return to tranceaddict
Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 [14] 15 16 17 18 19 20 
[12/11/05] I Love Techno - 10 Years

The_G0dfather
quote:
Originally posted by New Wave
Schranz bestaat niet.:o

:D heb je post daarover gelezen
'k weet gewoon niet of ik 't moet geloven
als mensen het zo noemen, dan bestaat het toch gewoon, dacht ik
The_G0dfather
quote:
Originally posted by Tiger777
Deze wil ik jullie niet onthouden:

Uit de Focus van Knack... Daar valt hij toch een trap of 3 naar beneden bij mij :p

jonge jonge jonge

zever in pakskes
InTeXoR
quote:
Originally posted by New Wave
Schranz bestaat niet.:o

eum toch wel. het is in Duitsland ontstaan, de term is uitgevonden door Chris Liebing al heeft die nooit echt schranz gespeeld. Schranz is zeg maar extreme hardtechno, maar wordt door veel mensen in de techno-scene aanzien als de tuning beats van het techno-genre. de kwaliteit van de meeste producties is met andere woorden laag. Toch is het zeer populair, bij ons vooral in West-Vlaanderen (Pro-Jekt, Footworxx, ...). Maar het zou al terug op zijn retour zijn.

voorbeelden: Frank Kvitta, Robert Natus, Pet Duo, Viper XXL, Amok, Marco Remus, Obi, Arkus P, ...

of hoe noem jij het dan New Wave? :D
New Wave
quote:
Originally posted by InTeXoR
eum toch wel. het is in Duitsland ontstaan, de term is uitgevonden door Chris Liebing al heeft die nooit echt schranz gespeeld. Schranz is zeg maar extreme hardtechno, maar wordt door veel mensen in de techno-scene aanzien als de tuning beats van het techno-genre. de kwaliteit van de meeste producties is met andere woorden laag. Toch is het zeer populair, bij ons vooral in West-Vlaanderen (Pro-Jekt, Footworxx, ...). Maar het zou al terug op zijn retour zijn.

voorbeelden: Frank Kvitta, Robert Natus, Pet Duo, Viper XXL, Amok, Marco Remus, Obi, Arkus P, ...

of hoe noem jij het dan New Wave? :D

Sjit gozer......oowwwwmaaaaaaaaan, okee, nog 1 keer dan en dan ga ik het ook nooit meer uitleggen! Ik weet niet hoeveel platenkennis jij hebt op dit gebied maar ik redelijk veel. We gaan beginnen:

Dat Chris Liebing 'schranz' heeft verzonnen is inderdaad waar. We gaan de history er even bijpakken. In 1999 was er een duits kaal mannetje die was duistere nummers geproduceerd had. Een avondje kroegen en veel bier geeft soms hele leuke ideen. De naaam schranz kwam naar voren en zo kreeg het beestje een naam.
Als je even de tijd neemt en luisterd naar de platen

The Real Schranz Part 1
The Real Schranz Part 2
The Real Schranz Part 3

dan kom je er achter wat voor sound 'schranz' heeft.
Duister, niet zo erg hard en apparte opbouw. (heb ze alle 3 dus weet de hele track)
Deze platen komen alleen uit 1999 en 2000.
Op een gegeven begon het gezeik wat 'schranz' nou precies was. Want deze plaatjes deden het goed dus iedereen ging Liebings style gebruiken en uitbuiten. Na 1000den discussie over wat precies schranz was had Liebing zijn antwoord klaar liggen. taddaaa:

Call it what you want Part 4 was geboren.

Dit om aan te geven dat hij het helemaal zat was over het gezeik.
Het is de bedoeling dat mensen naar je plaatjes gaan luisteren maar niet door blijven zeveren wat het nu wel en niet is.

Als je deze sound nu vergelijkt met de sound van vandaagderdag dan wijkt dat gigantisch af van de oorsprong. De techno die door velen 'schranz' genoemd word is bijna 5 % sneller gepiched. En de opbouw is totaal anders. Het is niet meer rauw als de oorsprong, het is enkel maar knetter hard. het heeft niets meer met schranz te maken.

Nu vragen mensen zich af waarom technoliefhebbers van voor 2000 zo'n schurfhekel aan het woord 'schranz' hebben...ik zal het uitleggen.
Techno was gewoon techno, vele technoliefhebbers zijn mensen die het liefst geen veranderingen van laatbloeiers zien. We hebben een beschermend gevoel bij techno omdat het niet gehyped werd en lekker klein bleef. Awakenings was een fenomeen net als feesten in parkzicht en sporthallen-zuid in de oldschool een hardcore scene.
Techno was voor 2000 gewoon techno. Minimale techno, techno met electro tintje, techno met acid tintje enzenzenz, het was gewoon techno. Techno geeft een 'underground' gevoel en daar mag niemand aankomen. Dus ook 'schranz' was gewoon pure techno. geen gezeik, gewoon techno. Op een gegeven moment kwamen de wat hardere stylen naar voren (2003) zoals hardstyle. Deze groep mensen hadden het niet zo met techno....want...techno was niet hard genoeg en het was voor softies...WANT....je kon er niet op buiQen. ' Techno is voor homo's ' bladiebladiebla, het werdt gewoon afgezeken.
Op een gegeven moment komen wat gasten met wat hardere techno. Voorbeelden zijn Lars Klein, Johan Bacto, Glenn Wilson. Dit werd door de gewone technoliefhebber 'techno' genoemd.
Op dat moment kregen al die zeikertjes in de gate dat de wat hardere techno toch wel lekker hard was. Dus de hele bende die eerst techno afblafte ging plots overstag en opeens kwam het woord 'schranz' weer tevoorschijn. Dit woord werd zo gigantisch gehyped (waar technoliefhebbers een schurfthekel aan hebben) dat iedereen het klakkeloos over nam. Schranz dit, schranz dat, schranz zo en schranz zus. Nu is het zo ver dat techno door de mensen die een jaar in de scene zitten geen techno meer genoemd wordt. Je krijgt nu te horen: 'nee dit is geen techno, dit is schranz', 'wat heb je liever, techno of schranz?', 'techno is te soft, doe mij maar schranz' terwijl het dus gewoon techno is. Ze benoemen iets wat het dus niet is. Ik noem Jan toch ook geen Klaas omdat ik vind dat hij op Klaas van 10 huizen verderop lijkt.

Kijk, het is een hoop gezever maar het gaat gewoon om het gevoel.
Neem het voorbeeld met de amerikanen.
Ze noemen trance techno en als je dat steeds te horen krijg gaat het op een gegeven moment irriteren. Want trance is geen techno.
Ik ben nu 9 jaar full time technoliefhebber en dan moet ik na 7 jaar opeens aanhoren dat techno geen techno meer is. Want het is opeens 'schranz'. Dat gaat namelijk totaal tegen mijn principes in van mijn gevoel voor techno. Techno zit bij mij gewoon heel diep.

Frank Kvitta, Robert Natus, Pet Duo, Viper XXL, Amok, Marco Remus, Obi, Arkus P noem ik trouwens gewoon harde techno.

Godvader, jij bent dus zo iemand die het klakkeloos overneemd. Met waarschijnlijk geen idee wat precies de oorspring is. :)
InTeXoR
tiens hier zitten we met een vreemde situatie, ik ben het voor het grootste deel met uw uitleg eens, maar snap nog altijd niet goed waarom je zo tegen het gebruik van dat woord bent voor die commerciële bijna-hardcore-techno, het kind moet toch maar een naam hebben hé.

't is waar dat er wel een hele historie achter het ontstaan zit, trouwens het is grappig maar de eerste schranz vond ik echt goed, dat waren dan idd die donkere sounds van Chris Liebing, maar ook bijv. Basic Implant & Michael Burkat, vond ik zalig. Tja dan ineens moest ieder subgenre in techno een naam hebben (napoli techno, birmingham techno, minimal, offbeat, ..) en heeft een bepaalde groep techno-goeroes (wie precies weet ik niet maar ongetwijfeld weer een paar top-dj's) uit het niets maar even beslist dat de term schranz beter voor die nieuwe hype kon worden gebruikt.

'k zou het ook veel leuker vinden als dat nu eens allemaal gewoon terug techno kon zijn, want dat hoor je bijna niet meer. overal waar je komt zijn het meestal de 2 uitersten die gespeeld worden, namelijk ofwel schranz ofwel minimal.

je weet duidelijk veel over techno new wave, maar ik luister al ongeveer even lang naar techno als jij (zo'n 8 jaar nu) dus ik weet er ook wel wat van. we zijn't alleen niet eens over het gebruik van de term schranz :) ik neem de termn zeker niet klakkeloos over omdat ik ze overal hoor, wetende dat ze vroeger voor een totaal andere stijl in de techno werd gebruikt, maar als ik iedere keer een uitleg zou moeten neerzetten als die van jou de post hierboven zou ik niet meer aan feesten toekomen denk ik :)

anyway, om terug te gaan naar waar deze discussie begonnen is, ben ik zeer blij met het gebrek aan een schranz-zaal op ILT, ik hoop echt nog eens good old techno te horen in een paar zalen i.p.v al die verkapte elektro, micro-minimal enz.. nog een weekje en ik zal het weten ;)

CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
tranceaddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion > Europe > Europe - Belgium