return to tranceaddict
Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 [15] 16 17 18 19 
Mixen met software

dj Elof
Push2005: stel u voor... Armin van Buuren draait één nummer van Sensorica op CD-R op Tomorrowland. Iemand van SABAM maakt proces verbaal op en stuurt een boete naar Armin.

Wat kan Armin dan doen? Hij kan de producer van Sensorica vragen om hem een geschreven papier toe te zenden waarin hij toelating krijgt om het nummer te draaien. SABAM kan in verweer gaan dat het nummer wel toelating kreeg, maar dat het medium (de CD-R) niet officieel is. Armin kan dan proberen zich te verdedigen dat hij ook taks betaalt op die CD-R tegen het illegaal kopieëren. SABAM zal als tegenverweer blijven hameren op het authentiek recht van een werk.

Dit is de letterlijke interpretatie van de wet waarin een rechter uitsluitsel kan geven. Echter, de rechter kan zich onthouden wegens niet-bevoegd. Rechten op werken zijn internationale aangelegenheden en moeten op Europees of wereld vlak geregeld worden.

Nu, nogmaals... het zal niet vaak zover komen hoor. SABAM kan momenteel alle negatieve publiciteit missen, dus ze zullen wel voor een minnelijke schikking kiezen.
Shadowkid
quote:
Originally posted by dj Elof

En zoals ik zeg, laat een rechter daar maar eens uitsluitsel over geven. Als je kan bewijzen dat je alle nummers legaal aangekocht hebt zal de rechter niet zo vlug je in diskrediet stellen. Ik denk dat je in zo'n gevallen wellicht een soort van morele schadevergoeding zal aangesmeerd krijgen.

Kijk, het zijn zo'n dingen die dringend mensen nodig heeft. Wat maakt de muziekscene kapot momenteel? Al die absurde regels. Maar als er niemand opstaat om zijn nek uit te steken en te gaan lobbyen bij de organisaties zoals SABAM en IFPI, 'tja dan gebeurt er niet veel hé.

In zo'n geval zal een rechter met gezond verstand u denk ik niet schuldig bevinden. Het is dikwijls niet de bedoeling om de letter van de wet, maar de geest van de wet te interpreteren.

Maar ivm SABAM, tja, ik weet niet goed hoe dat precies allemaal in elkaar zit, maar ik herinner mij een discussie die ik eens op het telenet forum heb gelezen en uit de reacties daar leek het mij gewoon dat SABAM hypocriete en absurde regeltjes opstelt. Bescherming van de artiest is een noodzaak, maar op basis van wat ik daar allemaal las leek mij dat niet de hoofddoelstelling van SABAM en leken ze daar niet zo goed mee bezig.
Jasperovitsj
Er is de letter van de wet en de geest van de wet, en daarom denk ik dat het in zulke zaken wel niet zo'n vaart zal lopen. ;)
Sabam kan inderdaad de negatieve publiciteit missen, en ze weten daar ook wel dat het geen zin heeft om effectief hun regels strikt te gaan naleven. Daar hebben ze al zeker niet het personeel en de financiële middelen voor, en ze zullen daar ook wel doorhebben dat ze in een rechtszaak helemaal niet zo sterk in hun schoenen staan als ze willen laten uitschijnen. :)

De wetgeving trekt inderdaad op ni veel, maar zolang ze niet beginnen met effectief elke "dj in overtreding" te vervolgen zie ik niet zo'n groot probleem...

Edit: Shadowkid dacht er dus net hetzelfde over :D
Transfusion
In verband met die promo's en dergelijke. Sabam heeft toch enkel iets te zeggen als die muzikant bij sabam is aangesloten? Sabam is bij mijn weten een onafhankelijke organisatie.
dj Elof
Nee, dat is het grappige, of je nu aangesloten bent of niet, het recht op werk blijft.

Weliswaar: neem nu dat je vanavond op je piano iets in elkaar tokkelt en je geeft je werk NIET aan bij SABAM, dan vallen er geen rechten op.

Neem nu Kindred Spirits, het nummertje dat hier zoveel rond gefloat heeft. Dat nummer kan en mag enkel gebruikt worden als de uitvoerders toestemming geven hierover. Probleem met het nummer is, wie kan bewijzen dat Tor en Pheatus dit gemaakt hebben? Neem nu dat ik morgen een buitenlandse platenfirma vind, het nummer daar probeer te slijten als een nieuwe dj Elof. En ze geven het aan bij de lokale SABAM ginder. Kunnen Tor en Pheatus in principe fluiten naar hun centen. Daarom dat elke producent in Belgie zijn werken aangeeft bij SABAM.

Zie je de vicieuze cirkel? Je kan niet zonder SABAM ;-)

CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
tranceaddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion > Europe > Europe - Belgium