return to tranceaddict
Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 [10] 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 
Hoeveel kost een dj?

Bl@ckOut
True, maar ook niet vergeten dat voor de meeste DJ's draaien een bijverdienste is en dat zij overdag ook een gewone job hebben. Het is dus niet dat ze van het dj-en moet leven. En degenen die dat wel doen krijgen wss genoeg aanbiedingen om te gaan draaien en er hun beroep van te maken, zonder dat ze daarvoor enorme bedragen hoeven te vragen.

Wat je daar trouwens zegt dat iedereen in dezelfde schoenen zou willen staan... Voor sommigen is en blijft het gewoon een hobby hoor. Ik hoef niet perse elke vrijdag en zaterdag ergens te draaien, want dan kan ik zelf niet meer uitgaan :)
dj Elof
Ik kan enkel maar zeggen wat mijn boekhouder mij zegt: je moet minstens als zelfstandige een bruto inkomen van 4000 tot 4500 EUR te hebben om in vergelijking met een loontrekkende 1500 EUR netto over te houden.

Een zelfstandige moet zelf zijn RSZ en andere zaken betalen, wat bij een loontrekkende ingehouden wordt. Iemand die netto 1500 EUR verdient, die verdient in werkelijkheid een pak meer, maar door belastingen en andere inhoudingen lijkt dit niet zo. Je vergeet ook dat bij een loontrekkende het vakantiegeld en de 13de maand voorkomt. Een zelfstandige niet. Om nog maar over de pensioenregeling te zwijgen.

Als dj heb je nog het 'nadeel' dat je maar een paar jaar kunt meedraaien in de business, uitzonderingen niet meegeteld. Een dj carriere gaat ongeveer 5 jaar lang mee. Als je er nog een spaarcentje aan wil overhouden moet je rond die 6000 EUR liggen. Ook

Laat u niet verblinden door bedragen... je moet alles in zijn juiste context zien! Trouwens, die 1500 EUR is een ideaal bedrag dat ik naar voren schuif. Je moet dan al 4 x per maand draaien, alsook die prijs krijgen. En we weten allemaal hoe groot de crisis is club landje!
Toni_D2
Zijt ge fulltime dj, Elof?

Het blijft potverdikke veel geld terwijl er nochtans veel dj's zijn.
dj Elof
Ik ben geen full time dj.
Goed lezen wat er staat "1.500 EUR zou een correcte vergoeding zijn om er als dj van te leven".

Trouwens, een paar jaar geleden kon je als dj twee tot drie dagen per week draaien, waardoor die 1500 opgeplist kan worden... dan zou het 500 EUR per avond geweest zijn.

Mijn vergelijking is puur economisch gezien, wat er nodig is om als minimum inkomsten te hebben. Het grote aantal dj's dat stopt of in de privé gaat werken toont aan dat dj-en financieel niet erg haalbaar is op dit moment.

Ik wou enkel aantonen dat mensen zich niet mogen laten verblinden door cijfers. Enkel al het verschil tussen bruto - netto is al torenhoog in België.
Tiger777
yoa, van die netto en brutolonen, daar zegdet. Echt niet normaal :confused:

Ik denk dan ook dat ik hier niet ga blijven. In een ander land werken levert u tenminste nog iets op. Ge geeft gvd >50% van u pree af aan de staat! Maar aan de andere kant, ik ken kinderen van zelfstandigen, die een goei zaak hebben en op papier "niks verdienen", zogezegt. Die mannen vragen studiebeurzen aan en steken dan nog dik wa geld in hunne zak.. Ik heb geen goesting om voor die mannen te travakken, datte en voor luierikken.

(tot zover mijn verzuurde praat, ma tis hier toch é klooteland zenne.Een bekeerling dat het illustere gedacht krijgt om den duivel uit een vrouw te drijven tot de dood erop volgt: vrijspraak. maar durft nekeer 5km/uur te snel rijden, ge zijt ne moordenaar van kleine kindjes :whip: :whip: Kutland)

CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
tranceaddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion > Europe > Europe - Belgium