb de mix CD".

Nogmaals: zelfs al heb je de originel volledige versie van een nummer en wil je het digitaal, dan moet je het aankopen. Als je een CD koopt mag je de nummers ervan beluisteren, maar in principe mag je dit niet rippen, tenzij voor thuisgebruik op je computer.

Vergelijk het een beetje met software. Als je bijvoorbeeld een PC en een notebook hebt, je wil er Office op. In principe moet je dan per PC/notebook één licentie aankopen. Microsoft laat toe dat je slechts één pakket aankoopt als je eigenlijk belooft om het pakket nooit gelijktijdig op beide computer gebruikt. Dat is een soort van gentlemen's agreement dat ze in kleine letters in de disclaimer zetten.

Met muziek hetzelfde: in principe mag het niet, maar SABAM laat het oogluikend toe. Tenzij je het gaat uploaden of distribueren, dan overtreed je flagrant de wet en daar treden ze tegenop.

... zou ik niet beter voor Sabam gaan werken, ondertussen ken ik hun wetgeving al van buiten :D ...

CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
tranceaddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion > Europe > Europe - Belgium