|
|
| diddi |
Hey,
Ik ben nu al een tijdje aan het leren mixen en het lukt nu al wel aardig. Nu heb ik wat mix'en opgenomen en ik moet zeggen dat mijn bas-lijnen achteraf nogal onzuiver klinken. Ik verklaar me nader:
Ik vraag me dan ook af hoe die professionele dj's dat doen. Stel nu dat een bas-lijn van liedje A veel dieper (of voller) klinkt als baslijn B. Ik geef als voorbeeld Miro - Purple Moon en Push - Universal Nation, maar ik kan er nog massa's geven. Als je een professionele dj-set hoort, lijkt of die baslijnen practisch dezelfde diepte hebben, maar als je zelf mixt en opneemt, klinken die overgangen vrij onnatuurlijk en natuurlijk tegelijk. Enerzijds onnatuurlijk omdat de overgang van bassen nogal groot is en anderzijds is dat natuurlijk omdat die bassen nu eenmaal verschillend zijn. En daar komt nog eens de tijd bij waar je de 2 baslijnen aan elkaar zet, waardoor je een "diffused" bas krijgt (iets tussen de 2 in, maar geen mooie baslijn). Zoiets hoor je nooit op een set of in een dancing.
Hoe kan je dit corrigeren, gaat dit via je mengpaneel, een equilizer, software,...?
Kan iemand mij hierover wat uitleg geven?
Ik gebruik een Stanton CD-speler en een Synq mengpaneel. |
|
|
| New Wave |
| quote: | Originally posted by diddi
Hey,
Ik ben nu al een tijdje aan het leren mixen en het lukt nu al wel aardig. Nu heb ik wat mix'en opgenomen en ik moet zeggen dat mijn bas-lijnen achteraf nogal onzuiver klinken. Ik verklaar me nader:
Ik vraag me dan ook af hoe die professionele dj's dat doen. Stel nu dat een bas-lijn van liedje A veel dieper (of voller) klinkt als baslijn B. Ik geef als voorbeeld Miro - Purple Moon en Push - Universal Nation, maar ik kan er nog massa's geven. Als je een professionele dj-set hoort, lijkt of die baslijnen practisch dezelfde diepte hebben, maar als je zelf mixt en opneemt, klinken die overgangen vrij onnatuurlijk en natuurlijk tegelijk. Enerzijds onnatuurlijk omdat de overgang van bassen nogal groot is en anderzijds is dat natuurlijk omdat die bassen nu eenmaal verschillend zijn. En daar komt nog eens de tijd bij waar je de 2 baslijnen aan elkaar zet, waardoor je een "diffused" bas krijgt (iets tussen de 2 in, maar geen mooie baslijn). Zoiets hoor je nooit op een set of in een dancing.
Hoe kan je dit corrigeren, gaat dit via je mengpaneel, een equilizer, software,...?
Kan iemand mij hierover wat uitleg geven?
Ik gebruik een Stanton CD-speler en een Synq mengpaneel. |
kan je die overgang uitknippen en sharen. Dan kunnen de kenners je goei einfo geven. |
|
|
| eieregooie |
Zoiets hoor je nooit op een set of in een dancing. |
In een dancing staat de muziek zo hard (met een limiter) dat het niet meer zo opvalt. Wanneer je daar direct vanuit de mixer zou opnemen klinkt het vaak veel slechter dan wanneer je het "live" hoort.
Hoe kan je dit corrigeren, gaat dit via je mengpaneel, een equilizer, software,...? |
De equalizers op je mengpaneel en je oren (en koptelefoon) zijn hier het belangrijkste gereedschap. Je kan natuurlijk later softwarematig bewerken... Maar da's een hoop werk en het resultaat wordt nooit zo goed als wanneer je het direct goed (lees: zo goed mogelijk) had gedaan toen je het opnam... |
|
|
| Bl@ckOut |
| Equalizer is hier idd de oplossing. Als je 2 baslijnen samenvoegt krijg je in veel gevallen een versterkend effect. Plots zit je daar met een grote verscheidenheid aan geluiden die soms echt niet goed klinken samen. Vandaar dat je met de EQ de juiste frequenties moet proberen weg te filteren zodat het toch mooi klinkt. |
|
|
| Push2005 |
Dat heb je trouwens meestal met van die "fluffy" basslines in oudere tracks... zoals Flight 643.
Had je dus ook in Strange World; dankzij de 2006 remake zal je dat niet meer hebben :tongue2
( Tijd dus voor een Flight 643 2006 :clown: ) ? |
|
|
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
tranceaddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion > Europe > Europe - Belgium
|