|
|
| dj Elof |
Eerst en vooral: stop eens met dat idee dat alle zelfstandigen in het zwart werken. Dat is een beeld dat dateert uit de jaren '80, toen iedereen in de gouden jaren geld verdiende.
Een rekensommetje:
Je verdient ongeveer 1250 EUR netto. Dat betekent dat je 1750 - 2000 EUR bruto verdient, naargelang de sector waar je je in bevindt. Je werkgever moet nog ongeveer 500 EUR per maand bijdragen om je als werknemer in dienst te hebben. Dus... 14 maanden (jawel: vakantiegeld + eindejaarspremie erbij) x 2.500 EUR = 35.000
Je betaalt via voorafbetalingen en afhoudingen ongeveer 50% belastingen. Van het netto loon dat je overhoudt koop je goederen en diensten die meestal belast zijn met een BTW tarief, gaande van 6 tot 21%.
Zo het niet correcter zijn om te zeggen dat je 75% aan de Staat afgeeft? :D |
|
|
| Push2005 |
| quote: | Originally posted by dj Elof
Eerst en vooral: stop eens met dat idee dat alle zelfstandigen in het zwart werken. Dat is een beeld dat dateert uit de jaren '80, toen iedereen in de gouden jaren geld verdiende.
Een rekensommetje:
Je verdient ongeveer 1250 EUR netto. Dat betekent dat je 1750 - 2000 EUR bruto verdient, naargelang de sector waar je je in bevindt. Je werkgever moet nog ongeveer 500 EUR per maand bijdragen om je als werknemer in dienst te hebben. Dus... 14 maanden (jawel: vakantiegeld + eindejaarspremie erbij) x 2.500 EUR = 35.000
Je betaalt via voorafbetalingen en afhoudingen ongeveer 50% belastingen. Van het netto loon dat je overhoudt koop je goederen en diensten die meestal belast zijn met een BTW tarief, gaande van 6 tot 21%.
Zo het niet correcter zijn om te zeggen dat je 75% aan de Staat afgeeft? :D |
Haha, en daarover heb ik examen woensdag; elof ge moogt mn stof eens komen opvragen :p
Maar het is juist, die smerige staat ;)
Ik steek mijn geld later in de kaaimaneilanden ofzo :toocool: |
|
|
| Bertn |
| quote: | Originally posted by Tiger777
yoa, van die netto en brutolonen, daar zegdet. Echt niet normaal :confused:
Ik denk dan ook dat ik hier niet ga blijven. In een ander land werken levert u tenminste nog iets op. Ge geeft gvd >50% van u pree af aan de staat! Maar aan de andere kant, ik ken kinderen van zelfstandigen, die een goei zaak hebben en op papier "niks verdienen", zogezegt. Die mannen vragen studiebeurzen aan en steken dan nog dik wa geld in hunne zak.. Ik heb geen goesting om voor die mannen te travakken, datte en voor luierikken.
(tot zover mijn verzuurde praat, ma tis hier toch é klooteland zenne.Een bekeerling dat het illustere gedacht krijgt om den duivel uit een vrouw te drijven tot de dood erop volgt: vrijspraak. maar durft nekeer 5km/uur te snel rijden, ge zijt ne moordenaar van kleine kindjes :whip: :whip: Kutland) |
beetje eenzijdig beeld he vriend. mijn pa is zelfstandige, maar wordt wel zodanig veel gecontroleerd vandaag de dag dat hij geen enkele eurocent in het zwart verdient. ge hebt idd een verouderd beeld van belastingcontroles en zo. het gouden tijdperk van de zwartwerker ligt in de jaren 70 en 80:o |
|
|
| Dj LPG |
| quote: | Originally posted by Push2005
Haha, en daarover heb ik examen woensdag; elof ge moogt mn stof eens komen opvragen :p
Maar het is juist, die smerige staat ;)
Ik steek mijn geld later in de kaaimaneilanden ofzo :toocool: |
ge moogt ook ni vergeten da ge zoveel afgeeft voor uw kinderen eh... Waarom denkt ge da er in belgië zoveel mensen kunnen verder studeren? In amerika en zelfs in onze buurlanden gaan studenten een lening aan om kunnen verder te studeren en de eerste 5jaar dat ze werken, gaat het grootste deel naar het afbetalen van die lening (reken maar op een 12.500€ per schooljaar)
Daarnaast zijn ze in belgië ook verplicht om je te behandelen in een ziekenhuis, in amerika laten ze je half doodbloeden voor ze er een plakker op willen hangen als je niet kan betalen. Onze sociale voorzieningen zijn echt wel van de beste ter wereld en dat vergeten vele mensen. En wat "die tamzakken die op onze nek leven" betreft... Sja, dat was ook niet de bedoeling van de staat en daar zijn ze nu hard op aan het zwoegen om het zo onaantrekkelijk mogelijk te maken. Maar het idee is wel fantastich dat de maatschappij je enkele maanden onderhoudt, tot jij een nieuwe job hebt gevonden...
Eenmaal de economie hersteld is, zal dat trouwens snel weer omkeren denk ik... dus ik denk niet dat de staat zo smerig is:) |
|
|
| dj Elof |
Geloof mij vrij... de echte zwart werk tijden uit de jaren 80 zijn allang voorbij hoor. En dat elke zelfstandige in het zwart werkt is ook een fabeltje uit die tijd. Uiteraard zal er nog wel links en rechts iets in het zwart gedaan worden, ook bij gewone loontrekkenden hoor.
Ik wou enkel maar duidelijk maken dat mensen zich zo vlug laten blind staren op bedragen. Terwijl deze bedragen in realiteit worden gezet het plaatje al veel anders is!
Oh ja, ik wil er nog aan toevoegen dat de 1500 EUR waarmee ik zo graag uitpak een "ideaal gegeven is". Dit zou een faire verloning zijn voor de prestaties van een dj, die er dan ook kan van leven. De realiteit toont aan dat dit op dit ogenblik totaal niet zo is. Kijk eens naar het aantal professionele dj's in België. Op twee jaar tijd zijn ze gehalveerd... |
|
|
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
tranceaddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion > Europe > Europe - Belgium
|